Kako pomoći detetu koje prilikom pisanja meša slova?
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result
Therasal_baner_320x100

Kako pomoći detetu koje prilikom pisanja meša slova?

08/08/2019
in Logoped
0

Mešanje i zamena jednog slova drugim neretko se sreće, i to ne samo kod učenika nižih razreda. Neke zamene deca znaju istrajno ponavljati tokom celog školovanja, pa čak i duže.

Foto: Pixabay

Dete mešaju slova zbog različitih razloga, a najčešće su sledeće zamene:

–  neformiranost vizualno-prostornih funkcija (pritom dete najčešće brka slova slična u načinu pisanja: b-d, b-g, m-n, b-h, h-n, c-e  i dr.);
– neformiranost fonematskog sluha (dete meša opozicijske suglasnike: v-f, b-p, d-t);
– odsutnost stabilne slike slova (dete meša manje česta slova: č, ć, đ, dž);
– neformiranost kinestetičke analize (dete meša slova prema akustično-artikulacijskim svojstvima: o-u, a-e i dr.).

Važno je napomenuti da deca s nekim od opisanih poteškoća trebaju pomoć logopeda i neuropsihologa u svrhu razvoja neformiranih funkcija, ne samo u području govora.

Ove vežbe su namenjene deci s kojom radi logoped, ali i deci koja su već prošla logopedski tretman i sada im  samo treba dodatna podrška.

Vežbe pri zameni slova prema vizualno-prostornoj sličnosti

Za početak, potrebno je proveriti formiranost prostornih slika kod deteta, tj. koliko ono jasno razlikuje pojmove: gore-dole, lievo-desno, vrh-dno, napred-nazad, iznad-ispod, više-manje, šire-uže, više-niže.

Izgubljeni predmet

Sakrijte neki predmet (čokoladicu, plišanu igračku ili sl.) i predložite detetu da ga nađe. Potraga teče prema uputstvima: pet koraka ulevo, podigni pogled, ispruži ruku desno, spusti glavu, okreni se nazad, zakorači desnom nogom napred itd.

Izvodač

Detetu se daju različiti predmeti: obična olovka, hemijska olovka, čaša, kutija, sitne igračke i sl. Na posebnim papirićima napisani su zadaci, na primer: Stavi običnu olovku desno od kutije!, Sedni lutku ispred čaše!, Stavi hemijsku olovku levo od medvedića! i dr. Papirići leže na stolu poleđinom prema gore, tako da dete nasumično odabira zadatak.

Vežbe pri zameni glasova prema fonetičko-fonematskoj sličnosti

Bitno je napomenuti da sve vežbe koje ćemo navesti treba sprovoditi tačno onim redosledom kojim ih navodimo (čuti – izgovoriti – razlikovati – zapisati). Na primer, na zvučne suglasnike možete tapšati, na bezvučne lupati nogama, zvučne možete izgovarati visokim glasom i podizati ruke, a bezvučne dubokim glasom i spuštati ruke.

Za početak, objasnite detetu da zvučni glas izgovaramo pomoću glasnih žica. Kada pri izgovoru glasa glasne žice miruju, taj glas je bezvučan. Zatim pokušajte izgovoriti zvučne i bezvučne suglasnike u parovima i osetiti razliku. Na primer, b i p su “eksloplozivni” znakovi pa prilikom njihovog izgovaranja struja vazduha kao da “eksplodira“ kroz usne. T i d su glasovi “guralice”, jezik pri njihovom izgovaranju pokušava izgurati prednje gornje zube. Prilikom izgovaranja č–š jezik se “sanka niz brdo.”

Nakon što je dete shvatilo razliku u izgovoru zvučnih i bezvučnih suglasnika (zvučni – plus glas, bezvučni – minus glas), pripremite dve kartice. Na jednoj crtajte znak “+”  i ta kartica označava zvučni glas, a na drugoj crtate “-” i označavate njom bezvučni glas. Izgovarate reč s početnim zvučnim i bezvučnim suglasnicima i predlažete detetu da kada čuje glas podiže karticu sa znakom “+” ili “-” u zavisnosti od toga smatra li da je to zvučni ili bezvučni glas.

Podelite papir na dva stupca i predložite detetu da u levi stupac zapisuje reči s početnim bezvučnim suglasnikom, a u desni s početnim zvučnim suglasnikom. Možete početi od jednog para glasova i s vremenom povećati zahtevnost zadatka i predlagati reči sa svim parovima zvučnih i bezvučnih glasova.

Pripremite čvrsti karton i nalepite na njega u parovima komadiće različitih materijala koji odgovaraju parovima zvučnih i bezvučnih suglasnika. Na primer, b-baršun (brusni papir), p-plastika (perje, pluta), d-drvo, t-trava, v-vata, g-guma, s-stiropor, š-šuškavac. Detetu se predlaže da opipava materijale i istovremeno izgovara glasove.

Vežbe pri zameni manje učestalih glasova i glasova prema akustičko-artikulacijskoj sličnosti

Rad treba započeti formiranjem glasovne slike. Uvežbavajući pojedini problematični glas i slovo čitajte različite reči. Dete treba nakon vas ponavljati samo one reči u kojima postoji glas na kojem trenutno radite. Nakon što je dete čvrsto usvojilo izgovor, setite se sledeće vežbe: dete izgovara glas, vi dovršavate reč koja počinje tim glasom, a dete zatim izgovara celu reč. Na primer: h-hvala, h-rast, č-ekić, č-izma, đ-ak.

Pročitajte detetu reči u kojima moraju biti glasovi c ili č, no prilikom izgovaranja izostavljajte taj glas, tapšući na njegovom mestu dlanovima ili lupajući olovkom po stolu. Na primer, ladi (kuc!) a, skakava (kuc!), (kuc!) ipela. Ista je vežba vrlo korisna za diferencijaciju glasova č i ć.

Brzalice i zabavni izrazi za vežbanje izgovoranja “neposlušnih” glasova i formiranje kinestetičke analize

Stručnjaci preporučuju da se izgovaraju brzalice kako s osloncem na pisani tekst, tako i osloncem na ponavljanje. U narodnoj jezičkoj kulturi mogu se naći zanimljive i zabavne brzalice. Na primer: Ture bure valja, bula bure gura, brže bula bure gura, no što Ture bure valja; Opančićem ću te, kaiščićem ćeš me.

Roditelj

Tagovi: defektologgovorizgovorlogoped
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

temperatura

Povišena telesna temperatura novorođenčeta

01/08/2025
bljuckanje

Bljuckanje, štucanje, halapljivo sisanje…

31/07/2025
igra peskom

Zašto je igranje peskom i vodom odlično i za bebe i za stariju decu

30/07/2025
glutenska enteropatija

Glutenska enteropatija kod dece

28/07/2025
Prikaži još

Vesti

Dete koje se SVAĐA sa bratom i/ili sestrom bolje se snalazi u životu kaže nauka

SVAKI KORAK: Novi projekat podrške deci i mladima sa razvojnim teškoćama

Brus: Nežna i duhovita priča o pubertetu

Naša borba je počela kad je sin napunio dve godine

Alarm: Kako preživeti tropske temperature?

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora