Stimulacija razvoja grafomotornih sposobnosti

Danas većina dece mnogo pre polaska u školu zna sva slova, ali da bi mogli da pišu to nije dovoljno. Pisanje je veoma složena aktivnost u kojoj učestvuje veliki broj mišića ruke, šake i prstiju kojom upravlja mozak.

Foto: Pixabay

Razvojem vizuelno-motorne percepcije koja se vremenom automatizuje, pisanje postaje automatska radnja.

Kod jednog broja dece se javlja problem iako naizgled za pisanje ne postoje prepreke jer je dete zdravo, vidi, čuje, inteligentno je, nema neuroloških ispada. Nepravilan rukopis kod te dece može da bude iz različitih razloga, neophodno je svaki slučaj posmatrati pojedinačno kako bi se utvrdio glavni uzrok. Pored nezrele vizuelne percepcije i govorno-jezičkih poremećaja, uzrok problema u pisanju može da bude poremećaj u razvoju grafomotorike.

Razvoj grafomotorike

Razvoj grafomotorme sposobnosti započinje u uzrastu od 18 meseci i traje do polaska u školu kada mogu da se uoče određeni problemi ako postoje. Pre nego što sa godinu ipo dana počne da škraba olovkom po papiru, dete drži olovku sa godinu dana i oponaša šaranje po papiru. Knjige lista prvo tako što okreće po nekoliko listova odjednom da bi sa dve godine listalo list po list, kada počinje da drži olovku palcem, kažiprstom i srednjim prstom i oponaša povlačenje vertikalne linije. Sa dve ipo godine rado se igra olovkom i papirom, povlači vertikale, horizontale i ume da precrta krug.

Pored aktivnosti koje su direktno usmerene na korišćenje olovke sve ostalo što dete radi rukama doprinosi razvoju grafomotorike:

  • hvatanje, držanje i ispuštanje igrački
  • prebacivanje iz ruke u ruku, ređanje kocki
  • hvatanje sitnih predmeta čime se razvija pincetni hvat
  • držanje kašike i samostalno hranjenje, korišćenje viljuške
  • svlačenje i oblačenje odeće i obuće

Stimulacija razvoja grafomotornih sposobnosti

Da bi dete razvilo sve funkcije ruke treba da ima odgovarajuću stimulaciju igračkama:

  • hvata zvečku
  • drži kocku i premešta iz ruke u ruku
  • poseže za nestabilnim čovečuljkom
  • ubacuje pločice u praznu kutiju
  • na lutki kažiprstom dodiruje razne detalje
  • drži kašiku u ruci i jede
  • povlači igračku na uzici
  • olovkom povlači po papiru
  • drži čašu iz koje pije vodu

  • lista slikovnice
  • mazi lutku ili medu
  • kotrlja, hvata i baca loptu
  • uvlači pertlu u perle
  • razvrstava geometrijske oblike
  • stavlja zrnca “šibice” u kutiju
  • otvara poklopac na kutiji
  • navija igračku
  • makazama seče papir

Igra i svakidašnje aktivnosti poboljšavaju motoriku

Da bi igra dala puni efekat dete treba da se igra u različitim položajima, na leđima, stomaku, na boku i u sedećem položaju, četvoronožnom, klečećem i stojećem.

Da bi se razvila fina koordinacija pokreta ruke u drugoj i trećoj godini dete treba da se igra igračkama različitih oblika, posebno onim koje omogućavaju razne konstrukcije, knjigama, olovkama, igračkama na navijanje. U ovom periodu deca oponašaju pa će brzo i lako usvajati nove veštine ukoliko je osoba koja ih čuva dobar model i poznaje njihove mogućnosti na tom uzrastu.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA