Savet nutricioniste: Kako sprečiti prejedanje dece tokom praznika

Decembar je idealna uvertira za praznički duh, koji se kod nas rasteže skoro do kraja januara. Iako ovaj period godine za sve predstavlja vreme za porodicu i najbliže, on je zapravo i najveći izazov kada je u pitanju izbor ali i količina namirnica koje se nalaze, kako na našoj trpezi, tako i u našoj kući.

Foto: Pixabay

Organizacija obroka kao prvi korak

U ovom periodu, kao i tokom cele godine, važno je planirati obroke unapred i tako adekvatno kupovati namirnice koje ćemo konzumirati. Iako smo navikli da se na našoj trpezi tokom praznika nalazi više hrane nego inače, pametno procenite koje količine su vam neophodne, jer što više hrane imamo na trpezi, više ćemo pojesti.

Pametna kupovina je ključ uspeha

Uvek u kupovinu odlazite sa spiskom neophodnih namirnica i nikako ne dopustite sebi da uzmete nešto van njega. Tokom praznika više kupujemo slatkiša i sokova, ukoliko se za njih ipak odlučite ograničite količinu na samo jedan sok ili jednu vrstu slatkiša. Što veći izbor budete imali kod kuće, vaša deca će imati nepotrebnu količinu loših namirnica na dohvat ruke.

Lični primer je najbolji argument

Prejedanje tokom praznika je obrazac ponašanja koji smo i sami usvojili u svojoj najranijoj mladosti. Ako želite da Vaša deca usvoje pravilne obrazce ishrane, pravo vreme je da ih to naučite dok su mladi, ali i svojm ličnim primerom. Nemojte se prejedati i prosto rečeno prežderavati pred vasom decom , već tokom praznika jedite uobičajeno kao i uvek.  Praznici bi trebalo da budu i idealan period godine, da promenite neke loše navike, kao i da izbacite nepotrebne namirnice iz svog jelovnika.

Ne zaboravite na fizičku aktivnost

Ovaj period godine, uglavnom se vezuje za pasivne aktivnosti, gledanje TV i sedenje kod kuće. Napravite svakog dana izlet, šetajte po prirodi, smislite neku zajedničku porodičnu aktivnost gde ćete svi biti fizički aktivni. Ukoliko možete idite van grada, zdrav vazduh u kombinaciji sa fizičkom aktivnošću će na pravi načim oporaviti organizam i spremiti ga za nove izazove.

Ne menjajte dinamiku obroka

Ono što tokom praznika najpre uradimo je da poremetimo broj ali i dinamiku obroka. Često se svi u jednom obroku prejedemo, pa preskačemo ostale, a roditelji deci dozvole tokom dana da svašta grickaju, pa onda kada dođe vreme za glavni obrok i gradivne supstance deca ne jedu. Naučite decu da jedu prvo kada je vreme, zdravu i kvalitetnu hranu, pa ih tek nakon toga možete počastiti sa nekom od namirnica koje žele, ali naravno u ograničenoj količini.

Vodite računa o kombinaciji namirnica

Iako često čujemo da sve namirnice idu u isti stomak, važno je određene jesti zasebno, kako bismo izbegli nadimanje, smanjenu apsorpciju, pa čak i dugoročno otežano varenje. Mnoge od ovih kombinacija i sami svakodnevno konzumiramo, a vrlo često ne znamo da objasnimo odakle osećaj težine i nadimanje.

Koje su kombinacije najteže za stomak

Jedna od poprilično čestih kombinacija je mleko sa bananom ili mleko sa plazmom. Ovo je izuzetno teška kombinacija, posebno ako se konzumira pre spavanja. Takođe kombinacija voća i jogurta, ali i mlečnih proizvoda uz salatu, kao što je naša popularna šopska, mogu da budu izrazito opterećujući za stomak. Ono što takođe često grešimo je hleb i đžem koji značajno podižu nivo šećera u krvi, ali i opterećuju stomak. Takođe grešimo i sa mešavinom mesa i skroba, najpre raznih pasti, ali i omiljeni obrok na našem podneblju krompir i meso takođe su loša kombinacija namirnica, te kako bismo olakšali stomaku, neophodno je da ih jedemo sa puno sveže salate, koja je bogata enzimima koji će pomoći varenje.

Ne uvodite nove namirnice tokom praznika

Ovaj period godine često ume da nas dovode do izazova da eksperimentišemo sa namirnicama koje pre nismo probali. Kako biste izbegli potencijalne neželjene reakcije na nove namirnice, izbegavajte uvođenje novih namirnica kako u vašoj, tako i u ishrani vaše dece tokom praznika.

Sokovi nisu zamena za vodu

Deca tokom praznika često zbog previše unosa sokova, zaborave da konzumiraju vodu, što dodatno dehidrira organizam. Obratite pažnju da Vaša deca unose dovoljnu količinu tečnosti, a u ukupan bilans se računa čista voda, kao i nezaslađena limunada ili biljni čaj.

Praznici idealno vreme za porodicu, planiranje i uživanje

Iskoristite praznike na najbolji mogući način, odmorite se, uživajte, planirajte nove aktivnosti, ali neka vam hrana bude izvor, a ne potrošač energije. Zato birajte zdrave, prave namirnice, koje će vašem telu dati snagu, a vašoj deci pravo gorivo za fizički i mentalni napredak.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalista dermatovenerolog.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA