Kako savladati umor pre nego što on savlada vas

Osećate se često umorno, obaveza je svaki dan sve više i ne znate kako da se izborite sa ovim osećajem. Zaista ume da bude jako teško pokrenuti se, kada za to nemate ni malo snage.

Foto: Pixabay

Šta ako se osećate staro, umorno i propalo, iako ste mladi? Umor vas česta sputava u svakodnevnim aktivnostima  i teško uspevate da obavite i najosnovnije stvari. Srećom, postoji mnogo jednostavnih načina za povećanje energije, a neke čak usporavaju proces starenja.

Želite da budete što bolji roditelj, ali umor vas nekada savlada. Iako je umor uobičajen, to svakako nije biološki normalno. Ta lažna pretpostavka tera mnoge ljude da se zadovolje lošim osećajem i da budu umorni većinu svog života. Umor može uticati na svaki aspekt vašeg života: vašu porodicu, decu, prijatelje, posao i sve ostale aktivnosti će patiti.

Mnogi su umorni od velikog broja obaveza koji imaju prema svojoj deci. Zauzeti ste i ne spavate dovoljno. Međutim, za veliki broj ljudi iscrpljenost je patološka, ​​uzrokovana sindromom hroničnog umora, a procenjuje se da je manje od 20 posto obolelih formalno dijagnostifikovano.

Hronični umor prati niz povezanih simptoma, uključujući:

  • Stalni ili ponavljajući ekstremni zamor
  • Umor koji nije značajno ublažen spavanjem
  • Umor koji ometa svakodnevne aktivnosti i rad
  • Iscrpljenost i bolovi u telu nakon fizičkih aktivnosti
  • Smanjeno pamćenje ili koncentracija
  • Budite se umorni, čak i nakon punog noćnog sna
  • Imate česte glavobolje
  • Bol u mišićima ili zglobovima
  • Stalna ili povremena upala grla
  • Nežni ili natečeni limfni čvorovi u vratu ili pazuhu

Ako imate barem četiri od ovih navedenih simptoma, razlog za to može biti sindrom hroničnog umora (CFS). Vaš “hronični umor” može biti izazvan raznim obavezama, manjkom sna ili da nema poznatog uzroka. Postoji mnogo teorija, od virusnih infekcija do hormonalne neravnoteže, ali ne znamo tačno šta uzrokuje hronični umor uopšteno.

Ono što ipak znamo jeste da verovatno ne postoji samo jedan uzrok sindroma hroničnog umora – on ima mnogo temeljnih komponenti. Ali, na sreću, postoje neke snažne promene u načinu života koje možete učiniti kako biste počeli obnavljati svoju energiju. Evo nekoliko saveta kako da se rešite umora:

Isključite zdravstvene probleme

Umor je čest simptom mnogih bolesti, uključujući dijabetes, bolesti srca, artritis, anemiju, bolesti štitne žlezde i apneju za vreme spavanja. Razgovarajte sa svojim lekarom ako se osećate neuobičajeno umorno, kako bi na prvom mestu isključili da umor dolazi od bolesti.

Mnogi lekovi mogu uticati na umor. To mogu biti lekovi za krvni pritisak, antihistaminici, diuretici i drugi lekovi. Ako nakon uzimanja novog leka počnete da osećate umor, posavetujte se sa svojim lekarom.

Kada ste isključili prisustvo bolesti, svakako da vam je lakše i sada možete učiniti sve kako biste savladali umor.

Pokrenite se

Poslednje što želite učiniti kad ste umorni jeste vežbanje. Međutim, mnoga istraživanja pokazuju da fizička aktivnost povećava nivo energije.

Vežba je dosledno povezana sa poboljšanom snagom i ukupnim kvalitetom života. Ljudi koji postanu aktivni imaju veći osećaj samopouzdanja. Isto tako, vežbanje takođe poboljšava radnu efikasnost vašeg srca, pluća i mišića. To je ekvivalent poboljšanju potrošnje goriva u automobilu. Daje vam više energije za bilo koju vrstu aktivnosti.

Ukoliko dugo niste bili fizički aktivni, možete da krenete sa laganim i kratkim šetnjama. Vremenom možete da povećavate i vreme i brzinu i da na kraju ubacite i još neku fizičku aktivnost kao što je trčanje npr.

Ovde je važno da slušate svoje telo, da se ne forsirate i ne preterujete, ako vidite da ne možete da izdržite tempo.

Vežbajte yogu

Iako je gotovo svaka vežba dobra, yoga može biti posebno efikasna za jačanje energije. Nakon šest nedelja časova joge jednom nedeljno, volonteri u jednom istraživanju primetili su poboljšanje u koncentraciji, energiji i snazi.

Nikad nije kasno ni pokušati. Istraživači sa Univerziteta Oregon ponudili su časove joge zajedno muškarcima i ženama u starosti od 65 do 85 godina. Na kraju perioda od šest meseci, učesnici su primetili povećan osećaj zadovoljstva i povećanje ukupne energije.

Za vas, naravno nije neophodno da idete na časove joge. Pored velikog broja obaveza koje imate, pre svega prema svojoj deci, možda će vam biti teže da trošite vreme i na odlazak na čas. U tom slučaju, joga je toliko efikasna, da je možete samostalno izvoditi i kod kuće.

Pijte puno vode

Dehidracija utiče na energiju i narušava fizičku snagu. Istraživanja pokazuju da dehidracija otežava sportistima da završe vežbu dizanja tegova. Razumno je misliti da dehidracija uzrokuje umor. Isto tako smanjuje budnost i koncentraciju.

Kako onda da znate da li pijete dovoljno vode?  Urin bi trebalo da bude bledo žute boje, a ako je tamnije od toga, morate piti još vode.

Ili, ako vam je lakše, preporuka za dnevni unos vode jeste do 8 čaša.

.

Spavanje

Nedostatak sna povećava rizik od nezgoda i jedan je od vodećih uzroka dnevnog umora. Rešenje za vas bi bilo da odlazite rano na spavanje kako biste mogli spavati celu noć.

Kada ste dovoljno vremena proveli spavajući, dokazano je da ćete imati više snage i manje umora. Dobre navike spavanja takođe mogu uticati na vaše celokupno zdravlje. Stogodišnjaci govore da nema ništa bolje od prosečnog sna.

Ako ne uspete da zaspite, savet je da odvojite vreme za popodnevnu dremku. 10-minutna dremka je obično dovoljna da poveća energiju.

Nikako nemojte spavati duže od 30 minuta tokom dana, jer ćete možda imati problema sa spavanjem te noći. Spavanje nakon kog sledi šoljica kafe može pružiti još veći priliv energije.

Jedite češće

Neki ljudi mogu imati koristi ako češće jedu, ali manje obroke tokom dana. To vam može pomoći da stabilizujete i održite nivo šećera u krvi.

Uživajte u žitaricama, voću , povrću i drugim složenim ugljenim hidratima.  Ako počnete jesti češće, pazite na veličinu porcija kako biste izbegli debljanje. Nizak nivo gvožđa, vitamin D i B12  mogu uticati na umor.

Jedite ribu

Pre svega, jer je dobra za vaše srce, omega-3 ulja takođe mogu pojačati budnost. Prema istraživanju iz 2009. godine, volonteri koji su uzimali kapsulu ribljeg ulja tokom tri nedelje pokazali su brže vreme mentalnog reagovanja. Takođe su primetili da se osećaju snažnije.

Upravljajte stresom

Većina nas je pod stresom, preterano zauzeta i bez sna, ali možete rešiti te probleme.

Počnite i završite dan meditacijom. Aminokiselina koja se zove theanine takođe je pokazala da poboljšava san i omogućuje vam da se osećate odmorno i pomlađeno kada se probudite. Čajevi sa niskim kofeinom kao što su beli čaj ili zeleni čaj bez kofeina veliki su izvori hrane za ovaj lek. Pijte šoljicu ovog čaja svake noći.

Stres zaista može da parališe celo vaše telo, i ne samo fizički, već da se i psihički osećate umorno. Potrudite se da eliminišete sve stresore iz vašeg okruženja.

Vreme kada funkcionišete

Neki ljudi ujutro dobiju ogromnu energiju, dok s druge strane noćne ptice su ljudi koji su na kraju dana najbolji – ova stvar je jednostavno individualna.

Ove individualne razlike u dnevnim energetskim uzorcima određene su strukturom mozga i genetikom, tako da se mogu teško menjati. Umesto toga, postanite svesni sopstvenih cirkadijanskih ritmova. Zatim odredite vreme za svoje zahtevne aktivnosti kada je vaša energija obično na vrhuncu.

Dodatna težina

Gubitak dodatne težine može pružiti snažnu energetsku snagu. Čak i malo smanjenje masti poboljšavaju raspoloženje, snagu i kvalitet života.

Većina stručnjaka za mršavljenje preporučuje smanjivanje porcija, uzimanje uravnoteženih obroka i povećanje fizičke aktivnosti.

Detoksikacija

Hronična izloženost toksinima kao što su teški metali i pesticidi povezani su sa hroničnim umorom.

Pokušajte da unosite neke od ovih detoksikacijskih namirnica u vašu dnevnu ishranu: beli luk, peršun, žalfija i cvetove crvene deteline. Bilo da ih koristite u sokovima, u salatama ili uz obroke, uzimanje ove hrane tokom nedelje odličan je način da vaš svaki obrok postane detoksikacija.

Loša ishrana može da utiče na to da svakodnevno osećate umor. Kada steknete naviku da se dobrim izborom hrane, ne samo što ćete eliminisati umor, već  i vaše dete će tako naučiti kako zdravo da se hrani.

Šta može biti razlog hroničnog umora

Ukoliko ste primetili da osećate umor, onda kada i ne postoji razlog za to – kada ste dobro naspavani, kada ste odmarali kod kuće par dana, niste imali obaveza, obratite pažnju na neke od sledećih stvari, jer mogu ukazivati i na zdravstveni problem, koji direktno utiče na umor.

Slaba cirkulacija

Ukoliko osećate konstantan umor, koji prati bol u nogama, osećaj težine u nogama, jedan od razloga može biti i loša cirkulacija. Dok sedite čini vam se kao da je sve u redu, ali kada želite da ustanete i prilikom hodanja, javlja se bol i umor u nogama. Ukoliko umor prate i ovi simptomi, i uz to imate hladne noge, znači da vam je cirkulacija u nogama loša.

Dobijte još BCAA

Aminokiseline razgranatog lanca (BCAA) odnose se na tri aminokiseline: leucin, izoleucin i valin. BCAA se takmiče sa vašom “uspavanom” aminokiselinom triptofanom i sprečavaju njen transport u krv, čime se smanjuje umor.

Razgovarajte sa svojim lekarom o dopuni BCAA  protiv umora. Tipična dnevna doza BCAA je oko 20 do 30 grama – tri kombinovane aminokiseline jednom do tri puta dnevno.

Izlečite svoja creva

Vaš stomak je vaš drugi mozak. Zapravo, vaša creva i mozak formirani su iz istog fetalnog tkiva i neraskidivo su povezani ostatak života.

Loše funkcionisanje creva, dešava se kada je oštećena crevna sluznica, omogućujući nepsvarenim proteinima hrane i bakterijskim endotoksinima da prođu u krvotok, uzrokujući imunološki odgovor i upalu u celom telu.

Istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Nuclear Medicine otkrila je povećanje simptoma depresije i umora nakon primene endotoksina, tako da bi problem sa crevima mogao biti krivac.

I za kraj, toksini mogu uzrokovati hormonsku neravnotežu, što dalje može uzrokovati loš san i na kraju dnevni osećaj umora. Konzumiranje loše hrane može oštetiti zdravlje creva što može uzrokovati nedostatak mikronutrijenata.

Dakle, mnogo je razloga zbog kojih može doći do umora, ali na vama je da se pokrenete, postanete fizički aktivni i nađete vreme za sebe. Ako sebi budete dobri, vašem detetu bićete najbolji.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA