Sve što treba da znate o urmama

Urme su plod palme datula koje originalno potiču sa Bliskog Istoka, a njihov uzgoj se danas proširio i na regiju Kalifornije i Meksika.

O ovom zdravom voću se sve više priča poslednjih godina – naime, urme su super-zdrava namirnica koja je podjednako korisna deci, odraslima i starima. Njihov jedinstven nutritivni profil čini ih izuzetno korisnim u održavanju zdravlja celokupnog organizma, kao i sprečavanja brojnih bolesti.

Hajde da se upoznamo bliže sa ovim čudesnim bliskoistočnim voćnim draguljem:

Koje su zdravstvene prednosti svakodnevne konzumacije urmi?

Zamena večernjih grickalica urmama ima brojne prednosti jer su urme pune dijetetskih vlakana i prepune vitamina i minerala. Različite zdravstvene prednosti urmi uključuju:

  • Nizak glikemijski indeks: Pošto su urme bogate fruktozom, prirodno su slatke. Urme imaju nizak glikemijski indeks; stoga relativno blago utiču na nivo šećera u krvi. Hrana sa niskim glikemijskim indeksom uzrokuje manje povećanje nivoa šećera u krvi. Zbog toga su pogodne za pacijente sa dijabetesom.
  • Smanjuju rizik od srčanih oboljenja: Urme su bogate dijetetskim vlaknima, što pomaže u smanjenju holesterola lipoproteina niske gustine (LDL) ili lošeg holesterola. Dijetalna vlakna imaju tendenciju da se vezuju za holesterol i sprečavaju njegovu apsorpciju u krvotok. Tako se sprečava taloženje masti u arterijama, smanjujući rizik od srčanih oboljenja.
  • Zdrava probava: Zbog visokog sadržaja rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana, urme su idealne za zdravu probavu. Urme mogu sprečiti zatvor i upale digestivnog trakta.
  • Podrška nervnom sistemu: Pošto urme imaju visok sadržaj kalijuma, odigrale su vitalnu ulogu u kontroli otkucaja srca, funkcije disanja i mišićne funkcije.
  • Poboljšan metabolizam: Urme su bogate vitaminima B, kao što su pantotenske kiseline, folati i niacin. Ovi vitamini poboljšavaju metaboličke procese, čime se smanjuje umor i iscrpljenost.
  • Pomažu u kontroli telesne težine: Pošto urme pomažu u snižavanju nivoa šećera u krvi, korisne su u kontroli telesne težine.
  • Regulišu krvni pritisak: Kalijum prisutan u urmama neophodan je za izlučivanje natrijuma iz tela. Tako kalijum reguliše krvni pritisak uklanjanjem natrijuma iz tela. Kalijum je takođe potreban da bi srce pravilno kucalo.
  • Sprečavaju anemiju: Urme su bogate gvožđem koje je od vitalnog značaja za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca. Veća proizvodnja crvenih krvnih zrnaca smanjuje šanse za anemiju.

Koliko urmi treba jesti u toku dana?

Idealno je da svaki dan unesete do 100 g urmi ili jednu šaku ovog ploda, kako biste dobili sve neophodne hranljive materije, iako se količina koja se konzumira može razlikovati od osobe do osobe na osnovu potreba za kalorijama i osnovnih zdravstvenih stanja.

Prosečna porcija urmi od 100 g sadrži:

  • Kalorije: 314 kcal
  • Proteini: 2,14 grama
  • Masti: 0,38 grama
  • Ugljeni hidrati: 80,6 grama
  • Vlakna: 6,7 grama
  • Šećer: 66 grama

Osim minerala i vitamina, urme su najbolji izvor antioksidanata. Urme su bogate mineralom u tragovima koji se naziva selen i koji može smanjiti rizik od raka bešike i raka prostate.

Da li su urme dobre za ishranu dece?

Bilo da detetu ponudite urme umesto popularnih grickalica, kao međuobrok ili kao zaslađivač u smoothiejima, urme predstavljaju pun pogodak kada su u pitanju zdravstvene dobrobiti za decu. Neke od prednosti urmi u dečijoj ishrani uključuju:

Pomažu zdrav rad organa za varenje

Urme su prirodni izvor vlakana. Deca bi trebalo da unose oko 15 grama vlakana dnevno, u zavisnosti od starosti. Ako deca ne dobijaju dovoljno vlakana u ishrani, mogli bi se suočiti sa nekim problemima u kupatilu, što nikome nije zabavno. Osim toga, vlakna mogu pomoći deci da se duže osećaju sito, naročito tokom boravka u školi.

Održava zdrav nivo gvožđa

Da li ste znali da je nedostatak gvožđa najčešći nutritivni nedostatak kod dece? Deca koja ne dobijaju dovoljno gvožđa mogu se osećati umorno i imati loš apetit – dve stvari koje definitivno ne želimo. Uz namirnice poput crvenog mesa i zelenog lisnatog povrća, urme su prirodni izvor ovog važnog minerala koji im je potreban kako bi održali nivo energije i zdravlje pod kontrolom.

Eliminišu potrebu za dodatnim šećerom

Dodatni šećeri su rasprostranjeni u dečjim grickalicama i hrani. Konzumiranje previše šećera doprinosi mnoštvu potencijalnih zdravstvenih problema, od karijesa do gojaznosti. Urme nude sladak ukus sa nula dodatih šećera (ili ukusa ili boja). Kada deca traže slatkiše, umesto slatkiša ponudite urme. Pokušajte da ih umočite u čokoladu i niko neće moći da im odoli!

Pomažu u održavanju zdravih kostiju

Dečije kosti neprestano rastu i potreban im je mineral koji se naziva kalcijum kako bi podržao njihovu snagu. Urme snabdevaju male kosti ovim važnim mineralom kako bi bile zdrave i jake

Pružaju antioksidanse za zdrav imunološki sistem

Urme pružaju prirodne antioksidanse koji imaju brojne zdravstvene prednosti, uključujući smanjeni rizik od nekoliko bolesti. Antioksidansi štite ćelije od slobodnih radikala, koji su nestabilni molekuli koji mogu izazvati štetne reakcije u telu i dovesti do bolesti. Tanini su jedan specifičan antioksidans koji se nalazi u urmama, koji može smanjiti upalu i pojačati imunološki sistem – nešto što je deci uvek potrebno.

Kada je najbolje jesti urme?

Mnogi se pitaju da li bi urme trebalo jesti pre spavanja ili na prazan stomak kako biste izvukli maksimalnu zdravstvenu korist?

Kao grickalica bogata energijom koja se može konzumirati svakodnevno, urme su bogate kalorijama i lako ih se prejesti tokom samo jednog obroka. Osim što imaju odličan nutritivni profil, urme su bogate vlaknima koja su važna za naše opšte zdravlje, blagotvorno deluju na probavu promovišući redovno pražnjenje creva, pružaju različite antioksidante koji pomažu u smanjenju rizika od nekoliko bolesti, a takođe pomažu u poboljšanju funkcije mozga.

Međutim, budući da imaju visok sadržaj šećera i vlakana, urme često ostavljaju ljude da spekulišu o tome da li ih treba konzumirati nakon namakanja preko noći ili sirove, odnosno da li ih je bolje jesti natašte ili pre spavanja. Zbog toga je važno znati kada je najbolje i najgore vreme da jedete urme.

Urme ne povećavaju šećer u krvi brzo iako su prirodno bogate šećerom. Dakle, 2-4 urme se mogu pojesti 30-60 minuta pre treninga jer omogućavaju stalan protok energije ili gorivo u telu zahvaljujući njihovim sporo oslobađajućim ugljenim hidratima.

Njihov sadržaj vlakana osigurava da ostanete siti duže vreme i sprečavaju napade gladi. Urme služe kao najbolja zdrava grickalica, pa se čak mogu jesti i pre spavanja.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA