Značaj muslija u ishrani, zašto kupovni musli nije najbolji izbor i kako napraviti svoj

Iako najsličniji granoli, musli je mnogo prirodnija varijanta sa manje šećera, koja je samim tim i značajno zdravija. Pored toga što sadrži manje prirodnih šećera od ostalih žitarica, musli je bogatiji u sadržaju vlakana ali i celom zrnu , zbog čega predstavlja dobru opciju za varenje ali i zdravlje celokupnog digestivnog sistema.

Foto: Pixabay

Zašto je doručak najvažniji obrok?

Ukoliko želite da budete brižni prema svom organizmu, da mu obezbedite sve potrebne gradivne materije i uradite najbolju stvar da Vam dan bude pun energije i dobre koncentracije , doručak je onda nešto čemu morate posvetiti pažnju. Danas često čujemo od ljudi u svom okruženju kako ne mogu da jedu odmah kada se probude, kako im je najlakše da kupe nešto u pekari ili vrlo često čak zbog prevelikih obaveza prvi obrok koji unesu u svoj organizam bude kasni ručak ili čak večera.Jedina gora stvar od preskakanja doručka, je pojesti loš doručak. Varenje teških i pogrešnih namirnica nam odnosi energiju u pogrešnom smeru i na taj način postajemo umorni, razdragani i manje sposobni da odradimo sve što se od nas u toku dana očekuje. Loša hrana usporava metabolizam i samim tim ako to nastavimo da radimo, dovodi do mnogih metaboličkih poremečaja.

Mnoge škole nutricionizma pokušavaju da nametnu svoje favorite kao najzdraviju jutarnju opciju, ali sve se slažu u jednom da se doručak ne sme preskočiti jer je on glavni i odgovorn za produktivan i efektivan dan.

Šta se krije iza muslija?

Prvi put se musli spominje pre čak više od jednog veka, kada ga je ugledni švajcarski doktor uveo kao deo terapije svojim pacijentima. Tada je verovano da idealna kombinacija nekoliko žitarica i voća ćini čudo za zdravlje pacijenata. Kasnije je musli našao put do svih onih koji misle o svom zdravlju, pre nego što dođe do tegoba. Iako mnogi kada se spomene musli, pomisle na standardne žitarice, takozvane cerealije, ipak postoje određene karakteristike koje musli izdvajaju iz ove družine. Danas je musli  zapravo kombinacija sirovog ovsa uz koji su pridodati različite zdravi sastojci, kao što je sušeno voće, orašasti plodovi ili sveže voće. Upravo ova smeša je postala zdrava jutarnja opcija, koja zasiti organizam, a nutritivno je bogata vitaminima, gvožđem i magnezijumom.

Zašto je musli bolja opcija od ostalih žitarica?

Iako najsličniji granoli, musli je mnogo prirodnija varijanta sa manje šećera, koja je samim tim i značajno zdravija. Pored toga što sadrži manje prirodnih šećera od ostalih žitarica, musli je bogatiji u sadržaju vlakana ali i celom zrnu , zbog čega predstavlja dobru opciju za varenje ali i zdravlje celokupnog digestivnog sistema. Iako u početku je musli sadržao različite žitarice, danas onaj pravi musli sadrži samo ovas, upravo zbog mnogobrojnih kontraverzi o ostalim žitaricama. Sirovi ovas sadrži značajnu količinu dugoresorbujućeg skroba, što musli čini izuzetno jakim doručkom, kome je neophodno dosta vremena da se svari. Pošto se mahom razgrađuje u želucu, oslobađajući digestivne kiseline, čini dugo organizam sitim pa sprečava potrebu za dodatnim grickanjem i unosom  praznih kalorija. Istraživanja pokazuju da navika upotrebe muslija u detinjstvu je povezana sa manjom težinom u odraslom dobu.

 

Musli, Vaša porcija zdravlja

Musli sadrži supstancu koja se zove beta glukan, koja je izuzetno značajna kako u očuvanju jakog i zdravog organizma kroz jačanje imunog sistema na prirodan način, tako i do smanjenja holesterola i triglicerida u krvi. Ukoliko dodate namirnice bogate vitaminom C svojoj idealnoj musli smeši, napravićete idealan boost svom imunom sistemu , održavaćete lipidni status u granicama referentnih vrednosti i jačaćete zdravlje celokupnog kardiovaskularnog sistema

Zašto je domaći musli najbolja opcija?

Iako nam je najčešće najlakše da posegnem za  gotovom varijantom, kojoj čemo samo dodati napitak po želji, ukoliko želite da iz svog musli doručka izvučete samo ono dobro, bez propratnih pojava, najzdravije je da svoju porodicu obradujete domaćom varijantom. Kupovni musli je da bi opstao u svom gotom stanju, bogat mnogobrojnim stabilizatorima, konzervansima, ponekada i bojama. Posebno ukoliko imate naviku da ga prelivate toplim/vrelim napitcima , štetnost ovih dodataka se još više ispoljava. Pored toga , da bi imali primamljiv ukus, koje bi trebalo da zdravu namirnicu učini i lepom za jelo, gotov musli je uglavnom i bogat ozbiljnom količinom šećera, koja ovaj na prvi pogled zdrav obrok, pretvara u kalorijsku bombu, koja gubi svoju primarnu namenu.

Šta treba da znate, kako bi iz svog muslija izvukli maksimum za zdravlje Vaše porodice?

Prvo treba odabrati svež i kvalitetan ovas, zato je najbolji izbor proverena prodavnica zdrave hrane. Proverite da li je zrno sveže, da nema trulih delova ili delova buđi. Ovas prvo properite, a potom ga ostavite blago potopljen preko noći. Odaberite napitak koji ćete da koristite za svoj musli. Možete koristiti običnu mlaku vodu, ali i različite opcije biljnih mleka, samo obratite pažnju da budu bez šećera. Ukoliko mleko ne odgovara senzibilitetu vaših ukućana, možete napraviti kombinaciju i sa prirodno ceđenim sokom od pomorandže, limuna ili nekog drugog voća po ukusu.

Šta sve možete da pridodate svom musliju ?

Ovde možete da budete maštoviti i u zavisnosti od vašeg afiniteta, možete dodati različito seckano voće, to mogu da budu banane, jabuke, kruške ali i borovnica, malina, kupina. Iako voće samo po sebi je zdrava opcija, nikada nemojte da mešate više od tri vrste u svom musliju, kao i povedite računa da ta količina ne bude neograničena. Jedna banana, breskva ili jabuka, plus po nekoliko plodova borovnica, malina ili kupina je sasvim dovoljno. Dodajte 5-7 komada orašastih plodova, može da bude kombinacija ili više istih plodova. Kao finalni začin možete dodati malo cimeta, politi smesu sa malo kokosovog ulja ili meda.

Musli predstavlja idealan izbor za zdrav početak dana, možete eksperimentisa sa različitim kombinacijama ukusa, prilagoditi ga godišnjem dobu, lako ga možete spakovati i poneti sa sobom svuda i biti sigurni da ćete dugo biti kvalitetno siti i spremni za sve svoje jutarnje aktivnosti. Zapamtite da svi sastojci muslija su pojedinačno kalorični i da kao i sa svim namirnicama, ne treba preterivati, već naći svoju idealnu smesu i količinu koja će zadovoljiti potrebe svih Vaših članova porodice.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalizantkinja Dermatovenerologije.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA