Počnimo da učimo decu kako, a ne šta da misle

Ako želimo da se rešimo indoktrinacije u našem školskom sistemu, moramo početi da, umesto davanja odgovora, deci postavljamo pitanja.

Današnji obrazovni sistem više čini da indoktriniše našu decu nego da ih obrazuje. Tako je, zapravo, već dugo. Mladim umovima se poručuje da treba da prihvate istinitost autoriteta, umesto da im istina bude autoritet, a umesto da govore sanjima, nastavnici učenicima samo govore, ponavljajući podatke koje su jednom davno naučili od svojih nastavnika. Jedni te isti podaci se generacijama recikliraju. Deca nemaju nikakvu kontrolu nad onim što uče, već se tretiraju kao posude koje treba napuniti.

Ovaj fabrički obrazovni model koji se usredsređuje na akademski i novčani elitizam, proizvodi poslušne sluge sistema, pripremljene da se potčine na svakom koraku. Ne tretiraju nas kao živa, kreativna i razumna ljudska bića, već kao delove mašine. Obrazovni sistem ubija u nama našu istraživačku prirodu, sa ciljem da predupredi bilo kakav otpor. Sistem ne želi ljude koje misle i dovode u pitanje njegove metode. Želi populaciju kojom se lako može manipulisati i koja se može kontrolisati, tako da sva moć bude u rukama elite.

Neki kažu da kritičko mišljenje ne može da se nauči u školama. Sokrat bi se verovatno zgrozio da to čuje. Upravo on je rekao “Ne mogu nikog ničemu naučiti. Mogu ih samo podstaći da misle.” Ako želimo da se rešimo indoktrinacije u našem školskom sistemu, moramo početi da, umesto davanja odgovora, deci postavljamo pitanja. Pravo učenje odvija se kroz proces istraživanja. Decu treba ohrabriti da sama tragaju za odgovorima. Na nastavnicima je da deci pruže alate i izvore neophodne za sprovođenje tih istraživanja i dolaženje do smislenih rešenja. Jedno dobro formulisano pitanje više će ih nadahnuti nego sijaset odgovora. U svakom vidu obrazovanja, od suštinske je važnosti da se započne sa otvorenom razmenom mišljenja među nastavnicima i učenicima, da se ohrabri zdrava debata te da deca počnu da donose sopstvene zaključke.

Važnost učenja filozofije ne može se preceniti. U svetu u kome većina čovečanstva predstavlja puke točkiće mehanizma, neophodno je da dovedemo u pitanje naš sistem vrednosti, i sagledamo stvari iz šireg ugla. Filozofija nas uči da razmišljamo, da postavljamo pitanja i da se udubljujemo. Bez ovih veština, čovečanstvo će nastaviti da radi na autopilotu, i dozvolićemo moćnicima da nastave svoju vladavinu, da nas tlače i porobljavaju na svaki način.

Moramo povratiti naše umove…

Vil Stenton je australijski pisac, aktivista i nastavnik koji je posvetio život menjaju obrazovnog sistema. Trenutno piše knjigu „Obrazovna revolucija“ (Education Revolution).

Detinjarije

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA