Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Učenje i problemi u učenju – evo zašto nastaju

08/03/2021
in Škola
0

Učenje podrazumeva svaku promenu koja nastaje pod uticajem nekog iskustva. Ono formira tragove u mozgu koji postaju deo iskustva ličnosti. To nam omogućava da naučeno primenjujemo u različitim životnim situacijama.

Foto:  Flickr

Učenje se odnosi na usvajanje znanja i informacija, veština, sposobnosti i navika. Usvajanje školskog gradiva često zahteva vreme, napor i upornost. Međutim, ako se uči aktivno (što podrazumeva da sam učenik postaje konstruktor sopstvenog znanja), kao i sa jasno definisanim ciljem, sledi i zadovoljstvo nakon postignutih rezultata. Postizanje zadovoljstva zbog uspeha bitan je motivacioni faktor za dalji napredak.

Za uspešno učenje neophodno je da postoje:

1. Radna navika – sprečava nagomilavanje gradiva koje, ukoliko se nagomila, izgleda nesavladivo
2. Motivacija – odnosno namera da se nešto nauči koja olakšava proces učenja i čini ga kvalitetnim.

Uspešnim se smatra učenje koje ne oduzima previše vremena – vreme koje se provede nad knjigom koristi se racionalno (nema lutanja misli). Zatim, bitan faktor uspešnog učenja je i razumevanje gradiva što omogućava da se što manje uči mehanički. Iz toga proizilazi i treća stavka, a to je da naučeno iz kratkoročnog prelazi u dugoročno pamćenje.

Problemi u učenju najčešće nastaju kao posledica:

– Neusvajanja metoda i tehnika adekvatnog učenja te se u učenje ulaže puno vremena koje ne daje rezultate;

– Nedostatka motivacije i ciljeva za čije postizanje je redovno učenje neophodno;

– Loše koncentracije i nemogućnosti fokusiranja pažnje na gradivo, što može biti posledica: načina života (loša ishrana, nedostatak sna, nepostojanje organizacije i strukture vremena), preokupiranosti različitim životnim okolnostima (razvod
roditelja, raskid veze, smrt bliske osobe, finansijska nestabilnost), lošeg opšteg fizičkog ili mentalnog stanja, postojanja poremećaja pažnje.

Najčešći problemi u učenju su:

1. Stalno odlaganje početka učenja – motivacija postoji za sve druge aktivnosti osim za učenje; za učenje se ,,nema vremena’’.
2. Kampanjsko (neredovno) učenje – gradivo se gomila jer u početku deluje da ima sasvim dovoljno vremena da se sve postigne. Međutim, kada dođe trenutak da se uči, vremena je premalo da bi se sve uspešno savladalo.
3. Odustajanje od učenja – gradivo na prvi pogled deluje nesavladivo pa se odustaje i od pokušaja da se ono razume i usvoji.
4. Ispitna anksioznost – preokupiranost mogućim negativnim ishodima koja je disfunkcionalna i zapravo značajno ometa proces učenja, za razliku od konstruktivne brige koja deluje motivišuće (detaljnije pročitajte ovde).
5. Neorganizovanost – ne postoji nikakva podela gradiva niti plan učenja, nije definisano vreme za učenje i vreme za slobodne aktivnosti.
6. Nerazumevanje – kao posledica neslušanja ili izostajanja sa predavanja, i nerazjašnjavanja onoga što je ostalo nejasno.
7. Pasivno iščitavanje teksta bez ponavljanja i preslišavanja.

Neki od najčešćih izgovora za odlaganje učenja

,,Gradivo je preobimno’’
Gradivo treba podeliti u više manjih celina. Kada se uspešno pređe jedan deo, to će sasvim sigurno biti motivacioni faktor za dalje, kao i za preformulisanje ovog izgovora u pozitivnu afirmaciju ,,Ipak ja mogu ovo da savladam’’.

,,Nema svrhe učiti, svakako ću pasti/dobiti lošu ocenu’’
Ovakav negativan način razmišljanja je ono što stvara otpor i blokadu prema učenju. Održava se pasivan stav gde osoba ništa ne preduzima i gde se svakako ne izlaže mogućnosti da ostvari uspeh. Kolike su šanse da uspeh izostane ukoliko se uloži trud i da sve od sebe? Zapravo jako male.

,,Nemam inspiraciju’’
Verovatno je da nikada ne mogu biti ispunjeni svi uslovi za uspešno učenje i to je činjenica koju treba prihvatiti. Potrebno je jednostavno samo početi sa učenjem, bez nepotrebnog analiziranja spoljašnjih i unutrašnjih faktora. Možda i nije tako teško kao što deluje, a inspiracija se razvije već sa prvim uspešno naučenim redovima.

,,Uopšte nemam slobodnog vremena’’
Ukoliko se vreme provedeno za knjigom iskoristi na efikasan način, slobodnog vremena će biti svakako. Kada se ispuni predviđeno, preporučljivo je nagraditi sebe nečim, na primer izlaskom ili odlaskom u bioskop.

Problemi u učenju nastaju prvenstveno kao posledica izostajanja usvajanja radne navike još na samom početku školovanja. Već u prvim razredima osnovne škole pažnju je potrebno posvetiti učenju kako se uči. Moglo bi se zaključiti da se otpor prema učenju ne razvija direktno zbog težine i obimnosti gradiva već zbog neusvajanja adekvatnih metoda i disciplinovanosti prema obavezama, nedostatka tehnika i strategija uspešnog učenja, na šta ćemo se osvrnuti u nekom od narednih tekstova. Kao mehanizam odbrane prema gradivu koje deluje nesavladivo razvija se prokrastinacija (detaljnije pročitajte ovde).

Mr Anđela Zlatković

dipl.defektolog-specijalni pedagog

Vaš psiholog tim

Tagovi: metode učenjaškolaučenje
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

    Ostavi komentar

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Povezani članci

    Dete koje skače je dete koje raste

    Dete koje skače je dete koje raste

    24/05/2023
    Hrvatski đaci dobijaju predmet sličan nekadašnjem domaćinstvu

    Hrvatski đaci dobijaju predmet sličan nekadašnjem domaćinstvu

    18/05/2023
    Prikaži još

    Vesti

    Roditelji, slušamo vas!

    Kada mama jede ovu namirnicu, beba se smeje u stomaku: Zna se i zbog koje se mršti

    Svaka sekunda je važna za zaustavljanje seksualnog zlostavljanja dece na internetu!

    Daleko smo…daleko

    Kupovina porodičnog stana: kako do savršenog doma za vas i vašu decu?

    Instagram

    Pitajte pedijatra

    • Visina

      Postovani, zanima me da li je devojcica od 8 i po godina visoka 120 cm i teska 19 kg...
    • Plazma

      Da li beba od 7 meseci sme jesti plazmu! Probali smo pirinač, ovas, proso, palentu od žitarica....
    • antibiotik

      Dete od 7 god, prosle sedmice krenulo neko jako crvenilo prvo po obrazima, onda po rukama, na...
    • Klostridija

      Postovanje, dete od 5, 5 godina posle antibiotske terapije augmentinom 10dana zbog dokazane streptokokne upale grla ima ucestale formirane stolice...
    Moj pedijatar

    Copyright © 2023.
    Moj Pedijatar

    ODRICANJE ODGOVORNOSTI
    Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

    • O nama
    • Marketing
    • Politika poslovanja
    • Kontakt

    Pratite nas na društvenim mrežama

    No Result
    View All Result
    • Početna strana
    • Beba
    • Dete
    • Porodica
    • Ishrana
    • Pedijatar
    • Video
    • Vesti
    • Pitajte pedijatra
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora