Zašto je važno da unosite dovoljno selena?

Lepi mineral koji je otkriven 1817. godine, dobio je ime po Mesecu, što njegovo ime i znači na grčkom jeziku. Apsorbuje se u dvanaestopalačnom crevu.

Foto: Pexels

U zavisnosti da li je organskog ili neorganskog porekla, apsorbuje se između 50-100 odsto. U obliku seleno-proteina, u telu se nalaze njegove rezerve, i to u eritrocitima (crvenim krvnim zrncima), slezini, jetri, zubima i testisima. Jedan je od važnih sastojaka sperme.

Mesečevo čedo

Kao nezaobilazni deo antioksidativnih enzima, važan je za jačanje imuniteta i ublažavanje oksidativnog stresa. Dodaje se vitaminu A i E jer pospešuje njihovo delovanje.

Kako osigurati dovoljno selena?

Kvalitetnom i uravnoteženom ishranom može da se unese oko 70-100 miligrama selena na dan, čime se zadovoljavaju potrebe zdrave odrasle osobe za ovim mineralom.

Biljke su glavni izvor selena, iako može da se nađe i u nekim vrstama mesa, ali i u hrani iz mora, naročito lososu i školjkama. Količina selena u hrani zavisi od tla na kome je biljka rasla, odnosno sadržaja selena u biljkama koje je životinja jela.
Dnevne potrebe za selenom su kod žena 55 miligrama, a kod muškaraca 70 miligrama.

U biljkama, selen se nalazi u:

  • najbogatiji izvor selena iz hrane je u brazilskom orahu
  • urmama
  • bananama
  • čija semenkama
  • ovsu
  • integralnom  pirinaču
  • belom luku
  • bobičastom voću
  • grožđu

Najbolja iskoristljivost selena je u hrani koja se konzumira u sirovom obliku.

Kako prepoznati nedostatak?

Deficit selena se javlja kod osoba koje se nepravilno hrane. Postoje čak geografska područja sa manjkom selena u zemlji. Kina i Rusija predvode što se tiče bolesti koje se povezuju sa njegovim nedostatkom (na primer, Kešanova bolest – endemična kardiomiopatija, koju karakteriše uvećanje i slabljenje srca, kao i Kašin-Bekov sindrom – endemični osteoartritis, odnosno osteoatrofija, koju karakteriše slabost, ukočenost, bol i degeneracija zglobova).

Promene boje noktiju, mišićna slabost, kardiomiopatija… samo su neki od simptoma nedostatka selena. Inače, on je češći kod ljudi koji boluju od gastrointestinalnih bolesti. Dodatni unos selena se smatra korisnim i kod osoba sa smanjenim unosom joda, čime se utiče na neurološke simptome koji prate smanjenu funkciju štitaste žlezde.

Selenoza
Usled vrlo velikog unosa selena (100 miligrama na dan), nastaje selenoza. U tom slučaju se javljaju gastrointestinalne tegobe, između ostalog mučnina i povraćanje, zadah na beli luk, bele pege na noktima, gubitak kose i blagi neurološki problemi.

dr Rijalda Ostojić

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA