Koliko tinejdžeri treba da vežbaju?

Nedavna istraživanja Instituta za javno zdravlje “Dr Milan Jovanović Batut” pokazala su da je u poslednjih 20 godina gojaznost u našoj državi porasla za čak 60%, a najgore od svega je poražavajući podatak da je svako treće dete gojazno.

Gojaznost postaje jedna od najvećih bolesti modernog doba. Možda mislite da je reč prvenstveno o ljudima iz Amerike koji su najviše bombardovani industrijski prerađenom hranom, ali ni Srbija ne zaostaje kada je u pitanju ovaj fenomen.

Nedavna istraživanja Instituta za javno zdravlje “Dr Milan Jovanović Batut” pokazala su da je u poslednjih 20 godina gojaznost u našoj državi porasla za čak 60%, a najgore od svega je poražavajući podatak da je svako treće dete gojazno.

Gojaznost kod dece je veliki problem iz više razloga, kod gojazne dece se stvaraju uslovi za razvoj brojnih respiratornih problema, dijabetesa, a naročito psihosocijalnih problema. Takođe, postoji veća verovatnoća da će dete ostati gojazno i u starijim godinama.

Budućnost nije svetla, sve je više gojazne dece, a vrhunac epidemije gojaznosti se očekuje do 2050. godine. Glavni uzroci gojaznosti su nedovoljna fizička aktivnost  i konzumiranje nezdrave hrane.

Kako sprečiti gojaznost kod dece?

Očigledno je da ovaj veliki problem ne nailazi na adekvatan odgovor od strane nadležnih instutucija. Čak se govori o inicijativama ukidanja časova fizičkog vaspitanja. Prilično je jasno da nadležni nemaju rešenje i da roditelji moraju sami da potraže način kako da pomognu svom detetu.

Međutim, nemojte da očajavate. Odgovor je prilično jednostavan, za sprečavanje gojaznosti kod vašeg deteta potrebne su dve komponente: fizička aktivnost i zdrava ishrana.

Koliko tinejdžeri zaista treba da vežbaju nedeljno?

Fizička aktivnost je korisna za mnoge aspekte dečijeg zdravlja. Sve dok postoji ravnoteža između fizičke aktivnosti i ostalih aktivnosti u toku dana. Ako se pitate koliko bi vaša deca trebalo da vežbaju nedeljno, evo odgovora.

Za tinedjžere je preporučena minimalna dnevna aktivnost od 60 minuta. Većina tog vremena bi trebalo da se sastoji od aerobičnih vežbi. Žustriji tipovi aerobičnih vežbi će pomoći u efikasnijem postizanju i održavanju zdrave telesne težine. Aktivnosti koje ubrajamo u ovu kategoriju su trčanje, džogiranje, vožnja bicikla ili plivanje.

Pored aerobičnih vežbi koje su više usmerene na sagorevanje masti, preporučeno je da se tri puta nedeljno rade i vežbe za snagu. Mogu se koristiti tegovi, mašine u teretani ili klasične vežbe koje koriste težinu tela.

Sklekovi će razviti mišiće ruku (triceps) i grudi; zgibovi će ojačati leđa i bicepse; dok su za donji deo tela zaduženi čučnjevi i iskorak. Kako biste ohrabrili i podstakli svoje dete da se bavi fizičkom aktivnošću, pogotovo vaše ćerke, možete primeniti popularni plan treninga za smanjenje telesne težine i jačanja mišića koji mogu obaviti kod svoje kuće.

Tokom tinejdžerskih godina, deca koja su nekada bila prava čigra puna energije mogu izgubiti interes za fizičkom aktivnošću. Između obaveza u školi, učenja, provođenja vremena sa prijateljima, igricama i telefonima, oni svoju pažnju usmeravaju na mnogo strana, a fizička aktivnost često bude zanemarena.

Deca koja otkriju lepote sporta i vežbanje teže da održe ovo interesovanje i u kasnijem dobu života. Pa im možda treba samo malo ohrabrivanja.

Kada zapravo počnu sa vežbom, mnogi tinejdžeri se osećaju bolje, smanjuje se nivo stresa i imaju povećanu energiju i snagu koju dobijaju od vežbanja. Usled toga, mnogi nastave sa vežbom bez ikakvog pritiska od strane roditelja.

Koristi od vežbanja za tinejdžere

Kontrola telesne težine – telo tokom vežbanja koristi više kiseonika. Zbog toga se sagoreva uskladištena mast, što eventualno dovodi do zdrave težine. Samo 20 minuta laganog džogiranja može sagoreti 150 kalorija, ali i više, u zavisnosti od intenziteta. Uz zdravu ishranu i redovnu aktivnost, telesna težina se lako može držati pod kontrolom.

Jači mišići – Vežbanje jača mišiće, a jači mišići ne samo što izgledaju lepše, već sagorevaju više kalorija. U prevodu, što više mišića imate, to vaš metabolizam sagoreva više kalorija sam od sebe.

Jače kosti – Redovne, umerene vežbe ojačavaju kosti. Studije pokazuju da treninzi snage podstiču rast koštane mase i jačaju mišiće oko kostiju.

Manje stresa – Redovna fizička aktivnost smanjuje nivo hormona stresa u telu, što smanjuje srčani ritam, opušta krvne sudove i snižava krvni pritisak.

Više samopuzdanja i bolje raspoloženje – Kada je dete zadovoljno svojim izgledom, to će se znatno odraziti na njegovo samopouzdanje i raspoloženje. Možda vam to zvuči nemoguće, ali vaš tinejdžer zakucan za kompjuter može doživeti pravu transformaciju nakon par meseci vežbanja.

Kao što možete videti, nema razloga zašto vaše dete ne bi trebalo da se svakodnevno bavi fizičkom aktivnošću. Ukoliko vaše dete nije u mogućnosti da se bavi uobičajenim fizičkim aktivnostima, konsultujte se da lekarom kako biste pronašli program koji odgovara detetu.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA