Autizam kod dece

Autizam je razvojni poremećaj gde je narušen razvoj komunikacije i socijalnih veština. Znakovi i simptomi autizma variraju, kao i njihovi efekti.

Foto> Pixabay

Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa  autizmom ima probleme i to u:

  • verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
  • odnosima s drugima i svetom oko njih,
  • u razmišljanju i ponašanju

Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo  ponašanje i pokrete.

Svako dete se razvija  drugim tempom, što znači da malo kašnjenje  govora i  motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !

Često  zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu  deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.

Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!

Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.

Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne  maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da  igraju  društvene igre, ili ne mogu  da shvate pravila. Sa odraslima  su preemotivni, ili  ne pokazuju interes za njih.

U govoru i jeziku prisutne su poteškoće  ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da  ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.

Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne  stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.

Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu  komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči,  i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje “Jesi li gladan?” dete ogovara “Jesi li gladan?”. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod  autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.

Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i  porodične atmosfere u kojoj dete živi.

Radmila CvorovićAutor: Radmila Čvorović, diplomirani defektolog logoped-fonoped

Bavi se prevencijom, dijagnostikom i tretmanom govora, jezika i glasa kod dece i odraslih (poremećaj artikulacije kod dece, razvojno-jezički problemi (razvojne disfazije), mucanje, tikovi,problem čitanja i pisanja, kašnjenje u progovoranju, difagija –problem sa gutanjem. Specijalnost fonorehabilitacija glasa i govora kod dece i odraslih – disfonija (promuklost),pareze i paralize rekurensa,rad na uspostavljanju glasa nakon operacije na glasnicama Stalno zaposlena u Vojnomedicinskoj akademiji.

Završila Defektološki fakultet u Beogradu , na Odeljenju za fonijatriju Instituta za otorinolaringologiju i maksilofacijalnu hirurgiju Kliničkog centra Srbije upoznala se i usavršila sve dijagnostičke i terapijske mere kod perifernih i centralnih poremećaja glasa i govora dece i odraslih. Završila kurs “Kognitivna - bihejvioralna terapija u kliničkoj praksi “, kao i edukaciju o primeni Kompjuterizovane analize glasa Vocal Assessment kao i obuku za ugradnju vokalnih proteza, pohađala brojna predavanja ,kongrese i seminare iz logopedije i fonopedije.

Autor je i koautor dosta radova vezanih za govorno-jezičke poremećaje i poremećaje glasa kod dece i odraslih. Stručni je saradnik i autor psihoedukativnih članaka u časopisima „Moj pedijatar“ i „Zdravo dete i kao i na portalu Moj pedijatar

Kontakt: rcvorovic@gmail.com, telefon: 064/263-3464

Podeli:

Komentari

  1. Imam cerku napunila je tri god.do pre sest meseci je lepo pricala i recitovala.u zadnje vreme samo ponavlja zadnje reci koje cuje i na pitanje odgovara pitanjem.vuce me za ruku da pokaza sta hoce,kroz igru se desi da neizgovori ni jednu rec.Molim vas za savet.

    Odgovori na komentar
  2. Moj sin od 2 God. I 3 meseca : ima kontakt očima kada to želi… Sedne i klati se napred nazad ali kada ga opomenem sa Ne on prestane. Priča reči GIGI (za gic gic. Golicanje I diže ruke u vis). Kaže Mama obično kada plave. Često ima običaj da se lupe po ušima na 2 sekunde ili ih kao ceška. Odaziva se na ime u većini slučajeva, ali nekada i nece. Voli da se mazi, ali izbegava drugu decu (voli da ih posmatra i smeška se, ali se nikada ne igra sa njima), ako neko sedne pored njega on se sklanja.

    Odgovori na komentar
  3. Dete 16 i po meseci- brblja, smisleno kaze mama, daj, ne, halo, tata, ali i ponavlja reci kad ih cuje i izgovara vise puta, sigurna sam da ne razume smisao mnogih. Ima kontakt ocima, ali nekad kad ga ja gledam u neposrednoj blizini zatvori oci. Obozava da se mazi, voli zivotinje, inicira igru, izaziva paznju, imitira. Pokazuje prstom ono sto zeli. Prilazi ljudima, zna da pokaze delovee tela. Gde zeka pije vodu, nos, oko, usta, mase… Sta me brine? Povremeno seta na prstima, nije tako prohodao. Nekad se okrece oko sebe, nekad zabacuje glavu. Ne hoda uvek na prstima, u poslednje vreme slabije. Znao je da bude autodestruktivan i da zatvara usi i da se lupi po glavi kad mu se nesto ne dopada, sada to ne radi, ali je i to bilo prisutno, mi nismo obracali paznju jer je sve ostalo bilo ok. Ne odaziva se na ime. Bar se ne odaziva kad ga ja zovem, suprug kaze da se odaziva i da sam mu ja dosadna i da nece da me gleda jer ga stalno proveravam, na ostalo reaguje. Donese cipele kad mu kazem da idemo napolje, sam uvuce ruku u jaknu, donese loptu, baci je na nalog. Retko uzima igracke, videla sam da obrce tockove i noge su mi se odsekle, . Ne zadrzava se na tome dugo, mozda 10-15 sekundi. Ima neku igracku tobogan i spusta lopticu i to je ukapirao. Nekad vozi vozic. Uvek prihvata ceskanje i mazenje.Pojmove u knjizi nece da pokazuje, uvek baci knjigu. Nekad mi deluje kao da se klati kad hoda, prisutnije je kad je pospan. Nekad mi deluje iskljuceno i tad nece uopste da se druzi sa mnom. Voli crtace, najvise voli da ih gleda na telefonu i da ga ceskam. Juce je skakao po krevetu i hranio me sargarepom i govorio njam, njam. Brinu me ovi simptomi- hod na prstima, zatvaranje ociju i kolutanje kad ostvarujem blizak kontak, autodestrukcija koja je postojala i agresivnost povremena. Okretanje tockova , zatvaranje usiju koje sad nije prisutno… Da li treba da ide na procenu kod psihologa?

    Odgovori na komentar
    • od na prostima treba da proceni FIZIJATAR, pa to treba obaviti. Sve ostalo treba da sagleda pedijatar koji prati bebu – bez pregleda i praćenja bebe se ovo naprosto ne može ispravno proceniti.

      Odgovori na komentar
  4. Postovani, decak za par dana puni 18 meseci.
    Prohodao sa 10 meseci, motoricki jako spretan.
    Penje se na krevet, stolicu, uz stapenice. Sutira loptu, igra se smisleno.
    Na ime se uglavnom odaziva, osim kad se bas zaigra, tad kao da se iskljuci.
    Ali slabo govori i imam osecaj kao da me ne razume.
    Govori brm brm kada vozi autic, sakrije se i onda govori Baa. govori mama, za to sam sigurna da govori smisleno.
    Jos izgovara tata, baba, deda, ajde, Mako(Marko).
    Nekad kad mu kazem daj on da to sto mu trazim, nekad ne.
    Kada ga zovem da dodje on dodje.
    Kada nesto zeli vuce me za ruku i pokazuje prstom to sto zeli.
    Kada je zedan nosi flasicu da mu naspem.
    Razume kada mu kazem Ne, i tada uglavnom place i ljuti se sto mu ne dozvoljavam da radi to sto zeli.
    Ima kontakt ocima, veseo je i voli zivotinje.
    Da li je zabrinjavajuci tako mali fond reci za dete njegovog uzrasta?

    Odgovori na komentar
  5. Postovani imam sina od 2 godine i 8 meseci. Sve razume, sve zna. Jedini problem je sto skracuje recenice.Na primer: voda(vo), carape(pe),prozot (po)…. Pokudavala sam sa njim na slogove i svako slovo lepo izgovori. Al nece sam kao da ga ne zanima. Ima reci sto izgovara na primer( lopta ,leptir, leti,jaje, mama,tata, beby,deda,baba… I kos mozda 10tak) pedijatar je rekla da ne brinem. Al ja sam zabrinuta. Sta vi mislite o tome? Hvala u napred

    Odgovori na komentar
  6. Postovani imam bebu 10 meseci puze vojnicki jos ne sedi samostalno kad je rec o govoru doziva mama tata baba manda i to je sve odize se uspravno uz naslon ali ne uvek poceo da tasuna ali ne ponvlja nista imam li razlov za brigu

    Odgovori na komentar
  7. Imam sina 3 godine i 3 meseca ne prica tj prica samo.kad on zeli ne odgovara na moja pitanja ne osvrce se ako ga zovem osim ako nije nesto u njegovu korist. Ja sam ga jos sa dve godine vodila po lekarima nema autizam kazu da me kontrolise jer je non stop sa mnom i moze mu se kazu da je zdrav decak i da ce vremenom progovoriti, ali meni se cini kao da nesto ipak nije u redu sa njim a ne znam sta. Trazila sam da ide na skener na eeg oni to.odbijaju kazu da je mali da ga bez veze zrace. Zivimo u inostranstvu i u kuci pricamo dva jezika ima seku od 18 meseci koja uveliko prica doktori kazu da je ovo nacin i njegovog iskaljivanja ljubomore pa bih volela da cujem.od vas koje lekare bi mogla da jos posetim da se uverim da je sve u redu. Bila.sam kod logopeda, neuropsihijatra i nesto kao psiho pedijatar ne znam tacno na nas i kod specijaliste pedijatra.

    Odgovori na komentar
Strana 5 od 8<<<34567>>>

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA