Zašto su  industrijske  grickalice loš izbor za vašu decu i kako ih odvići od konzumacije istih

Danas, više nego ikada nam je dostupna hrana sa malo, ili nimalo korisnih nutritijenata, koja je puna štetnih sastojaka, a čija je jedina takozvano pozitivna strana, njihov primamljiv ukus i dostupnost.

Roditelji vrlo često misle da su grickalice loše samo ako su slatke i upravo zbog toga kada detetu daju slane grickalice poput smokija, čipsa ili grisina ne osećaju grižu savesti. . Pored toga što su lako dostupne, deluju bezazleno i roditeljima vrlo često predsatvljaju lak način zabave mališana, grickalice ne mogu da se pohvale zavidnim nutritivnim svojstvima.

Koje grickalice su loše?

Iako su primarno pod pojmom grickalice smatrane dobre namirnice, koje se jedu između obroka ili za užinu, uglavnom kao nutritivna dopuna glavnim obrocima, danas se ovaj termin ustalio za kupljene industrijske grickalice u gotovom obliku koje su lako dostupne, jednostavne  za konzumaciju i za većinu su atraktivnog ukusa. Grickalice mogu biti slatke ili slane, a većina njih nisu zdrave, tj. ne poseduju zdrave, niti neophodne nutritijente, pa ih zovemo praznim kalorijama. Ne samo što ne donose nutritivne benefite, već naprotiv vrlo često sadrže loše masti i sakrivene šećere koji nepovoljno utiču na organizam u celosti. Najbolje je totalno ih izbaciti iz ishrane, ali ukoliko to nije moguće, potrebno je ograničiti njihovu konzumaciju na minimum.

Zašto su industrijske grickalice loše?

Vrlo često govoreći o sastavu određene namirnice, u dragi plan stavimo dinamiku obroka, koji takođe zauzima izuzetan značaj u ispravnom razvoju i održanju metabolizma, a samim tim i celokupnog zdravlja. Kao pravilo posebno za decu dok ne završe proces celokupnog rasta i razvoja se preporučuju tri glavna obroka sa dve užine koje su opcionalne, i uglavnom imaju za cilj da dete tada unosi voće i iz njega važne vitamine i minerale. Svaki vanredni unos hrane, pokreće određene hormonske procese koji nisu dobri za organizam, stoga je svaki ispad u vidu grickanja van uobičajenih obroka loš za vaše dete. Ne smemo zaboraviti da samo jedan smoki, grisina, ribica ili slična grickalica predstavljaju signal za novi nalet lučenja određenih  hormona, a blokade drugih, koji su uobičajeni nakon normalnog obroka, ali kada se ponavljaju više puta tokom dana van uobičajenog ritma, na duže staze mogu biti jako loše.

Smanjuju koncentraciju i produktivnost

Slane grickalice su bogate zasićenim masnim kiselinama, koje pored toga što stvaraju lošu osnovu organizma, koji kasnije postaje sklon mnogim bolestima, akutno utiče i na smanjenje aktivnosti, koncentracije i produktivnosti, a vrlo često se deca osećaju  umornije i mnogo duže spavaju nego što je uobičajeno za njihovu dob. Upravo ovako energetski jake namernice, vrlo često daju primarno osećaj energije i snage, što mnoge zavara, ali tek kada dodje do varenja ovih namirnica, organizam kreće da se oseća tromo i neporduktivno. Većina grickalica je bogata natrijum glutamatom koji ima za cilj da pojača ukus,a jako često izaziva glavobolje

Povećavaju stopu gojaznosti i metaboličkih bolesti u najranijem uzrastu

Već nekoliko decenija unazad, sve je veca stopa gojaznosti kod dece. Ovaj jako ozbiljan problem ne samo da utiče na fizički izgled, a samim tim i na psihu deteta, već i povećava razvoj metaboličkih ali i kardiovaskularnih bolesti u mnogo ranijem životnom dobu, nego što je to do sada bilo uobičajeno. Poprilična količina soli koje sadrže, dovode do porasta hipertenzije kod dece. Vrlo čest problem je što se deca zasite grickalicama, tako da neće da jedu uobičajeni obrok, što onda produbljuje začarani krug loše ishrane. Ne smemo da zaboravimo da je upravo detinjstvo period i kada našim mališanima urezujemo navike koje će ih pratiti do kraja života.

Utiču na kvalitet, izgled kože i alergije

Iako još uvek podeljeni stavovi kod naučnika o uticaju ishrane na određena kožna stanja, grickalice bogate masnoćama , ugljenim hidratima i skrivenim šećerima dokazano utiču na pogoršanje akni ali i utiču na njihovu sve raniju pojavu.Sve je češća pojava teških formi celulita kod dece i na lokacijama gde nije uobičajen, kod oba pola. Previše aditiva u ovim namirnicama pogoršava određena kožna staja kao što je na primer atopijski dermatitis .Ogromna prisutnost aditiva, stabilizatora, emulgatora dovodi do učestalijih alergijskim reakcija, posebno kod osetljive dece.Vrlo često se grickalice prave sa kikirikijem koji je često uzrok alergija i sa njim treba biti posebno oprezan u ishrani dece.

Kako se odvići od loših grickalica i šta je alternativa?

Najbolje je da one nikada ne postanu deo navike ili vaše uobičajene rutine u ishrani. Nemojte ih kupovati, držati na vidljivom mestu, ili na dohvat ruke jer tada se konzumiraju i iz dosade. Naučite dete da se van uobičajenih obroka ne jede. Neka Vas činjenica da ne možete da oprete ruke dovoljno dobro napolju, odvrati od zelje za grickanjem. Nemojte sami kršiti pravila koja postavite pred detetom, jer Vas ono gleda kao svoj uzor. Neka Vam bude normalno da odete u park ili šetnju po gradu a da ne ponesete grickalice za usput. Uvek nosite sa sobom vodu, jer vrlo često inicijalni osećaj gladi može vrlo lepo da se umiri sa vodom. Kada je vreme užine koja ume da bude naizazovniji obrok za mnoge roditelje i mesto gde se najviše greši, nude Vam se mnogobrojne zdrave alternative industrijskim grickalicama o kojima smo već govorili. Pored svežeg voća ili povrća , koje je uvek dobar izbor, tu su i miks koštunjavog i sušenog voća, domaći čips od batata, punjena jaja ili sendviči od povrća.

Iako na prvi pogled ove gotove slane grickalice deluju kao laka, bezazlena zanimacija, posledice koje imaju na zdravlje, izgled i produktivnost vašeg deteta, su dovoljno jak razlog da ne budu prisutne u vašoj svakodnevici.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalizantkinja Dermatovenerologije.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA