Nutricionisti ih preporučuju: 10 najboljih namirnica za jačanje imuniteta

Jesenje i zimsko vreme je poznato kao vreme virusa i prehlada,pa zato poslušajte savete nutricionista kako da ojačate imunitet i oduprete se bolesti. U nastavku vam predstavljamo namirnice koje bi trebalo da uvrstite u svoju ishranu.

Sitno, ali moćno voće najbolji je izbor za jačanje imuniteta. Borovnice su bogate flavonoidima, moćnim antioksidantima koji pomažu u ublažavanju oštećenja ćelija i u savezu sa crevnim mikrobima sprečavaju grip da ošteti tkivo.

Smanjuje rizik od raka i dijabetesa, poboljšava rad srca – četiri porcije nedeljno oporavljaju telo
Bogate su i vitaminima C i A, vlaknima i magnezijumom, koji su korisni u sprečavanju prehlade, a osim toga pomažu u prevenciji srčanih bolesti, snižavaju krvni pritisak te pospešuju rad mozga i pamćenje.

Pečurke

Za borbu protiv virusa u svoj jelovnik bi svakako trebalo da uvrstite pečurke, jer pomažu u jačanju imunološkog sustava. Bogate su vitaminom D, zbog čega smanjuju verovatnoću oboljevanja od gripa i prehlade, ali i vitaminom B, čiji sastojci riboflavin, niacin i pantotenska kiselina pomažu u zaštiti zdravlja srca i u sprečavanju kašlja i prehlade.

Bogate su i antioksidantima koji takođe štite od srčanih bolesti i jačaju imunološki sustav, ali takođe mogu štititi od raka te oštećenja koja nosi starenje. Odličan su izvor i selena, koji pomaže u smanjenju oksidativnog stresa, što smanjuje upalu i jača imunitet.

Đumbir

Ljuti aromatični koren krasi nekoliko protivpalnih svojstava koja vam podižu šanse u borbi protiv virusa. Gingerol, jedinjenje koje nalazimo u đumbiru, obračunava se sa upalama u telu podizanjem nivoa kalcijuma u ćelijama. To pomaže u ublažavanju uobičajenih simptoma i bolova kod prehlade, upale pluća i smirivanju mučnine koja često prati grip.

Sveži đumbir pomaže u sprečavanju vezanja respiratornih virusa za ćelije gornjeg disajnog sistema i infekcije, a njegov koren može da spreči proizvodnju sluzi i rešiti vas neprijatnih začepljenja disajnih puteva. Pored toga, smanjuje rizik od raka, podržava zdravlje kardiovaskularnog sistema i poboljšava probavu.

Paprika

Poznato je da je vitamin C odličan saveznik u jačanju odbrane našeg tela od bolesti, a i studije pokazuju da svakodnevnom konzumacijom tog vitamina možemo da povećate nivo antioksidanata u krvi i time zaštititi stanice od štetnih molekula. No mnogi će zbog vitamina C posegnuti za citrusnim voćem, iako je paprika daleko bolji izvor.

Osim vitaminom C, paprike su bogate vitaminom B6, koji pomaže u stvaranju crvenih krvnih zrnaca, vitaminom K1, koji poboljšava zdravlje kostiju, i vitaminom E, neophodnim za zdravlje nerava i mišića. Bogat su izvor i betakarotena, koji osnažuje imunološki sustav te podržava zdravlje oči i kože.

Beli luk

Kad zgnječimo ili žvačemo sveži beli luk, enzim aliinaza pretvara jedinjenje aliin u alicin. Pri susretu as virusima, poput onih koji uzrokuju prehladu ili gripu, alicin pomaže u jačanju borbenog odgovora belih krvnih ćelija. Osim što pomaže u sprečavanju oboljenja, beli luk je delotvoran u skraćivanju trajanja prehlade.

Krasi ga i protivupalno dejstvo pa može da pomogne i u snižavanju holesterola i krvnog pritiska.

Batat

Batat je bogat vitaminima i antioksidantima koji jačaju imunitet. Vitamin A, borac protiv virusa, jedan je od najvažnijih nutrijenata za potporu imunitetu, a jedno je istraživanje pokazalo da pomaže u održavanju T-ćelija, vrste belih krvnih ćelija koje su ključne u borbi protiv bolesti.

Batat je bogat betakarotenom, kojeg naše telo pretvara u vitamin A, koristan i za zdravlje oči. Sadrži i dosta vitamina C, koji umanjuje šanse da dobijete prehladu i povećava šanse za borbu protiv virusa ako se ipak razbolite. Pored nabrojanog, konzumiranje batata pomaže u jačanju funkcije mozga i poboljšanju zdravlja creva.

Brokoli

Šaka brokolija sadrži isto vitamina C kao i šoljica narandže, ali zbog svog ukusa ovo zeleno povrće mnogima nije prvi izbor. Međutim brokoli je i odličan izvor vitamia A i E i uopšteno jedno je od najzdravijih povrća. Betakaroten, kalijum, magnezijum, cink, gvožđe i niz vitamina B, kojima je brokoli bogat, održavaju imunološki sistem u najboljoj mogućoj formi.

Sulforan, spoj pronađen u brokoliju, omogućuje skupu antioksidativnih gena i enzima u imunološkim ćelijama borbu protiv slobodnih radikala, koji mogu da oštete ćelije i uzrokuju bolesti. Brokoli pomaže i u proizvodnji drugih antioksidanata u telu.

Kurkuma

Bez obzira da li je koristite kao začin ili kao dodatak ishranu, kurkuma vam pruža brojne zdravstvene prednosti. Snažan je antioksidant, čije jedinjenje kurkumin probija put do ćelijskih membrana i podiže im sposobnost odbrane od infekcija. Istraživanja pokazuju da može da aktivira T-ćelije, B-ćelije, makrofage, neutrofile i dendritične ćelije, kao i da pojača telesne reakcije antitela.

Osim što jača imunološki sistem, kurkuma pomaže u ublažavanju učinaka artritisa, alergija, astme, ateroskleroze, srčanih bolesti, Alchajmerove bolesti, dijabetesa i raka. Podstiče i rast korisnih sojeva bakterija u crevima i time poboljšava probavu, a smanjuje broj bakterija koje uzrokuju bolesti. Kurkumin pomaže smanjiti oštećenja mišića uzrokovana vežbanjem.

Spanać

Zeleni listovi spanaća prepuni su antioksidanata i hranjivih jedinjenja poput vitamina E i C, kao i betakarotena, koji podižu sposobnost imunološkog sustava u borbi protiv infekcija. Prirodni osnaživač imuniteta je i kalijum, kojim je ovo povrće krcato, a u borbi protiv bolesti i klica pripomoći će i hranjivim vitaminima i mineralima poput folata, gvožđa, luteina, omega-3 masnim kiselinama i drugim fitonutrijentima.

Zbog visokog nivoa hlorofila potpora je zdravom vidu, a zdravlju kostiju pomaže vitaminom K. Podiže i nivo energije, jer gvožđe kojim je bogat igra veliku ulogu u funkciji crvenih krvnih zrnaca, zaduženih za prenos kiseonika, te podržava proizvodnju energije i sintezu DNK.

Kivi

Konzumiranjem jednog kivija dnevno 15 je ispitanika sa niskim nivoom vitamina C u krvi postiglo zadovoljavajuće referentne vrednosti za šest nedelja. Osim vitamina C, sadrži vitamin E i odličan je izvor minerala i biljnih jedinjenja koji deluju protivupalno i antioksidativno.

Studije pokazuju i da ishrana bogata karotenoidima može pomoći u zaštiti od srčanih bolesti i raka, a ovo ukusno voće bogato je njime, poput luteina, zeaksantina i betakarotena. Sadrži i netopiva i topiva vlakna, korisna za zdravlje probave i regulaciju razine šećera u krvi.

T portal/b92

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA