Autizam kod dece

Autizam je razvojni poremećaj gde je narušen razvoj komunikacije i socijalnih veština. Znakovi i simptomi autizma variraju, kao i njihovi efekti.

Foto> Pixabay

Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa  autizmom ima probleme i to u:

  • verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
  • odnosima s drugima i svetom oko njih,
  • u razmišljanju i ponašanju

Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo  ponašanje i pokrete.

Svako dete se razvija  drugim tempom, što znači da malo kašnjenje  govora i  motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !

Često  zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu  deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.

Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!

Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.

Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne  maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da  igraju  društvene igre, ili ne mogu  da shvate pravila. Sa odraslima  su preemotivni, ili  ne pokazuju interes za njih.

U govoru i jeziku prisutne su poteškoće  ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da  ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.

Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne  stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.

Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu  komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči,  i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje “Jesi li gladan?” dete ogovara “Jesi li gladan?”. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod  autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.

Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i  porodične atmosfere u kojoj dete živi.

Radmila CvorovićAutor: Radmila Čvorović, diplomirani defektolog logoped-fonoped

Bavi se prevencijom, dijagnostikom i tretmanom govora, jezika i glasa kod dece i odraslih (poremećaj artikulacije kod dece, razvojno-jezički problemi (razvojne disfazije), mucanje, tikovi,problem čitanja i pisanja, kašnjenje u progovoranju, difagija –problem sa gutanjem. Specijalnost fonorehabilitacija glasa i govora kod dece i odraslih – disfonija (promuklost),pareze i paralize rekurensa,rad na uspostavljanju glasa nakon operacije na glasnicama Stalno zaposlena u Vojnomedicinskoj akademiji.

Završila Defektološki fakultet u Beogradu , na Odeljenju za fonijatriju Instituta za otorinolaringologiju i maksilofacijalnu hirurgiju Kliničkog centra Srbije upoznala se i usavršila sve dijagnostičke i terapijske mere kod perifernih i centralnih poremećaja glasa i govora dece i odraslih. Završila kurs “Kognitivna - bihejvioralna terapija u kliničkoj praksi “, kao i edukaciju o primeni Kompjuterizovane analize glasa Vocal Assessment kao i obuku za ugradnju vokalnih proteza, pohađala brojna predavanja ,kongrese i seminare iz logopedije i fonopedije.

Autor je i koautor dosta radova vezanih za govorno-jezičke poremećaje i poremećaje glasa kod dece i odraslih. Stručni je saradnik i autor psihoedukativnih članaka u časopisima „Moj pedijatar“ i „Zdravo dete i kao i na portalu Moj pedijatar

Kontakt: rcvorovic@gmail.com, telefon: 064/263-3464

Podeli:

Komentari

  1. Postovani,moj sin ima 2,5 godine.Kasnije je progovorio.Zna da sastavi recenicu tipa:mama cipaj meko u facicu,tata jadi posao,idemo u jadnju da kupimo jeno majo kidej jaje.Znaci neka slova proguta.ODdaziva se na ime.Izvrsava zapovesti.Kontakt ocima nije bas ucestao.Ali u zadnje vreme je poceo da leprsa rukicama,skace i skace,vrti se u krug,jako je zivo dete.Voli decu.Ali ne ume uvek da odgovori na ptosta pitanja.Nekada se zablesa kao da me ne razume.Sluh uredan.U zavodu za ps.por.i gov.patolog. su rekli da je dete ok i da se mora ukljuciti u vrsnjacku grupu.Okolina kaze da sam luda.Da je dete samo nezainteresaovano i nestasno.Brine me i to sto u zadnjih mesec dana stalno cacka svoje noktice.Peva i ptica za sebe.I neku recenicu npr:pasim se pauka-moze da izgovori 10x uzastopno.Ume da preprica sta je video pre mesec dana,a nemoze da se seti sta je radio napolju pre pola sata.I brine me to sto kada ga pitam:kako se baba zove,on odgovori.Sledece:a sta baba ima-misleci na koke,on kaze nesto.Opet ponovim pitanje,on okrene glavu i kao da se uznemiri jer ne zna sta da odgovori.

    Odgovori na komentar
  2. Moje dete za 10 dana puni 21 mesec…Od reci mozete cuti da govori…mama..tata…baba…deda…brm,brm…sam…zao kao zdravi…cao…ali kada on to hoce…kada hoce vodu ili jesti kada se naljuti vice daj…daj…ajde..ajde..njam..njam…ali ne svaki put…Prstom nikada nista ne pokazuje…sve prati pogledom…Jako voli da radi prstima…da dira brojeve na fiksnom telefonu..pali..gasi…muzicku liniju pojacava…smanjuje muziku…Nekada imam osecaj da sve razume…a nekada kao da me uopste ne registruje…kada ga nesto zanima…toliko se zainteresuje da tacno vidite koliko se trudi oko toga…a nesto na silu da mu nametnete..nikako…Non stop bi van…da ga vozamo na biciklu…da seta…onda voli i da trci…ali kada je suncano voli da gleda svoju senku..a inace sebe primeti svuda..na staklu..ogledalu…metalnim delovima…razmazen je…trazi paznju…voli kada nas ima dosta pa da pevamo…Ne znam na koji nacin da ga stimulisemo da govori…inace non stop pricamo…zapitkujemo ga…I do kog perioda da sacekam za logopeda da li dok ne napuni dve godine?

    Odgovori na komentar
  3. Imam decaka od dve godine i zna da kaze baba deda tata mama daj ajde ne da kad nesto hoce il nece meme za mleko ijos po neku rec.Hoce ponekad da jede sam zna na nosu ima kontakt ocima odaziva se na svoje ime smeje se.Imam problem od kada he dobio seku i non stop place.Inace je dobro i veselo dete al kad nesto nije po njegovom onds je haos.

    Odgovori na komentar
  4. Hvala na odgovoru naravno da cemo ici kod logopeda samo me zanima dali po vasem misljenju postoji neki poremecaj.Svi ostali mi kazu da je inteligentan i da ce progovoriti ali ja sam zabrinuta i kako vreme odmice sve manje imam nade za to.A volela bih to vise od svega da pricam sa njim.

    Odgovori na komentar
  5. Postovani, ako nam mozete na neki nacin resiti nedoumicu oko decakovog ponasanja. Do sada je isao na kontrole ali lekari kazu da se normalno razvija cak je i veci od ostale dece svog uzrasta. On ima 18 meseci i sa nekih 12 meseci je prestao da govori i to malo mama, tata, baba sto je pricao. Povuceno je u sebe i mozes ga zvati 100 puta, nece se odazvati. Najradije bi gledao crtace. Cesto odmahuje levo desno glavicom a ponekad zmuri i tako hoda sa ispruzenim rukama. Ne zna nista da pokaze, tipa zivotinje i tako to, nekad samo vrti stranice knjige ali je nezainteresovan kad mu se bilo sta pokazuje. Jedino sto govori to je Aaaaaaaa sa nekim prizvukom piska. Znamo da dete treba odvesti logopedu i na evaluaciju ali ako nam samo mozete reci da li ovo ipak moze biti normalno ponasanje za tako malog bebca iako nama sve vodi ka autizmu ili zastoju govora. Da li su prosto neka deca samo lenja ili mozda detinjastija od ostalih?

    Odgovori na komentar
  6. Postovanje moj sin ima 2 godine i 2 meseca i zivi u dvojezicnoj zajednici majka govori ruski a ja srpski i uopste nece da prica cak ni mama tata…samo uu aaa i pokazivanje prsticem odaziva se na ime i dosta stvari razume..sta raditi i kome se obratiti?Hvala

    Odgovori na komentar
  7. Postovani, imam decaka od 11 meseci. Visina 80cm tezina 10500g. Rodjen sa 3500 i 52cm.
    Prohodao je sa 10 meseci, zna sam da sidje sa kreveta puzeci unazad, zna sam da otvara vrata ako nisu skroz zatvorena.
    Medjutim previse je nezainteresovan, ne odaziva se na ime, ne mase pa pa, ne salje poljubac.
    Kada mu pricam nesto gleda me kratko i onda nastavlja nesto svoje da radi, stalno je u pokretu hoda otvara ladice, istrazuje sve. Nece cak dugo ni da sedi. Stvarno je aktivan.
    Da li iz ovog vidite razlog za zabrinutost?
    Unapred hvala

    Odgovori na komentar
    • Faza razvoja prvih reci je od 9-15,16 meseca zavisno od deteta do deteta.Potrebno je da dete razume naloge,a ako do 18 meseca izostaju nalozi,ukoliko ga ne drzi paznja potrebno je potraziti strucnu pomoc.Tako dobijate smernice za rad .

      Radmila Čvorović, diplomirani logoped

      Odgovori na komentar
Strana 3 od 8<12345>>>

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA