Deca i roditelji u potrošačkom društvu

Šta to znači biti potrošač u današnjoj kulturi? Biti istovremeno skroman ali i svestan zahteva današnjeg vremena, ili nešto treće?

Pripremajućí se za pisanje ovog članka, pokušala sam da pronađem istraživanja i radove naših sociologa, ali nažalost, društvene nauke su opet zatajile. Verujem da se naša nauka bavi pitanjima savremenog života, ali radovi nisu dostupni na najposećenijim medijima (internet, društvene mreže), pa nam ne mogu ni koristiti. Šta je tu je, iskoristila sam istraživanja i preporuke svetskih stručnjaka, na svu sreću, oni smatraju da njihovi radovi imaju smisla samo ako sa njima upoznaju što veći broj ljudi.

Uloga nas roditelja, u potrošačkom društvu je da pokažemo deci šta znači biti potrošač u svetu konstantnog reklamiranja i trošenja. Kako možemo promovisati životni stil koji se ne oslanja samo na kupovinu i potrošnju? I, za stariju decu, koje vrste veština su potrebne da bi kao potrošači razmišljali kritički i nezavisno.

Šta roditelji mogu da urade­?

Razgovarajte sa decom o reklamama:

  • Pomozite deci da razumeju da je glavni cilj reklama da ih navedu da kupe stvari – često stvari koje im nisu potrebne, i koje nisu ni želeli da imaju sve dok nisu videli reklamu.
  • Objasnite im da je reklamiranje veliki biznis, jedan od najvećih biznisa na svetu.

Razgovarajte o osećanjima vaše dece u vezi stvari koje nemaju a drugi moždaimaju

Postavite im sledeća pitanja:

  • Da li se ikada osećaš loše, zato što ne poseduješ neku stvar?
  • Da li misliš da bi se svom društvu više dopadala/dopadao da imaš neku određenu stvar (patike, trenericu…)?
  • Da li je neka reklama učinila da pomisliš da bi se više dopadao/la sebi ili drugovima, ukoliko bi posedovao/la stvar koja se reklamira?
  • Da li ti se nekada učinilo da si se više dopadao/la sebi i drugima kada si promenio/la svoj izgled kupujući proizvod sa reklama.

Dobro razmislite o njihovim odgovorima. Ako su stvari sa reklama centar njihovog interesovanja, ako se uglavnom zbog njih osećaju dobro ili loše, onda ste u ozbiljnom problemu. Šta je sa ostalim vrednostima, znanje, ljubav, prijateljstvo, sposobnosti? Takva deca će se kao odrasli ljudi veći deo života osećati loše. Tržište i reklame, svakoga dana izbacuju na hiljade novih proizvoda, pa ni vrlo imućni ljudi nisu u mogućnosti da sebi priušte najnovije stvari.

Podstičite razumne potrošačke navike

  • Podstaknite svoju decu da provere tvrdnje oglašivača o njihovom proizvodu. Neka dete obuje svoje patike, pa odite do radnje i uporedite njegove patike i patike koje se trenutno reklamiraju. Uz vašu pomoć neka utvrdi da li razlika u ceni odgovara razlici u kvalitetu, i da li su patike koje ima i bolje i lepše od reklamiranih. Neki jeftiniji proizvod možete i da kupite, pa zajedno da proverite da li svi navodi u reklami odgovaraju proizvodu.

Ograničite vreme gledanja televizije u porodici

  • Mala deca ne bi trebalo da gledaju komercijalne programe. Nažalost, ako želimo da gledamo bilo koju emisiju, čak i crtani film, obavezno ćemo odgledati i veliki broj reklama. Čak i televizijski program koji sebe naziva “javnim servisom” i za koju plaćamo pretplatu, svoje programe prekida reklamama, koje su vrlo često neprimerene za porodice u kojima ima dece. (npr. reklama za pivo…)

Objasnite uticaj masovne potrošnje na društvo i životnu sredinu

  • Razgovarajte o uticaju potrošnje na planetu Zemlju, a i o tome da je svetsko bogatstvo neravnomerno raspoređeno. Dok mi razmišljamo o tome koju trenericu ćemo kupiti, ove ili one marke, milioni dece trenutno gladuju.
  • Učestvujte u dobrotvornim akcijama, kad god je to moguće.
  • Uvedite u porodicu “Dan nekupovanja”. Neka taj dan bude povod da razgovarate o tome zašto kupujemo stvari koje nam nisu potrebne i kako možemo da postanemo pametni potrošači a da ne ugrozimo svoj status u društvu.

Podstičite nekomercijalne vrednosti kod svoje dece

  • Trudite se da trošite više vremena sa svojom decom a manje novca za njih. Ono što deca zaista žele i što im je potrebno je više vremena sa svojim roditeljima, a ne  stvari sa reklama.
  • Objasnitete im da i u vašoj zajednici ima dece koja nemaju skoro nikakvih igračaka ili neophodne odeće. Kad god je to moguće, poklonite neku igračku, deo odeće ili obuće.

Pričajte o kupovini

  • Objasnite im da kupovina nije ni hobi ni razonoda. To je nešto što radimo kada hoćemo da kupimo potrebnu stvar i onda se vratimo kući.
  • Pobrinite se da vaša deca budu uključena u druge aktivnosti (sport, volontiranje…) tako da im ostane manje vremena za razgledanje izloga.

Najvažnije je da mi roditelji nađemo meru između onoga što su savremeni zahtevi društva i prekomernog trošenja.

SrLjubica

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA