„Mogu ja to sam“ – 3 veštine brige o sebi za odgajanje samostalnog deteta

Posle navršene druge godine mališani tvrdoglavo žele da sve urade samostalno. Ovakva težnja za nezavisnošću ne predstavlja inat roditeljima, već prirodan i zdrav deo dečjeg razvoja i način na koji uče da obavljaju mnoge aktivnosti. 

Mame, tate i vaspitači mogu da podrže decu u ovom dobu da počnu da se osamostaljuju tako što će im omogućiti i podsticati ih da preuzmu odgovornost za sebe kad god se za to ukaže prilika. Iako se brže, efikasnije i sa manje nereda dolazi do željenog rezultata kada ih roditelji hrane i oblače, deca najviše nauče kada sama uzmu kašiku u ruku i odeću iz ormara.

Postoji nekoliko veština koje mališan mora da savlada kako bi znao da se brine o sebi i sam obavlja svakodnevne radnje. Takve veštine obuhvataju samostalno oblačenje, ishranu i održavanje lične higijene, i smatraju se neophodnim posebno kako se deca približavaju školskom uzrastu. Prva stvar koju roditelji treba da urade da bi dete naučili novoj veštini jeste da mu pokažu kako se određena stvar radi, a onda ga puste da proba samo, budu uz njega i usmeravaju ga savetima da obavi zadatak. Kada deca vežbaju samostalno da se obuku i sama pojedu svoj obrok, ona usavršavaju svoju finu i grubu motoriku, stiču samopouzdanje (poverenje u vlastite sposobnosti da isprobaju nove stvari) i osećaju ponos zbog postignutog uspeha. Sledeće aktivnosti mogu da se primene podjednako kod kuće kao i u vrtiću kako bi deca razvila važne veštine brige o sebi i postala samostalna.

Samostalno oblačenje

Iskoristite dečje uživanje u igri uloga i prerušavanju u različite likove kao efikasne metode učenja dece kako da se sami obuku. Obezbedite mališanima različite komade odeće sa velikim dugmadima, rajsferšlusima, drikerima i čičak trakama kako bi isprobavala njihovo otkopčavanje i zakopčavanje prilikom svlačenja i oblačenja. Takođe, podstaknite ih da se sami spreme pre nego što izađu napolje da se igraju ili krenu u vrtić, zato što najmlađi uglavnom prvo nauče da se svlače jer je ova veština lakša. Deca treba što više da vežbaju da samostalno navuku jaknu, stave kapu, šal i rukavice i obuju cipele iako će neke stvari u početku biti obučene naopako. Omogućite im i da s vremena na vreme sama biraju garderobu jer na taj način deca iskazuju svoju nezavisnost . Postupak oblačenja predstavlja osnovu za razvoj grube motorike (dete će samo podizati ruke i noge usklađenim pokretima i stavljati ih u rukave i nogavice), fine motorike (koristiće prstiće da bi upotrebilo rajsferšlus, dugmiće, pertle) i kognitivnog razvoja (mališan razume redosled oblačenja različitih odevnih predmeta i razmišlja na koji način godišnja doba i temperature utiču na odabir odeće).

Održavanje lične higijene

Kod kuće će mališani najlakše učiti o ličnoj higijeni dok posmatraju roditelje kako peru zube, češljaju se ili umivaju pred spavanje. Glasno podsetite sebe kada su deca u blizini da operete ruke pre nego što spremite večeru. Ukoliko deca vide da vodite računa o ličnoj higijeni, u većini slučajeva slediće vaš primer.

Odličan način da podstaknete decu da održavaju ličnu higijenu je kroz igru i zabavu. Neka dete očešlja svoju omiljenu lutku ili plišanom medi opere zube. Ili kupite nešto posebno što će voleti da koristi, kao što su pasta za zube sa njegovim omiljenim ukusom jagode ili četkicu za zube sa Spajdermenom ili Mini Mausom.

Jedna od osnovnih higijenskih navika koju deca treba da usvoje je pranje ruku. Svaki roditelj se bar jednom susreo sa situacijom da mališani samo „mućnu“ ruke pod česmom ili ih uopšte ne operu. Zato im sledeći put po rukama pospite šljokice i neka sami pokušaju da ih skinu koristeći sapun i toplu vodu. S obzirom na to da se šljokice teže skidaju, biće im potrebno minimum 30 sekundi da im ruke ponovo budu čiste. Zatim im ukažite na to da svaki naredni put treba isto tako dobro da operu ruke kako bi sa njih uklonili svu nečistoću i bakterije. Ovakvu aktivnost možete dalje da proširite pokazujući im kako se bakterije šire i sa ruku prenose na stvari koje koristimo. Oponašajte kijanje nakon što ste na ruku naneli malo boje za slikanje. Zatim nastavite sa svojim poslom, dodirujući predmete po sobi. Deca će se sigurno iznenaditi koliko ste stvari obojili svojim bakterijama.

U vrtiću, vaspitači takođe mogu da pomognu deci da usvoje pravilne tehnike pranja ruku pre i posle jela, posle korišćenja toaleta i kada se isprljaju. Pevanje pesmica kao što je „Zašto da se ruke peru“ podstaknuće najmlađe da povedu računa o čistoći svojih ručica, dok će postavljanje interesantnih postera na ovu temu u blizini umivaonika poslužiti deci kao podsetnik na to šta treba da rade.

Samostalno hranjenje

Kada dete počne da vam drži kašiku dok ga hranite ili samo uzima hranu iz tanjira, to je obično znak da je spremno za prve samostalne zalogaje. Na početku procesa učenja kako da jede samo poželjno je da roditelji mališanu ponude lake i meke namirnice koje može da pridržava prstima, kao što su bareno povrće, makarone i pržena jaja. Vremenom, kada usavrši hvatanje i držanje predmeta u ruci, dete može da koristi kašiku i samo pojede puding, pire krompir i voćni jogurt. Kada se izvešti sa kašikom, vreme je da mališan počne da koristi viljušku, i to prvo plastičnu, zaobljenu jer je lagana i sa njom se lakše rukuje pa može sam da proba da nabode razrezano voće i povrće. Osim toga, važno je da dete počnete da navikavate da pije iz šolje, takođe plastične, sa interesantnim motivima, koja je odgovarajuće veličine za njegove ručice. Čak i ako se više hrane nađe na podu ili stolu nego u ustima deteta, roditelji ne bi trebalo da intervenišu, već da se naoružaju strpljenjem kako bi dete u potpunosti savladalo veštinu samostalne ishrane. Olakšate detetu ovakvo učenje kroz igru. Priredite čajanku i pomozite svojoj devojčici da nahrani lutke i mede, a zatim je pohvalite kako su njeni prijatelji sada siti i zadovoljni.

Osim toga, pre nego što krenu u školu, deca treba da znaju da otvore svoje kutijice za užinu, vešto skinu celofan sa zapakovanog sendviča i sama pojedu svoj obrok. Kroz proces ponavljanja dete će naučiti da stavi slamčicu u tetrapak soka ili otvori kesicu za hranu sa patent zatvaračem oslanjajući se na finu motoriku koja uključuje „pinceta“ hvat. Omogućite mu mnoštvo prilika da vežba ove nove veštine za vreme obroka uz stvari i igračke koje koristi tokom dana kako biste bili sigurni da će vaš mališan znati da se snađe i ne ostane gladan kada u blizini nema odrasle osobe koja bi mu pomogla.

Na koji način vi učite svoje mališane da se sami obuku, hrane i održavaju ličnu higijenu? U kom uzrastu su ovladali ovim veštinama brige o sebi? Podelite sa nama svoje priče i iskustva.

Fondacija Novak Djokovic

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA