Zašto je važan magnezijum

Otkriven je početkom 19. veka, za šta je zaslužan engleski hemičar Hemfri Dejvi, koji ga je prvo zvao magnijum, ali je ipak dobio ime magnezium po Magneziji – živopisnom delu Tesalije u Grčkoj, koji je bogat rudom magneziuma

U telu odraslog čoveka ga ima 20 do 50 mg ili 0,05% ukupne telesne mase.

  • Zašto je važan

Magnezijum učestvuje u preko 300 procesa u našem organizmu, deo je važnih enzimskih sistema, aktivira i brojne vitamine, ali i ima direktni efekat na navažnija tkiva i organske sisteme – nervni, kardiovaskularni i koštano-mišićni. Navešćemo najvažnije uloge magnezijuma:

  • Bez njega NEMA normalnog funkcionisanja nerava i mišića (uključujući i srčani mišić), jer on utiče na stvaranje i normalno sprovođenje “struje života” u ovim tkivima.
  • Magnezijum je deo “energetskih sistema” ćelije bez kojih nema normalne funkcije celokupnog organizma. Tako magnezijum utiče i na “sagorevanje” masti u organizmu.
  • Neophodan je za apsorpciju kalcijuma, sa kojim se ugrađuje u kosti i zube, pa je izuzetno važan za pravilan rast i razvoj deteta. Pomaže regulaciji pH ravnoteže u telu.
  • Magnezium širi krvne sudove, ali i smanjuje taloženje kalcijuma i masnoća u zidu krvnih sudova i tako sprečava aterosklerozu, pa i srčane i moždane udare – vodeći uzrok smrtnosti u savremenom svetu. Direktno pomaže na normalan rad srca i sprečava nastanak opasnih poremećaja srčanog ritma.
  • Važan je i za normalan rad creva i funkciju organa za varenje, a smanjuje mogućnost nastanka kamenja u žučnim putevima, ali i u bubregu.
  • Deluje kao “antistres” mineral, a ima ulogu u smrivanju hiperaktivnosti kod dece koja pate od ovog, sve češćeg, poremećaja pažnje.
  • Koje namirnice sadrže magnezijum

 

Nekada je magnezijuma bilo mnogo više u obradivoj zemlji i u namirnicama. Savremena obrada zemlje uz korišćenje veštačkih đubriva smanjuje količinu magnezijuma. Pored toga, prerada žitarica i soli uzima iz namirnica oko 80 odsto magnezijuma i drugih oligoelemenata.

Najbogatiji izvori magnezijuma su: kikiriki, pistaći, orasi, pasulj, integralne žitarice, sojino brašno, zeleno lisnato povrće, meso. Prilikom pripreme obroka, naročitu pažnju treba posvetiti izbegavanju namirnica koje “kradu” magnezijum. Beli hleb, beli šećer, gazirana pića, kafa… su u stanju da potpuno onemoguće apsorpciju ovog minerala. Njegovu apsorpciju smanjuju masti, prosti šećeri, vlakna, fitati, oksalati, fosfor i mangan, dok je vitamin D povećava.

 

  • Šta se dešava ako dete ne unosi dovoljno magnezijuma

 

Ako dete hranom i vodom ne obezbedi organizmu dovoljno magnezijuma mogu se javiti brojni problemi:

  • Prisutni su i simptomi hroničnog umora, neraspoloženja i smanjene koncentracije, neretko i bezrazložne glavobolje. Dete je “smoreno” i bezvoljno, kao da neme energije. Organizam se prosto buni protiv manjka magnezijuma.
  • Dugotrajni nedostatak magnezijuma može izazvati trajnu uznemirenost jednog broja dece, kao i takozvani “sindrom nemirnih nogu”.
  • Mogu se javiti grčevi u mišićima – najčešće u potkolenicama, kao i poremećaj funkcije creva (opstipacija – zatvor).
  • Kod dece koja su sklona migrenama, manjak magnezijuma može izazvati veoma jake glavobolje.
Podeli:

Komentari

  1. Postovani moj sin IMA 4 godine,poceo he malo vise da spava u maju 2018 odveo Sam ga na institutions majkai dete I tamo he bio 5 nedelja bez trrapije I dijgnoze,as sumnjom na hipersomniju katalepsiju koja nine potvrdjena no u jednoj klinici pocevsi of tirsove,beomedika,medigrupe it’dposlali smo pocetkom February Vlad lose u London I poslali su rezultate da IMA manual magnezijuma a 9 puts vise nikla u orgavnizmu .state vi mislite o tome

    Odgovori na komentar

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA