Smuti- idealna užina ili obrok za vaše dete

Smoothie, ili jednostavnije Smuti ili Šejk  sve je češći tip obroka kod svih onih koji posebnu pažnju posvećuju zdravoj i izbalansiranoj ishrani. Upravo raznovrsnost koju ovaj šareni napitak-obrok nudi, zadovoljava ukuse ali i nutritivne potrebe svakog od nas. 

smuti

Foto: Pixabay

Smuti po svojoj definiciji predstavlja čvršće piće koje se pravi od različitih vsrta sirovog voća I povrća. Iako ova definicija ne podrazumeva sve vrste mućkalica koje pravimo u našim blenderima, ovaj naziv je postao uobičajen za sve ono što pijemo a dobili smo ga mućenjem nekih čvrstih komponenata u blenderu.

Kako ga pravimo?

Smoothie se pravi u posebnom aparatu koji je namenjen za sitno sečenje različitih namirnica. Za njegovo pravljenje neophodno je da imate voće i/ili povrće, koje ćete pripremiti tako što ćete ga dobro oprati i iseckati na što manje delove i potrebna Vam je tečnost u kojoj ćete da ga mutate. Tečnost može da bude obična voda, kokosova voda, jogurt neko organsko mleko, npr. bademovo, kokosovo, ili neki prirodni  sveže ceđen sok. I po ukusu možete dodati dodatne začine kao što su cimet, rendana kora od limuna, med ili čak biber, so, peršun, ili beli luk ukoliko pravite slani napitak.

Kada je najbolje konzumirati “Smoothie”

U zavisnosti od sadržaja, ali i navika, možete ga konzumirati kao dodatak jelima, kao užinu ili kompletnu zamenu za obrok, najćešće su  zamene za doručak i/ili večeru, a najpreporučljivije je da bude zamena za večeru. Laganiji smuti može da bude idealna priprema za fizičku aktivnost ili trening. Kao i svaki drugi obrok ne treba ka jesti direktno pred odlaska u krevet, već mu treba ostaviti oko dva sata da se svari i razloži pre nego što dete ode da spava. Ukoliko se odlučite da jutarnji obrok zamenite ovim napitkom preporuke su da to pre bude zeleni ili pretežno povrćni smoothie, jer voće ima bolju apsorpciju i iskoristljivost u kasnijim satima tokom dana.

Da li je svaki “Smoothie” zdrav?

Kvaliet Smutija, zavisi od namirnica koje u njega stavite. Ukoliko ga pravite od sirovog voća i povrća, on je koncentrovana doza različitih vitamin I minerala. Najveću iskoristljivost ovih elemenata imamo iz svežih namirnica, pa se preporučuje da ako nemate mogućnost da Vam sve namirnice budu sveže, barem većina njih to bude. Smrznuto voće i povrće, vrlo često je najlakše pripremiti, ali procesom zamrzavanja većina važnih elemenata se gube. Ukoliko vaše dete voli slatko ponekada ga možete častiti i malo kaloričnijim šejkom na primer od plazme koji ćete kombinovati sa kokosovim mlekom ili mu pridodati neko voće, najčešće bananu. U njega možete ponekada dodati i sladoled i komadiće čokolade ili nekoliko kašičica kakaa i na taj način dobiti slatkiš za vaše dete, koji može da bude zamena za mnoge industrijske slatkiše. Naravno treba biti obazriv da su sve to dodatni šećeri koji se serviraju u nešto zdravijoj formi.

Zašto je pogodan za moje dete?

Šejk pored toga što je praktičan, ne zahteva dugotrajno žvakanje, a u jednoj čaši unesemo mnogo lakše i efikasnije dosta hranljivih namirnica. Treba biti obazriv da kada ga napravimo, najbolje bi bilo da se pojede svež ili u narednih sat do dva. Dugotrajnim čuvanjem gube se mnoge nutritivne vrednosti. Dobro je detetu dati alternativu za užinu, ali ga i od maih nogu naučiti zdravim opcijama. Deca su vizuelni tipovi, pa šarenost boja  može da bude i prednost ovog napitka da ga deca zavole i samostalno počnu da traže.

Predlog recepata za brz, jednostavan i zdrav napitak

1.Zeleni Popajevi Šejkovi

Zeleni šejkovi se uglavnom prave od spanaća, kivija, zelene jabuke, avokada, lajma, salate i/ ili krastavca, evo nekih predloga

  • Pomešajte dve vezice spanaća, sa dve kruške, dva kivija I dodajte čašu kokosove vode
  • Pomešajte avokado sa vezicom spanaća, jednom pomorandžom i sokom od lajma
  • Pomešajte ananas ,sa vezicom spanaća, dodajte dva krastavca, jednu zelenu jabuku I sok od lajma
  • Pomešajte cvet kelja sa limunovim sokom I krastavcem
  • Pomešajte avokado sa jakukom I dve vezice spanaća

2.Šareni, voćni Šejkovi

Budite kreativni i pomešajte sve voćke koje imate u kući, dodajte malo badema ili lešnika i začinite sa cimetom ili medom po ukusu.

  • Pomešajte jagode, maline, kupine i dodajte cveklu i malo vode
  • Pomešajte bananu i borovnice i dodajte mleko od pirinča
  • Pomešajte bananu, ananas, dodajte malo ekstrakta vanile I kokosovo mleko
  • Pomešajte jabuku, šargarepu, bananu i badem, dodajte cimet i vodu
  • Pomešajte lubenicu, grejpfrut I ananas, dodajte vodu
  • Pomešajte bananu, cimet, mleko od pirinča i tri urme i dodajte dve kašike kakaa i vodu

Budite kreativni, napravite idealnu kombinaciju koja će odgovarati vašem detetu, ali i Vama. Ovaj napitak ne samo što je idealna zamena  za mnoge sokove i slatkiše, može biti I lakša varijanta obroka.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalizantkinja Dermatovenerologije.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA