Hladno ceđena ulja u ishrani dece

Ulja su sastavni deo naše ishrane i koriste se kako u procesu pripreme namirnica, tako i u začinjavanju. Iako na tržištu imamo veliki broj ulja, važno je znati koja je razlika između njih, ne samo u sirovinama od kojih su načinjeni, već i po postupku kojim se prave.

Foto: Pixabay

Određena ulja je moguće termički zagrevati, pa se ona mogu koristiti u procesu kuvanja, dok druga ne trpe veliku temperaturu i koriste se samo u procesu začinjavanja hrane, bez termičke obrade.

Koja je razlika između hladno ceđenih i rafinisanih ulja?
Hladno ceđena ili presovana ulja se dobijaju prirodnim postupkom i sastoje najpre od jedne sirovine. Rafinisana ulja se dobijaju ekstrakcijom toplotom, pa su poznata i kao toplo ceđena ulja. Upotreba visoke temperature razlaže Vitamin E pa ulja dobijena ovim postupkom nemaju blagodeti koje nam on pruža u hladno ceđenim.

Koje su glavne prednosti hladno ceđenih ulja?
Pored toga što daju ukus hrani, odličan su izvod polinezasićenih masnih kiselina. Ona takođe sadrže vitamin E, koji spada u antioksidanse, pomaže u smanjenju nivoa holesterola u krvi, štiti jetru od oksidativnog stresa. Hladno ceđena ulja zadržavaju nutritivni kvalitet, ali i svoja antioksidativna svojstva koja se putem toplote uništavaju kod rafinisanih ulja.

Odličan buster imunog sistema
Hladno ceđena ulja su bogati izvor oleinske kiseline, koja pomaže u bustovanju imunog sistema. Njihovo bogatstvo u antioksidansima pomaže regeneraciju i reparaciju organizma, bore se protiv slobodnih radikala, ali i pomažu u borbi protiv mikroorganizama.

  
Hladno ceđena ulja su nutritivno izuzetno vredna. Ona su značajan izvor omega 3 i omega 6 masnih kiselina. Pored toga sadrže cink, ali i vitamine A, B, C, E, D i kalijum, kao i bioflavonoide. Ovakav nutritivni sadržaj ih čini zaslužnim za dugovečnost na onim meridijanima gde se svakodnevno koriste u ishrani.
Mogućnost poboljšanja ukusa svakom jelu

Za razliku od rafinisanih ulja, hladno ceđena su sačuvala svoj ukus i miris, koji je kod nerafinisanih značajno narušen primenom toplote. Zbog svog vrlo primamljivog ukusa, koriste se pored značajne nutritivne vrednosti i za poboljšanje ukusa celog obroka.

Trendovi nege kože

Sve češće se ova ulja koriste u svrsi nege kože i kose, što ako uzmemo u obzir njihov sastav i ne čudi. Iako se najpre koriste u nezi kose, treba biti posebno oprezan kod kože koja je sklona aknama, jer ova ulja imaju komedogeni potencijal. Zato su preporuke da kada se koriste u svrhu lepote, koristite ih za kosu ili telo, a kod lica budete oprezni, ukoliko Vam je koža izrazito masna ili sklona nepravilnostima.

Ekstradevičansko maslinovo ulje, kraljica svih ulja

Termin ekstradevičansko je koristi za hladno ceđena ulja, koja ne prolaze termičku obradu.Pored njega postoji devičansko koje je za klasu manje kvalitetno od ekstradevičanskog, dok rafinisano predstavlja najmanje kvalitetan izbor.

Benefiti maslinovog ulja

Upravo najpoznatije, ali i najviše korišćeno je maslinovo ulje. Ono je sastavni deo mediteranske ishrane, za koju se vezuje zdravlje i dugovečnost. Ovo ulje je bogato vitaminom E i K, a pored toga sadrži i značajne antiinflamatorne komponente, koje smanjuju upalu u organizmu. Bogato je mononezasićenim mastima, omega 3 i 6 masnim kiselinama, smanjuje rizik od moždanog i srčanog udara ali i raznih formi karcinoma.Pored toga protektivno deluje na kosti, smanjuje rizik od nastanka šećerne bolesti, pomaže u borbi protiv infekcija, ali i olakšava gubitak kilograma.

Kokos, po kokos, pa ulje

Godinama unazad rame uz rame po svojoj popularnosti, ali i nutritivnoj vrednosti, uz maslinovo ulje je i kokosovo ulje. Snižava holesterol, ima antiupalne, antioksidativna svojstva, pomaže u borbi protiv mikroorganizama, pomaže u sagorevanju masti a njegov ukus je primamljiviji i lakše prihvatljiv onima kojima je maslinovo prejako. Često se pored kuhinje, koristi kao sredstvo za očuvanje higijene usne duplje, ali i kozmetskoj industriji.

Moderna hladno ceđena ulja
Danas sa praćenjem svtetskih trendova sve više sun am dostupne mnogobrojne opcije hladno ceđenih ulja. Najpopularnije je ulje avokada, lana, susama, slačice, bundeve, lešnika, badema. Ova ulja sadrže sve one nutritivne elemente glavne sirovine iz koje su nastala, ali su mnogo lakša za upotrebu, jer samo nekoliko kapi odgovara značajno većoj količini pojedenog proizvoda.

Hladno ceđena ulja u ishrani dece
Upotreba ovih ulja je izuzetno važna u cilju očuvanja dobrog zdravlja Vašeg deteta. Mogu da se koriste kako za unutrašnju, tako I za spoljašnju upotrebu. Ono što je važno da znate da ova ulja, imaju ograničen rok trajanja, pa nemojte iz gomilati previse u ostavi, već se potrudite da ih nabavite ali i koristite u što svežijem stanju. Čuvajte ova ulja u hladnom I tamnom prostoru, tako ćete očuvati njihova nutritivna svojstva. Kada ih uvodite u ishranu svoje dece, radite to postepeno, kao i sa ostalim namirnicama, kako biste primetili ukoliko postoji određena netolerantnost ili alergija.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalista dermatovenerolog.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA