Moj dete samo što je jelo, a opet je gladno?! Kako je to moguće?

Da li vam se desilo da završite obrok i da nakon samo 20 minuta vaš predškolac „kuka“ da je gladan? U stvari, koliko vam se puta to već desilo? Jeste li mu ponudili nešto da pojede? Sigurno ste bili u dilemi, da li je to dobro ili ne? Odgovor na ovo poslednje pitanje nije ni malo jednostavan, a evo i zašto.

Foto: Pixabay

Predškolsko doba je period kada mnoga deca koriste izraz „gladan sam ili gladna sam“ u trenucima kada osećaju dosadu, usamljenost, tugu ili bilo koje drugo osećanje koje ne razumeju ili ne mogu da ga iskažu, objasne. Ukoliko se koristi hrana za otklanjanje bilo kog navedenog stanja, dete će neminovno uspostaviti vezu između hrane i osećanja koje nema veze sa stvarnom glađu. Ponavljanje ovakvih radnji postaju rituali koji su kasnije teški za otkloniti sve dok se ne uvidi veza i otkrije razlog „lažne“ gladi koja je u stvari predstavlja emotivnu glad.

Kada vaše dete počne da se žali na glad a samo što ste pospremili sve sa stola, skrenite mu pažnju i pitajte ga šta je radilo u međuvremenu i da li bi želelo da radite nešto zajedno. Ukoliko brzo prihvati vaš predlog i zaboravi na „glad“, znaćete da mu je potrebna samo pažnja. Ako pak nastavi da se žali onda je verovatno da vaše dete nije dovoljno jelo tokom obroka i da je stvarno gladno.

Razgovarajte o tome
Iako se rađamo sa prirodnim nagonom za glad i sitost, tokom vremena naučimo da ugasimo te signali koji kasnije mogu da dovedu do zdravstvenih problema. Zato je veoma korisno i važno sa decom razgovarati o osećaju gladi i osećaju sitosti te im objasniti na jednostavan način kakav je fizički osećaj za ova dva signala.

Deca koja znaju da razlikuju ova dva signala moći će da utiču na količinu hrane koju pojedu, dok ona koja to ne umeju imaju veću šansu da se prejadaju i kasnije postanu gojazni.

Kako podstaći dete da sluša svoje nagone:

Ne koristite pravilo „čistog tanjira“ – dozvolite svom predškolcu da stane kada oseti sitost.

Smanjite porcije – ukoliko vaše dete redovno ostavlja veći deo obroka, možda se uplašilo količine.

Budite primer – privucite pažnju predškolca tako što ćete mu svojim primerom pokazati kada se prestaje sa jelom. Ukažite mu da jedete sve sporije kako postajete siti i da je sasvim u redu ne pojesti sve iako se omiljeno jelo nalazi na tanjiru.

Predškolci koji jedu ceo dan
Obično predškolci imaju 3 glavna obroka i 2 do 3 užine. Ukoliko im dozvolite, oni će čitav dan nešto grickati. Deca koja grickaju po malo čitav dan najverovatnije neće nikada imati pravi osećaj gladi u vreme glavnog obroka.

Važno je obeshrabriti celodnevno grickanje iz više razloga, a neki su:

Dete koje je gladno u vreme glavnih obroka radije isprobava nove ukuse.

Dete koje gricka ceo dan, neretko bira namirnice i napitke bogate kalorijama što može da uvede u gojaznost.

Dete koje često gricka slatkiše najverovatnije će imati probleme sa karijesom.

Treba imati na umu da je normalno da dete nekim danima ima slabiji a nekim jači apetit pa shodno tome treba i reagovati. Onim danima kada je dete fizički aktivnije, biće i više gladno. Tokom vrelih dana može da se javi i slabiji apetit.

Sve u svemu, ne zaboravite da vas dete uvek posmatra i da će kopirati vaše ponašanje.

Autor: Dijana Radetic

Kontakt: zdravljenadan@gmail.com

Dijana je nutricionista dijetetičar i mama, član Saveza udruženja zdravstvenih radnika Srbije.

NajboljaMamaNaSvetu

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA