Osnovne veštine koje svaki budući prvak mora zna, kao i da odgovori na ovih osam pitanja

Pred polazak školu roditelji su opterećeni raznim dilemama, a još mnogo pre nego deca sednu u klupe uče ih da čitaju, pišu, osnovnim matematičkim funkcijama… Ubeđeni da je to najvažnije kao pripema za polazak u školu, zanemaruju neke osnovne stvari, a zapravo je najvžanije koliko je dete samostalno.

skola px
 Foto> Pixabay

Polazak u prvi razred bitan je događaj i za dete i za celu porodicu. Tada mališan ulazi u ozbiljniji svet u kom ga čekaju prve zvanične obaveze. Kako će se on nositi s njima, zavisi pre svega od toga koliko je samostalan. Ako ne ume sam da koristi toalet, sam da se oblači, vezuje pertle ili pravilno govori, zaostajaće za drugarima, a to može dovesti do nesigurnosti, povučenosti i pasivnosti.

Koliko deca ne znaju osnovne stvari, najbolje ilustruje primer iz jedne beogradske osnovne škole.

– Činjenica je da su nam deca sve nesamostalnija, i to u oblačenju i obavljanju higijenskih navika. Na primer, prošle godine u OŠ „Lazar Savatić“ u Zemunu, u kojoj radim, prilikom upisa budućih prvaka od njih 120 samo sedmoro je znalo da veže pertle. Poenta je da deci sve više činimo, a zapravo im tako samo uskraćujemo priliku da se osamostale i na vreme razviju osnovne životne veštine – ukazuje Branka Tišma, koja godinama radi kao psiholog u ovoj školi.

Koliko su neka deca nesamostalna sa sedam godina, govori i primer dece kojima problem predstavlja i presvlačenje za čas fizičkog vaspitanja.

A neke druge stvari ih nauče pogrešno

I umesto da ih roditelji prvo nauče takvim stvarima, oni ih uče da čitaju i pišu, a to takođe može da bude problem.

– Deca najčešće kod kuće naopako nauče da pišu slova. Tačnije, oni samo znaju mehanički da ih prepisuju, ne povezujući da je svako slovo simbol za neki glas. Kad krenu da uče pisana slova, to dolazi do izražaja jer učitelji prate razvoj misaonog procesa, dok oni koji su laici to ne znaju – kaže Tišma.

Kad je reč o problemima sa izgovorom pojedinih glasova i uopšte govorom, objašnjava dalje, sve zavisi od generacije do generacije preškolaca. Generalno, mališani koji se više igraju bez tehničkih pomagala imaju bolje razvijen govor.

A evo šta zapravo budući prvaci obavezno treba da znaju pre nego što krenu u školu.

Da se sam oblači i vezuje pertle

Samostalnost deteta je veoma važna jer doprinosi lakšem snalaženju u novinama koje škola unosi u njegov život. U tom smilu važne su ove četiri veštine:

– Trebalo bi da roditelji omoguće detetu da samostalnost stekne u porodici. Kad krene u školu, prvak treba da zna da se samostalno obuče, da vodi računa o svojim stvarima, da vezuje pertle i da samostalno obavlja higijenske navike – ukazuje Katarina Stamenić Stanojević, diplomirani pedagog.

Da pravilno drži olovku

Pedagozi su složni u vezi s tim da decu pre škole ne treba opterećivati učenjem čitanja i pisanja. Većina mališana predškolskog uzrasta pokazuje interesovanje za slova i za brojeve – i na tu zainteresovanost svakako treba odgovoriti, ali nikako nije preporučljivo insistirati da se dete opismeni pre polaska u školu. Delotvornije je podsticati razvoj sitnih mišića šake i time vežbati grafomotoriku.

U okviru pripremnog predškolskog programa deca se susreću sa zadacima koji prvenstveno doprinose vežbanju grafomotorike i pravilne artikulacije glasova. To su dva osnovna preduslova za pravilno usvajanje čitanja i pisanja.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA