Vitamini u bebinoj ishrani (+recepti)

Pavilna ishrana je od ključne važnosti za zdravlje, kao i za kvalitet i dužinu života. Ona podrazumeva optimalan unos svih hranjivih materija, proteina, ugljenih hidrata, masti, minerala i vitamina.

Foto: Flickr

Odstupanje od osnovnih pravila pravilne ishrane mogu da dovedu do gojaznosti ili pothranjenosti sa brojnim posledicama po zdravlje, rast i razvoj deteta, reči su pedijatra dr A. Polivke.

Raznovrsnost ishrane obezbeđuje se mešanjem različitih namirnica u jednom obroku, tokom celog dana, ali i njihovom pravilnom obradom. Od vašeg znanja, strpljenja, volje i mašte zavisi kako ćete osmisliti ručak svoje bebe, pa tako i jelovnik za ceo dan.

Posebno zimi, kada je cilj zadržati što više vitamina u namirnicama koje dajemo bebi ,voće i povrće se daje ili u svežem stanju  ili kratko termički obrađene. Svakako treba obratiti pažnju na to da se namirnice kuvaju u minimalnoj količini vode te i tu vodu iskoristiti u pripremi kaše, te na taj način se unesu svi vitamini i minerali iz datih namirnica. Tokom zimskih meseci izbor svežih namirnica voća i povrća je sveden na minimum te na najbolji način treba iskoristiti one koje nam tada stoje na raspolaganju. Pre svega su tu od voća jabuka, banana, kruška, a od povrća bundev, krompir, šargarepa, persun, karfiol….

VITAMIN A                                                           

Vitamin A spade u liposolubilne vitamine i o njegovoj važnosti govori I činjenica da je 1967. za otkriće biohemijske uloge ovog vitamina u fotohemiji vida dodeljena Nobelova nagrada. Stoga je on neophodan u procesu viđenja, rasta i funkcionisanja ćelija sluzokože, za reprodukciju i imuni odgovor. Najbolji izvor vitamina A u bebinoj ishrani (prema autorima knjige Ishrana i Zdravlje Medicinskog fakulteta u Novom Sadu) šargarepa, krompir, bundeva, ali i kupus i brokoli. Voće i povrće narandžaste boje su bolji izvor beta-karotena nego zelenolisnato povrće. Bitno je naglasiti i to da za dobru apsorpciju vitamina A i beta-karotena potrebnoje prisustvo masti u ishrani.

VITAMINI IZ GRUPE B

 

Vitamini iz B grupe se međusobno razlikuju po hemijskom sastavu, a podstiču metabolizam ,održavaju zdravlje kose, mišićnog tonusa, poboljšavaju rad imunog sistema, povoljno utiču na nervni sistem, podstiču deobu ćelija i nastanak crvenih krvnih zrnaca. U namirnicama koje se daju bebi do godinu dana najvišeih ima u banani, boraniji, grašku, živinskom mesu, žumancu, krompiru, mesu, mlečnim proizvodima, pasulju, ribi, tikvi, šargarepi..

VITAMIN D

Vitamin D se u našim uslovima supstituiše tokom prve godine te ga beba dobija u dovoljnim količinama u period uvodjenja čvrste hrane. Bitan je za rasti metabolizma kostiju.

VITAMIN K

Vitamin K je takođe bitan za “koštano zdravlje”, značajan je za aktivnost moždanih ćelija ali I funkcionisanje kardiovaskulrnog sistema. Najviše ga ima u sirovom peršunu, kelju, spanaću ali i u kuvanom brokoliju  i maslinovom ulju.

VITAMIN E

Vitamin E je najsnažniji liposolubilni antioksidans u ljudskim tkivima. Vezano za ishranu bebe najviše ga ima u maslinovom ulju. Inače je dodavanje vitamina E hrani zakonski regulisano

VITAMIN C

Puno je poznatih priča o vitaminu C i njegovoj važnosti u svakodnevnoj ishrani te bi ovde samo naglasili činjenicu da duže kuvanje smanjuje njegovu  koncentraciju u namirnicama. Stoga kako je već više puta naglašeno, a kako je i prikazano u knjizi Kuvarski dnevnik bebe Marte, namirnice bogate vitaminom C treba bebi davati sveže (npr. jabuka) ili kratko kuvane (krompir,kaša od kruške…) Sok od paradajza je takođe dobar izvor vitmina C .

FOLNA KISELINA

Folna kiselina je neophodna za stvaranje i održavanje novih ćelija, što je značajno u periodu brzog rasta i reprodukcije. U bebinoj ishrani leguminoze su najbolji izvor folata.

Zimski ručak bogat vitaminom A i B

U malo vode sam kuvala batak, nadbatak, pola crvene bundeve, luk i krompir. Kada je bilo gotovo, meso sam iseckala nožem, a povrće zgnječila viljuškom. Gustina sam regulisala tečnošću od kuvanja. Super slatko i hranjivo jelo koje može da se i izblendira ako bebin uzrast i potrebe to zahtevaju

Zimski ručak bogat vitaminom K i E

PIRE OD BROKOLIJA I KARFIOLA- 

( ovo jelo se pomešati i sa maslinovim uljem,ili sa mesom ili sa žumancetom)

Jedan krompir oljuštiti, iseckati na sitno i staviti u šerpu sa malo vode. Kad provri, dodati veće komade karfiola i brokolija koji ne moraju biti prekriveni vodom.Sve kuvati petnaestak minuta u poklopljenoj posudi, do mekog. Na ovaj način se postigne da sve bude skuvano u isto vreme i da zadrži boju i hranljive sastojke.Na  kraju sve izblendirati ili izgnječiti viljuškom. Gustinu regulisati tečnošću od kuvanja.

Zimski ručak bogat vitaminom B i folatima

Grašak i tikvica

Kuvala sam malo pirinča i šaku mladog graška oko dvadesetak minuta. Pred kraj sam dodala pola naseckane tikvice i kuvala do mekog, dok pirinač nije pustio svoju sluz. Sve propasirala kroz cediljku te dobila odličnu kašu.

Knjigu KUVARSKI DNEVNIK BEBE MARTE

priručnik o uvođenju nemlečne dohrane i uobročavanju odojčeta, za sebe ili kao poklon dragim osobama možete naručiti kod autora za 450 rsd

tel: 063-593-068, 024-524-844,   e-mail: KuvarskiDnevnikBebeMarte@gmail.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA