Autizam kod dece

Autizam je razvojni poremećaj gde je narušen razvoj komunikacije i socijalnih veština. Znakovi i simptomi autizma variraju, kao i njihovi efekti.

Foto> Pixabay

Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa  autizmom ima probleme i to u:

  • verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
  • odnosima s drugima i svetom oko njih,
  • u razmišljanju i ponašanju

Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo  ponašanje i pokrete.

Svako dete se razvija  drugim tempom, što znači da malo kašnjenje  govora i  motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !

Često  zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu  deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.

Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!

Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.

Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne  maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da  igraju  društvene igre, ili ne mogu  da shvate pravila. Sa odraslima  su preemotivni, ili  ne pokazuju interes za njih.

U govoru i jeziku prisutne su poteškoće  ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da  ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.

Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne  stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.

Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu  komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči,  i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje “Jesi li gladan?” dete ogovara “Jesi li gladan?”. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod  autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.

Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i  porodične atmosfere u kojoj dete živi.

Radmila CvorovićAutor: Radmila Čvorović, diplomirani defektolog logoped-fonoped

Bavi se prevencijom, dijagnostikom i tretmanom govora, jezika i glasa kod dece i odraslih (poremećaj artikulacije kod dece, razvojno-jezički problemi (razvojne disfazije), mucanje, tikovi,problem čitanja i pisanja, kašnjenje u progovoranju, difagija –problem sa gutanjem. Specijalnost fonorehabilitacija glasa i govora kod dece i odraslih – disfonija (promuklost),pareze i paralize rekurensa,rad na uspostavljanju glasa nakon operacije na glasnicama Stalno zaposlena u Vojnomedicinskoj akademiji.

Završila Defektološki fakultet u Beogradu , na Odeljenju za fonijatriju Instituta za otorinolaringologiju i maksilofacijalnu hirurgiju Kliničkog centra Srbije upoznala se i usavršila sve dijagnostičke i terapijske mere kod perifernih i centralnih poremećaja glasa i govora dece i odraslih. Završila kurs “Kognitivna - bihejvioralna terapija u kliničkoj praksi “, kao i edukaciju o primeni Kompjuterizovane analize glasa Vocal Assessment kao i obuku za ugradnju vokalnih proteza, pohađala brojna predavanja ,kongrese i seminare iz logopedije i fonopedije.

Autor je i koautor dosta radova vezanih za govorno-jezičke poremećaje i poremećaje glasa kod dece i odraslih. Stručni je saradnik i autor psihoedukativnih članaka u časopisima „Moj pedijatar“ i „Zdravo dete i kao i na portalu Moj pedijatar

Kontakt: rcvorovic@gmail.com, telefon: 064/263-3464

Podeli:

Komentari

  1. Pozdrav
    Imamo sina koji za 10 dana puni dvije godine.
    Prvi zubici su mu iznikli sa 5 mjeseci. Poceo je da sjedi sa 7 mjeseci i prohodao je sa 14 ipo mjeseci.
    Kao mladji sa 9 mjeseci je govorio mama, baba , dede. Sad vise nece ni to.
    Ne progovara nijednu rijec osim kad je na volju. Nekako je nezainteresovan za pricu. Zna da ponovi av av, be-be, ga-ga… kad nesto zeli npr vodu, ili da mu nesto dodamo uhvati nas za ruku i stavi nam ruku na tu stvar da uradimo ili da mu dodamo. Vjest je u trcanju 24 sata je zivahan. Zanimaju ga crtanje , bacanje lopte, setnja… voli da gleda crtane ali kratko jer vise voli da juri nego da se zadrzava na jedno mjesto. Voli da se penje na krevetei skace. Kad mu kazemo neke stvari kao npr patike on odma zna da treba da ide napolje i donosi patike, kad mu kazemo kupa se odma trci na vrata od kupatila jer zna da ce da se kupa i tako jos dosta stvari razumije. Kad je na volju hoce da pokaze gdje je nos oko usta ali kad nije na volju nece to uraditi. Na zahtijev daj mi uvijek da sve sto trazimo. Problem je samo sto necee da prica a i ne znam kako da ga stimulisemo jer kad mu nesto pokazujem on ode u drugu sobu da skace na krevet npr. On bas cesto prica na neki drugi jezik brblja bas puno za neke stvari smo ukapirali cvijece je sii, auto je brm, voz je tu tu. Da li imamo razloga za brigu?

    Odgovori na komentar
  2. Postovani, imam devojcicu od 2 god I 2 mececa, brblja odavno i ima zaista bogat vokabular, spaja reci i recenice i cak shvata neke obrasce u gradjenju, tipa deminutivi i slicno, sve razume, voli decu, u vrticu se brzo adaptirala i kazu da se lepo igra. Jedino sto me brine jeste sto se u poslednje vreme retko odaziva na ime, odnosno kao da to radi selektivno, u zavisnosti od toga da li je to trenutno zanima ili ne. Isto je sa odgovaranjem na pitanja. Da li je moguce da je to neka faza ili treba da se zabrinemo?

    Odgovori na komentar
  3. Postovani, imam devojcicu, dve godine i tri meseca, zdrava, lepo spava, malo slabije jede, zivahna je po ceo dan, prica solidno, spaja po dve tri reci, zna da broji, zna dosta slova, imena mame i tate, obozava knjige i slagalice, ono sto mene brine jeste sto na pitanje odgovara pitanjem i sto je poslednjih par dana pocela da ponavlja sve sto mi kazemo, sta mislite da li treba da se zabrinemo?

    Odgovori na komentar
  4. Postovani, moja unuka ima 4,5 g lepo je razvijena, ima odlicnu motoriku, vesela je, pozitivna u drustvu, ide u vrtic, ali ne govori..u roku od nedelju dana otisla je sa none na wc solju sama bez ikakvog ucenja. Ima izvrsnu memoriju, zna sve da pokaze sta je pitate, zna tacno da ponovi nestto sto je radila pre 6 meseci( radi sa njom defektolog, nekoliko puta nedeljno) i ta gospodja je sa njom zadovoljna jako…ali i dalje ne govori…voli da se mazi veoma je nezna, ali verbalno nema neku komunikaciju sti nas brine…cesto hoda na vrhovima prstiju i upire pogled po vrhu prostorije..kao da se nas stidi, nece da kontaktira ocima..sve postize tako sto nas dovede za ruku i pokaze sta zeli..ali ne govori…izvinite ako sam opsirna ali jako se brinem..hvala

    Odgovori na komentar
  5. Postovani,imam sina od 11 meseci. Sa 3meseci se okrenuo sa ledja na stomak i obrnuto. Sa 5 je poceo da puzi,6,5 da stoji drzeci se za namestaj,sa 8da hoda drzeci se uz namestaj,10da stoji bez drzanja. To sto sam primetila je da ne reaguje uvek kad ga zovem,na sve zvukove reaguje,i odaziva se ali ne uvek. Nije jos rekao ni mama,tata,nista ono osnovno. Govori samo “av av”. Dryzeljubiv je,ne izbegava kontakt sa ocima,ne hoda na prste vec normalno. Ima igracku motor i okrece tocak. Slucajno sam naletela na clanak o autizmu i od tad mi ne da mira. Da li ima razlog za brigu? Ili je to normalno za taj uzrast? Unapred hvala.

    Odgovori na komentar
  6. jelenarepaja 21.01.2019 u 16:46

    POSTOVANI IMAM SESTRICA STAROG DVE GODINE HODA , TRCI SNEJE SE , MAZI SA TATOM I MAMOM , JAKO JE LJUBOMORAN NA MLADJU SESTRU , PA JE OPONASA I PIJE MLEKO IZ FLASICE KAO ONA. VOLI PRIRODU TRCI SETA PENTRA SE , ALI NE GOVORI SAMO NA NEE ZA MLEKO I GA GA I NAJBITNIJE NE ODAZIVA SE NA IME KADA GA BILO KO ZOVE SAMO NAS POGLEDA I ODE SVOJIM POSLOM SVAKOGA GLEDA U OCI I VECINU STVARI RAZUME STA MU SE GOVORI. GLEDA FILM SAM U KUCI I SAM SE SMEJE I UZIVA NA MESTIMA U FILMU KADASU SCENE SMESNE , DA LI IMAMO RAZLOGA ZA BRIGU PO\DRAV ZABRINUTAI TETKA,

    Odgovori na komentar
  7. Imam nedoumicu veliku i pocinjem bas da brinem,imam decaka dve ipo godine,poceo je od skoro da prica,ide u vrtic,voli da se igra ali je u velikoj meri zivahan.U stanju je da trci po sat vremena bez ikakve poente,kada ga zovemo ne odaziva se dok neko ne vikne ime njegovo gde tek onda odreaguje.Inace je i poslusan i pametan ali kao da nekada ima poremecaj paznje,ne moze dugo da bude fokusiran na jednu stvar,ako moze vase misljenje o ovome…hvala unapred

    Odgovori na komentar
Strana 7 od 8<<<45678>

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA