Autizam kod dece

Autizam je razvojni poremećaj gde je narušen razvoj komunikacije i socijalnih veština. Znakovi i simptomi autizma variraju, kao i njihovi efekti.

Foto> Pixabay

Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa  autizmom ima probleme i to u:

  • verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
  • odnosima s drugima i svetom oko njih,
  • u razmišljanju i ponašanju

Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo  ponašanje i pokrete.

Svako dete se razvija  drugim tempom, što znači da malo kašnjenje  govora i  motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !

Često  zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu  deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.

Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!

Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.

Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne  maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da  igraju  društvene igre, ili ne mogu  da shvate pravila. Sa odraslima  su preemotivni, ili  ne pokazuju interes za njih.

U govoru i jeziku prisutne su poteškoće  ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da  ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.

Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne  stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.

Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu  komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči,  i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje “Jesi li gladan?” dete ogovara “Jesi li gladan?”. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod  autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.

Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i  porodične atmosfere u kojoj dete živi.

Radmila CvorovićAutor: Radmila Čvorović, diplomirani defektolog logoped-fonoped

Bavi se prevencijom, dijagnostikom i tretmanom govora, jezika i glasa kod dece i odraslih (poremećaj artikulacije kod dece, razvojno-jezički problemi (razvojne disfazije), mucanje, tikovi,problem čitanja i pisanja, kašnjenje u progovoranju, difagija –problem sa gutanjem. Specijalnost fonorehabilitacija glasa i govora kod dece i odraslih – disfonija (promuklost),pareze i paralize rekurensa,rad na uspostavljanju glasa nakon operacije na glasnicama Stalno zaposlena u Vojnomedicinskoj akademiji.

Završila Defektološki fakultet u Beogradu , na Odeljenju za fonijatriju Instituta za otorinolaringologiju i maksilofacijalnu hirurgiju Kliničkog centra Srbije upoznala se i usavršila sve dijagnostičke i terapijske mere kod perifernih i centralnih poremećaja glasa i govora dece i odraslih. Završila kurs “Kognitivna - bihejvioralna terapija u kliničkoj praksi “, kao i edukaciju o primeni Kompjuterizovane analize glasa Vocal Assessment kao i obuku za ugradnju vokalnih proteza, pohađala brojna predavanja ,kongrese i seminare iz logopedije i fonopedije.

Autor je i koautor dosta radova vezanih za govorno-jezičke poremećaje i poremećaje glasa kod dece i odraslih. Stručni je saradnik i autor psihoedukativnih članaka u časopisima „Moj pedijatar“ i „Zdravo dete i kao i na portalu Moj pedijatar

Kontakt: rcvorovic@gmail.com, telefon: 064/263-3464

Podeli:

Komentari

  1. Moram da naglasimda je kao.mali bio veoma brbljivo dete dozivao je baba deda tata mama dada njam njam bravo sve sto mu kazes sa 18 meseci je poceo sve manje da izgovara da bi sa dve poceo.opet al ne sta mu kazes nego.sta zeli. Poceo.je da sedi na vreme prohodao sa 13 meseci nikad nije padao kad je prohodao bio je veoma pazljivo dete. Rodio se po doktorima na vreme.

    Odgovori na komentar
  2. Postovani,
    Imam sina koji sad u junu puni 2 godine. Motoricki je bas spretan, ume i sa loptom, Kada želi da uzme nesto, on gira stolicu do tog mesta, popne se na nju i trudi se da dohvati to sto je naumio. Ono sto je problem kod njega je to sto ne govori, ponavlja mama tata liguligu, ajde ajde, daj daj…takođe ne pokazuje bliskost ni prema ocu, retko kada se odaziva, reaguje samo kad viknem Ne. Jasno mi je da je neki poremećaj u pitanju, pa me zanima kome da se obratim. Pitala sam pedijatricu koja mi je rekla da sačekamo jesen, ali ja ne bih da čekam. Te vas molim za savet kome da se obratim.
    Unapred hvala

    Odgovori na komentar
  3. MinaNikolic 28.07.2018 u 11:04

    Postovani, moje dete ima 19 meseci, zabrinuta sam jer ne govori, osim brbljanja. Veoma je aktivan i zahtevan juri, penje se i ponekad vice. Voli da se igra skrivanja i to mu je jako smesno i sam se krije iza zavesa pa nas plasi. Voli kad mu svi daju bravo pa se oseti vazan. U poslednje vreme povremeno se podize i hoda visoko na prstima, ponekad hoda unazad ili se vrti u krug ali par puta dnevno. Ume lepo da se zaigra sa igrackama, kazu mi u vrticu gde je najmanji u grupi. Cini mi se da ga deca ne interesuju puno, ne prilazi im sam ali nakon nekoliko dana druzenja sa istom decom pocinje da ih primecuje. Toliko sam preplasena i placem. Moram ga sto pre odveti kod lekara ali kog?

    Odgovori na komentar
  4. Postovani decak 22 meseca. Motoricki jako spretan, rano prohodao sa 11 meseci. Uglavnom trci retko kad hoce polako da hoda.
    Sve sto cuje ponavlja. Ali smisleno govori 20ak reci Mama,tata, baba, deda, sok, maca, medo, patka, drzi, daj, pec pec kad dodirne nesto vruce, meko(mleko), oko, nos, keka, pa-pa i mase kada krene negde.
    Zna kako kaze maca, pas, pile, krava, ovca, koza i prase.
    zna da pokaze oko, usta i nos.
    Razume kada mu kazem da idemo da se kupa odmah ide u kupatilo, da ide napolje odmah nosi patike. kad kazem da ide da spava uzima svoju dekicu i ide j sobu.
    Zna da donese medu, loptu, slona i auto kada mu to zatrazim
    Ne spaja po dve reci. Kada hoce nesto vuce me za ruku.
    Da li je ovo premalo za njegov uzrast. Hvala vam unapred

    Odgovori na komentar
  5. Postovani. Decak od 4,5 godine vice dok prica i nekad mumla tj nerazgovetno prica. Inace ne izgovara reci kako treba “mi smo išeli i trečali” umesto “ìšli i trčali”. Uz sve to cesto se spotiče dok hoda, ne ume da se igra smislenih igara sa drugom decom jer ga ne drzi paznja i deluje nezaintetesovano. Pre ce da trci i da juri. Da li mi treba strucna pomoc?

    Odgovori na komentar
  6. Postovani molim Vas da li imam razloga za brigu? Decak od 16 meseci ne govori nista osim brbljanja i mama kada nesto trazi. Ne pokazuje prstom. Ne interesuje ga da nesto nauci, stalno juri po kuci i igra se, nema koncentraciju da nas slusa osim kada legnemo da spavamo. Smeje se, reaguje na ime, inicira igru (dodaje nam igracke) voli da se mazi, obozava starijeg brata prati ga u stopu i trazi da se igra s njim. Rekla bih da je drustven jer pokazuje interesovanje za druge ljude i decu i reaguje na emocije. Uzvraca osmehom i igrom. Ali eto zbog tog prsta i nepricanja nemam sna. Pomozite!

    Odgovori na komentar
  7. Zdavo, moje dete ima 2 godine i 3 meseca… Potreban nam je savet sta da radimo..od reci govori mama, tata, baba i deda sve razlikuje i razume ali nikako da propricamo…

    Odgovori na komentar
Strana 6 od 8<<<45678>

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA