Montesori od početka

Roditelji su zadivljeni prednostima koje Montesori obrazovanje pruža njihovoj deci, a naučni dokazi i dalje podržavaju otkrića Marije Montesori.

Montesori od početka

Priprema hrane i pravljenje kolača su glavne aktivnosti svakodnevnog života koje se odvijaju u kuhinji, ali vi možete odabrati da i druge aktivnosti obavljate na tom mestu. Aranžiranje cveća, poliranje, slaganje malih komada veša i zalivanje biljaka, sve su to aktivnosti za koje je podesan dečji sto u kuhinji.

Za svaku aktivnost organizujte po jednu korpu ili poslužavnik sa potrebnim materijalima i priborom. Za aranžiranje cveća, prethodno isecite cveće i koristite male staklene vaze i papirne podmetače na koje ćete staviti pripremljene vaze. Možete upotrebiti levak za sipanje najmanje količine vode iz malog staklenog bokala, ali postarajte se da ne koristite isti bokal koji vaše dete koristi da sipa sebi vodu, mleko i sok. Korišćenje identičnih bokala za različite aktivnosti zbunjuje decu i otežava im da uspostave svoj osećaj reda i osećaj za to koji pribor služi za koju aktivnost. Ne zaboravite da deca još uvek ne mogu da rasuđuju i, za razliku od odraslih, moraju da se oslanjaju isključivo na pamćenje i redosled da im pomognu u njihovim aktivnostima.

Za zalivanje biljaka koristite kanticu za polivanje od dvesta do trista mililitara, sa dugom cevi i pokažite detetu kako da drži cev jednom, a dršku drugom rukom dok hoda.  Ako tako radi, uspeće da održi cevku u uspravnom položaju, a samim tim izbeći će da prosipa vodu. Možete dodati mali sunđer za brisanje lišća na kućnim biljkama. Pokažite svom detetu kako da drži jednu ruku ispod lista i pridržava ga dok ga briše sa gornje strane.

Za čišćenje prozora ili velikog ogledala pripremite malu korpu sa prskalicom koja je prikladne veličine za dete, u prskalicu sipajte vodu sa kašičicom sirćeta, abrazivnu krpu i krpu za sušenje ili presavijeni papirni ubrus. Pokažite metodične pokrete prskanja i čišćenja odozgo nadole, sleva nadesno. Ne zaboravite na privlačnost reda za dete, koja mu pomaže da usredsredi pažnju i uloži napor. Nasumični pokreti pretvoriće se se u igru i glupiranje.

Kada vaše dete slaže male komade veša kao što su kuhinjske krpe, pokažite mu kako da složi ćošak na ćošak. Preciznost i urednost pažljivog savijanja naročito su privlačni veoma maloj deci. Kada slažete dečje majice, pokažite mu kako da složi rukav uz rukav. I pantalone se mogu složiti nogavicom prema nogavici. Ponovo savijte ceo odevni komad odozgo nadole ako je poželjna manja veličina. Kada spremate veš za pranje, pokažite svom detetu kako da odvaja svetle i tamne boje u odvojene gomile pre nego što stavite veš u mašinu.

Kada završite bilo koju aktivnost koju ste radili za dečjim stolom, pokažite mu kako da iscedi višak vode iz svog sunđera u sudoperu, zatim veoma metodično pređite njegov sto pokretima sleva nadesno i odozgo nadole. Važno je pokazati mu način brisanja kojim će preći ceo sto. U početku, biće mu teško da pokrije celu površinu i biće mu potrebno da ga blago podstičete dok bude usvajalo ovu veštinu. Osim toga, dete u početku ne mora nužno videti bilo kakvu vezu između mrvica ili prosutog sredstva za poliranje i brisanja stola. Budite strpljivi i povremeno ponovo pokažite odgovarajuće radnje. Pomoći će vam da shvatite koliko koordinacije i koncentracije dete mora da razvije da bi sprovelo i najjednostavnije radnje iz svakodnevnog života (kao što su brisanje stola, sipanje vode ili stavljanje cveća u vazu), ako ih povremeno radite svojom nedominantnom rukom.

Druge aktivnosti koje smo pomenule kao vežbe iz svakodnevnog života, kao što su brisanje prašine, pražnjenje korpi papirnog smeća i spremanje soba, obavljaju se po celoj kući. Moraćete da iznađete najbolji metod da ih obavljate u svom okruženju. Red i metodičnost s jedne, i veličina i snaga deteta s druge strane su najvažniji faktori koje morate da razmotrite. Kategorisanje i klasifikovanje kad god je to moguće su takođe veoma korisne aktivnosti. Na primer, kada spremate sobu, prvo pokupite peškire, zatim odeću, posle toga igračke ili druge predmete, objašnjavajući svom detetu šta radite:„Skupljam peškire.“ U suštini, razlažete aktivnost na korake koje je lakše obaviti i celokupan proces predstavljate detetu kao logičan. Ako iskusi red i redosled, rutine i rituale, organizaciju i logičko mišljenje kroz svakodnevne aktivnosti u kući sa vama (ili, ako radite puno radno vreme van kuće, u drugom odgovarajućem okruženju sa odraslom osobom punom ljubavi), za njega će postati prirodno da traži red i drugde u svetu.

Odlomak iz knjige Montesori od početka, Pola Pouk Lilard i Lin Lilard Džesen:

Montesori od pocetkaRoditelji, budući roditelji, trudnice, vaspitači u jaslenim grupama, pedijatri, defektolozi, oligofrenolozi, pedijatrijski tehničari i svi koji rade sa sasvim malim decom u ovoj knjizi pronaći će korisne informacije o načinima primene Montesori metode od samog rođenja.

Montesori od početka je značajan i blagovremen doprinos znanju o ranom detinjstvu, pun primera iz života, bogat uvidima, praktičan i veoma koristan. Knjiga, takođe, opisuje opremu i sredstva koja je dr Montesori dizajnirala za bebe. Autorke pružaju smernice za uspostavljanje lepog i funkcionalnog okruženja koje će pomoći razvoju fokusa i koncentracije. Uzimajući u obzir senzitivne periode deteta, pomažu nam da vrlo rano naučimo dete da se samo obuče, pripremi hranu i odvikne se od pelena. Bogata anegdotama i podsticajima, napisana jasnim, privlačnim stilom, Montesori od početka predstavlja praktičan i koristan vodič za podizanje smirene, sposobne i samopouzdane dece.

Roditelji su zadivljeni prednostima koje Montesori obrazovanje pruža njihovoj deci, a naučni dokazi i dalje podržavaju otkrića Marije Montesori. Autorke tvrde da je moguće primeniti spoznaje Marije Montesori od samog rođenja i da postoji Montesori za bebe. Deca uče iz neposrednog iskustva i uživaju u radostima samootkrivanja. Roditelji samo treba da prate svoje dete i time će uraditi mnogo kako bi svojoj tek rođenoj deci pomogli u divnom i zahtevnom zadatku izgradnje ličnosti.

U svetlu sopstvenih otkrića oblasti i faza razvoja i dečjeg samoformiranja, Montesori je postavila novi cilj pred obrazovanje kao proces pomaganja razvoju celokupnog ljudskog bića, usmerenog na okruženje (što znači, svesnog svog mesta u prirodnom stvaralaštvu kosmosa) i prilagođenog svom vremenu, mestu i kulturi, spremnog da se suoči sa izazovima određenog istorijskog perioda. Bilo da su rođena u kameno ili savremeno tehnološko doba, deca imaju iste potrebe u oblasti duhovnosti kako bi opstala i doprinela ljudskoj zajednici svog doba i prostora. Razlog zbog kojeg je svako od nas ovde na ovoj zemlji jeste naša sposobnost da kao ljudska bića odgovorimo na ove potrebe ljudskog duha: potrebe za umetnošću, muzikom, religijom i svim drugim oblastima samoizražavanja i ljubavi prema stvaralaštvu i ljudskom rodu. Ovo su sredstva kojima doprinosimo našoj specifičnoj kulturi i društvenoj grupi i kojima ih možemo promeniti nabolje. Mi zaista jesmo i duhovna i društvena bića. Definicija obrazovanja Marije Montesori proširuje  se izvan roditeljskog cilja usmerenog ka ličnoj sreći deteta, kako bi se uključila uloga deteta u sudbini ljudske vrste. Montesori je verovala da svako dete ima ulogu koju treba da odigra u neprekinutoj priči ljudskog poimanja i transformacije univerzuma. Nazvala je ovu individualnu odgovornost kosmičkim zadatkom deteta. Montesori je razumela značaj koji ima sposobnost dece osnovnoškolskog uzrasta da shvate da je kvalitet njihovih života neposredno proistekao od darova prethodnih generacija. U svoj osnovni nastavni plan uvela je postignuća ljudskih bića kroz vekove i naglašavala zahvalnost za njihov doprinos. Posebno su deci osnovnoškolskog uzrasta potrebni heroji iz prošlosti, da bi prepoznala da su deo veličanstvenosti koju ljudska civilizacija predstavlja. Stoga se u najranijem periodu mora posejati seme poštovanja za ljudski napredak, a to je veoma teško postići ukoliko rad na prvom nivou izgradnje snažne ličnosti deteta nije okončan. Presudan prvi period razvoja je središnja tema ove knjige – prve tri godine života.

O autorkama: POLA POUK LILARD je međunarodno priznat autoritet Montesori teorije, članica borda direktora Američke Montesori asocijacije i Međunarodne Montesori asocijacije. Pola i njena ćerka, LIN LILARD DŽESEN, osnovale su 1982. godine Forest Blaf  školu u Lejk Blafu u Ilinoisu, Montesori školu za decu do osmog razreda. Pola je direktorka škole i zajedno sa Lin drži kurs za roditelje ˗ radionicu o Montesori pristupu deci od rođenja do treće godine. Pola Pouk Lilard i Lin Lilard Džesen koristile su teorije Marije Montesori za odgajanje dece u najranijem uzrastu, da bi razvile sveobuhvatan program za prve tri godine.

Izdavač: ProPolisPlus

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA