Vitamin B6

Borba protiv bolesti je nemoguća bez antitela, a za njihovu izgradnju je neophodan vitamin B6. Učestvuje u izgradnji crvenih krvnih ćelija i metabolizmu proteina. Što više proteina jedeš to više vitamina B6 trebaš.

Vitamin B6 je nežno kristalno jedinjenje osetljivo na UV zrake. Izlaganjem ili stajanjem na svetlu prelazi u neaktivnu formu. Kao i drugi članovi grupe B rastvorljiv je u vodi, pa se ne taloži u organizmu. Pod njegovim imenom se kriju tri vitamina, piridoksin, piridoksal i piridoksamin, koji se zajedno nalaze u mnogim namirnicama. Udruženim snagama poboljšavaju imunitet, podstiču metabolizam, suzbijaju stres, depresiju i bolesti srca i krvnih sudova, sprečavaju pojavu anemija.

Izvori
Banane, suvo voće, avokado, orasi, puter od kikirikija, tamno zeleno lisnato povrće, riba, piletina, soja, malteks, pivski kvasac, pšenica i pšenične klice.

Dnevne potrebe
Preporučene dnevne doze: muškarci 1.8-2.2 mg/dan, žene 1.8-2.0 mg/dan, trudnoća i laktacija 2.3-2.4 mg/dan.
Deo dnevnih potreba obezbedjuje se aktivnošću crevnih bakterija. Povećana potreba se javlja kod osoba koje su izložene infekcijama, groznici, crevnim bolestima, stresu i anemiji.
Vitamin B6 se ne preporučuje u lečenju akni i sličnih oboljenja kože, kod astme, glavobolja, kao ni za povećanje apetita ili stimulaciju laktacije.

Šta ako se u organizmu javi nedostatak…..
Na prvi pogled koža prva pokaže manjak. Suva, ispucala koža oko usta , na kapcima i obrazima koja ne deluje na negu masnijim kremama.
Kod dece češće se javljaju grčevi u mišićima i probavni poremećaji koji se manifestuju kao muka i povraćanje.
Kod odraslih se češće javljaju anemija, mišićna slabost i psihički poremećaji.

A višak….
Unošenjem preko 2 grama dnevno nastaju nervni poremećaji u vidu uznemirenosti, nestabilan hod, kočenje ruku i stopala, kao i noćna uznemirenost.

Kako najbolje iskoristiti vitamin B6….
Uz druge vitamine grupe B, kao i uz vitamin C, natrijum, magnezijum i omega masne kiseline.
Predlog obroka bi izgledao ovako: parče hleba od celovitog zrna pšenice namazano avokadom i posuto suvim groždjem, uz sok od pomorandže.

Dr. Rijalda Ostojić

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA