Razvoj pismenosti kod dece

Bez pismenosti teško bismo funkcionisali, te je zato razvijanje pismenosti jedan od glavnih ciljeva škole. Ali i pre škole, možete podržati razvoj pismenosti deteta.

pismenost px

Foto: Pixabay

Pre nego što navedemo kako, važno je razgraničiti da  pismenost ne znači da samo umemo da napišemo slova i reprodukujemo napisano, već da umemo da napišemo tekst koji odgovara onome zbog čega pišemo, kome se obraćamo, koji ispunjava formu koja se u nekom domenu života traži, da umemo da razumemo namere sa kojim je tekst koji čitamo napisan, značenje njegove forme, pratećih ilustracija.

Razvoj tako shvaćene pismenosti možemo podsticati tako što ćemo decu uključivati u događaje kao što su: pisanje podsetnika,čitanje ambalaža pri izboru proizvoda u prodavnici, čitanje mapa kako bismo se snašli u nekom gradu, istovremeno objašnjavajući im šta pišemo/čitamo, kako to činimo i zašto nam je to u određenoj situaciji važno. Na taj način kod dece razvijamo svest o pismenosti i različitim oblicima pismenosti, koje će, kako budu proširivali svoja znanja u školi i van nje, dalje savlađivati. Kako je igra način razvoja deteta i njegova omiljena aktivnost, osmislite igre u kojima ćete smisleno, zajedno sa detetom koristiti čitanje i pisanje za nešto.

Važno je imati u vidu da je preduslov pismenosti, usmenost, koja se razvija svakodnevnim razgovorom.

Faze u razvoju pisanja

Razvoj pisanja kod dece dešava se kroz više etapa. Kao prvo pisanje, neki naučnici, navode “pisanje gestom”. Umesto papira, olovke i slova, dete piše koristeći ruku, a papir je u ovom slučaju vazduh, dok pokret zamenjuje slova. U tom periodu dete često stvara škrabotine, koje same često ne označavaju određeni pojam, već su samo tragovi pokreta kojima dete označava taj pojam. Na primer, kada želi da predstavi skok, dete izvodi karakterističan pokret rukom, a kao tragovi tog pokreta na papiru ostaju tačkice.

Nakon ove etape, dete označava različite stvari koristeći predmete, koji su za dete odgovarajućih karakteristika i obeležja, u odnosu na stvar koju želi da označi (Stadijum predmetnog pisma).

Potom, dete otkriva da linije koje povlači nešto znače, te se kao faza koja prethodi pisanju pojavljuje crtanje. Kako se u literaturi navodi, dečiji crtež predstavlja grafičku priču o nečemu, u skladu sa saznanjima koje dete ima.

Autor teksta: Jovana Čelebićanin, diplomirani pedagog

Pitajte defektologa

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA