Autizam kod dece

Autizam je razvojni poremećaj gde je narušen razvoj komunikacije i socijalnih veština. Znakovi i simptomi autizma variraju, kao i njihovi efekti.

Foto> Pixabay

Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa  autizmom ima probleme i to u:

  • verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
  • odnosima s drugima i svetom oko njih,
  • u razmišljanju i ponašanju

Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo  ponašanje i pokrete.

Svako dete se razvija  drugim tempom, što znači da malo kašnjenje  govora i  motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !

Često  zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu  deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.

Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!

Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.

Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne  maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da  igraju  društvene igre, ili ne mogu  da shvate pravila. Sa odraslima  su preemotivni, ili  ne pokazuju interes za njih.

U govoru i jeziku prisutne su poteškoće  ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da  ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.

Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne  stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.

Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu  komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči,  i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje “Jesi li gladan?” dete ogovara “Jesi li gladan?”. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod  autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.

Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i  porodične atmosfere u kojoj dete živi.

Radmila CvorovićAutor: Radmila Čvorović, diplomirani defektolog logoped-fonoped

Bavi se prevencijom, dijagnostikom i tretmanom govora, jezika i glasa kod dece i odraslih (poremećaj artikulacije kod dece, razvojno-jezički problemi (razvojne disfazije), mucanje, tikovi,problem čitanja i pisanja, kašnjenje u progovoranju, difagija –problem sa gutanjem. Specijalnost fonorehabilitacija glasa i govora kod dece i odraslih – disfonija (promuklost),pareze i paralize rekurensa,rad na uspostavljanju glasa nakon operacije na glasnicama Stalno zaposlena u Vojnomedicinskoj akademiji.

Završila Defektološki fakultet u Beogradu , na Odeljenju za fonijatriju Instituta za otorinolaringologiju i maksilofacijalnu hirurgiju Kliničkog centra Srbije upoznala se i usavršila sve dijagnostičke i terapijske mere kod perifernih i centralnih poremećaja glasa i govora dece i odraslih. Završila kurs “Kognitivna - bihejvioralna terapija u kliničkoj praksi “, kao i edukaciju o primeni Kompjuterizovane analize glasa Vocal Assessment kao i obuku za ugradnju vokalnih proteza, pohađala brojna predavanja ,kongrese i seminare iz logopedije i fonopedije.

Autor je i koautor dosta radova vezanih za govorno-jezičke poremećaje i poremećaje glasa kod dece i odraslih. Stručni je saradnik i autor psihoedukativnih članaka u časopisima „Moj pedijatar“ i „Zdravo dete i kao i na portalu Moj pedijatar

Kontakt: rcvorovic@gmail.com, telefon: 064/263-3464

Podeli:

Komentari

  1. Dobar dan,imam veliki strah sto se tice govora moje cerke.
    Bicu opsirnija,pa se izvinjavam unapred.
    Zivimo u dvojezicnoj sredini,suprug prica nemacki a ja srpski.
    Cerka je stara 26 meseci.
    Od reci zna sledece: mama,tata,baba,deda,dete,beba,papuce,patike,mleko,daj mi,da,ne ,necu,ptica,kisa,auto,bus,kosa,glava,oko,usi,nos,usta,noga,Luka(kuka)njen mladji brat, lala(najbolja drugarica Lara).
    Žis kada je nesto vruce,am am kada je gladna,pije,jede sok. Ta je to(sta je to)
    Sigurno jos par reci ali ne mogu da se setim. Razume oba jezika,kontakt ocima je prisutan,voli igru sa drugom decom.
    Ali ona ne sastavlja recenice od dve reci,ima faze kada samo cuti.
    To me plasi. Svakako cemo krajem meseca kod psihologa i logopeda,ali zelim da cujem savet nekog naseg doktora. Hvala puno.

    Odgovori na komentar
  2. Postovani, jako sam zabrinuta za svog sina. Ima 13 meseci. Rodjen carskim rezom. Jako aktivan, prohodao je sa 10 meseci, stabilan. Sam otvara vrata, penje se i silazi sa kreveta, penje se uz stepenice kada ga drzim za jednu ruku. Voli da se igra sa vodom. Sa auticima se smisleno igra, sam ih digne na sto i vozi, kada autic krene da spadne hvata ga. Psica koji ima lanac oko vrata drzi za lanac i vodi po kuci, okrece se i posmatra ga. Plisane igracke grli i legne na njih, nasloni glavu kao da spava. u poslednje vreme hoda i unazad. Ima kontakt ocima, veseo je, smeje se voli igru skrivanja i kada ga jurimo.
    Izgovara mama, tata, baba, deda, daj, ajde ali nisam sigurna da shvata znacenje. Hoce da se igra i sa drugima, ali nekad se toliko unese u igru i kao da ne konstatuje svet oko sebe.
    Na ime se retko odaziva. Primetila sam da se cesce okrene kada ga zovem iz daljine nego kada sam pored njega.
    Ne zna da mase papa i slicne geste, samo ponekad tapse i zna da pruzi ruku kada mu kazem zdravo. Naloge slabo izvrsava, kada mu kazem dodji nekada dodje, nekad ne. Kada mu kazem ne on se smeje.
    Oprostite na opsirnosti, nadam se da cete tako stvoriti bolju sliku o nasem decaku i o onome sto me zabrinjava.
    Hvala unapred na odgovoru

    Odgovori na komentar
  3. Postovani,
    Imam cerkicu od 24 mes. fizicki je veoma aktivo dete, voli muziku,crtace,da se mazi i igra , voli decicu … krenula je u vrtic i lepo se uklopila… medjutim ne prica skoro nista. zna mama, njama njam, me me ( kao mleko) odmahuje glavom kada nesto nece. reaguje kad kazem ne ili nazad.. ne odaziva se na ime..ne zeli da zvace hranu pa jos uvek gnjecimo… mi smo je jako slabo zvali imenom svi uglavnom tepamo pa sam u tome videla opravdanje ali ipak sam zabrinuta. nekad ne odreaguje kad neko udje u prostoriju,kao da ne primeti… zakazali smo razvojno tek za mesec dana ali ja sam veoma zabrinuta….

    Odgovori na komentar
  4. Postovani,
    Moj sin ce za par dana da napuni dve godine ali jos uvek ne prica, retko se pdaziva na ime i imam utisak da me ne razume. Jako je aktivan i spretan. Zna da se sacuva kada padne. Kada nesto zeli vuce me za ruku i nece da pokaze prstom. Jako puno je gledao crtanje i sad smo ih potpuno izbacili. Kako je vase misljenje?

    Odgovori na komentar
  5. Dobar dan!
    Imam sina od 17 meseci. Ne Prica. Zapravo, po celi dan Prica na svom nekom jeziku. Ne odaziva se na svoje ime. Kad mu se obraćam, ne gleda me u oci. Nema osećaj za drugu decu.
    Vrlo je aktivan, obazriv kada hoda.
    Kad nesto zeli, uzme me za ruku, odvede do zeljenog i pokaze mi prstom sta zeli. Reaguje na zvuk, sam pali gasi TV, svetlo, vrlo je vispren s tabletom, ume sam da pusti crtani kad zeli…
    Planiramo da posetimo decijeg psihologa.
    Kako Vama on deluje?
    Hvala unapred na odgovoru!

    Odgovori na komentar
  6. Moj sin I’ma3 godine normalno se ponasa igra ide u vrtic slusa zaista sve ok Ali nece ds prica nego samo kad njemu dodje kaze recenicuao da namerno nece i smeje see jednostavno ne mogu da ga nateram da prica ponasa see kao da je beba

    Odgovori na komentar
  7. Postovani…sin ima 26 meseci…ne govori…kaze mama kada je ljut te mu nesto treba…za sve nas voda i tako komuniciramo…jednom je samo uspelo sto nismo hteli nesto da mu damu i od besa uz suze rekao je daj baba tad i vise nikada…Dovede me do case i ja insistiram da kaze daj sok…i posle nekog vremena kada je raspolozen nasmeje se i ode…jer jednostavno razume sta mu govorim a nekada to zavrsi suzama..Nije histerican…vrlo je drustven i umiljat…ali smo primetili kada negde odemo i narocito roditelji dece koja govore…kako ga gledaju jer on kada je veseo ispusta non stop mmmmmmmm i radi rukicama…vec mi bude jako neprijatno…Sada smo zakazali sistematski posle praznika..pa cemo sa pedijatrom videti da odemo kod logopeda…Iskreno me strah od dijagnoza jer danas po knjizi dete ako ne radi ovo ili ono u datom periodu ima “autizam”…Ja vidim posmatrajuci drugu decu da kod njega nesto stigne kasnije…Pre nije okretao stranice knjige nego samo okrece sad sve lista jedno po jedno…imamo igracke za montesorijev razvoj..igra se sa svim….danas mu je stigao drveni vozic sa prugom jednom mu pokazemo i on sve radi sam posle…Ono sto ga zanima tu problema nema..i kada mu trazim da doda nesto hoce ali ako je to predmet njegovog interesovanja a ako nije..mogu da radim i trazim koliko hocu samo me zaobidje…e zbog tih stvari ima strah od “dijagnoza” sto ako njemu logoped kaze pokazi ovo ili ono a on ne pokaze jer inace to ne radi…odmah smo u problemu…

    Odgovori na komentar
Strana 4 od 8<<<23456>>>

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA