Bolovi u vratu i leđima nakon porođaja

Da bi beba u porođaju prošla kroz karlični kanal, nepokretni zglobovi karlice se razmekšavaju pa čitav karlični pojas postaje labav. Ova nestabilnost i uvećanje grudi  mogu da dovedu do bolova u leđima.

bol-u-ledjima

Oni mogu da se jave u vratu, između lopatica i u krstima. Pojačavaju se pri dugotrajnom sedenju i stajanju u prinudnom položaju pri obavljanju nekog posla, nakon porodjaja to je za vreme dojenja, presvlačenja, podizanja i nošenja bebe.

Bolovi u vratu

Pokretljivost vrata na jednu ili obe strane može da bude ograničena i bolna. Ako je ovo stanje praćeno glavoboljom, mučninom ili povraćanjem obavezno se treba obratiti lekaru.

Napeti mišići će se najlakše opustiti masažom vrata i ramenog pojasa ili blagim zagrevanjem. Tek kada dođe do potpunog opuštanja započinje se sa vežbama istezanja i jačanja mišića kako bi se očuvala pokretljivost i mišićna snaga. Pokreti se izvode sporo, najbolje pred ogledalom zbog kontrole položaja glave i ispravnog držanja. Vežbe ne smeju da izazivaju bolove kako bi mišići ostali opušteni. Takođe treba korigovati nepravilno držanje glave u odnosu na telo, spavati na udobnom dušeku i sa jastukom koji podupire glavu tako da se vratni mišići ne grče.

Bolovi u krstima

Iznenadni bol u  krstima praćen ukočenošću u određenom položaju može da bude izazvan  naglim pokretom ili podizanjem nečeg teškog. Ovo može da se desi dok uzimate bebu iz kreveca u naručje.

Bolove u krstima možete da  ublažite toplotom, stavljanjem termofora ili tuširanjem tog dela leđa nešto toplijom vodom ali nikako vrućom jer to može da pojača bolove. Napeti mišići mogu da se opuste masažom ili nekom od tehnika relaksacije.

Prevencija ponovnog javljanja bola u leđima je pravilno držanje tela, korišćenje zaštitnih položaja i pokreta pri obavljanju poslova i u aktivnostima svakodnevnog života, kao i jačanje trbušnih mišića.

Pojava bola u donjem delu leđa koji se širi duž zadnje strane noge i može da doseže do stopala odnosno vrhova prstiju naziva se išijas. Nekada se oseća zatezanje, a nekada utrnulost što je jako neprijatno i stvara osećaj nesigurnosti u hodu. Sve ove manifestacije su posledica pritiska na nerv koji u krstima izlazi iz kičmene moždine i zadužen je za pokretljivost i osećaje u nozi. Najčešće je zahvaćen nerv na jednoj nozi, izuzetno retko se problem javlja u isto vreme obostrano.

Nekada je dovoljno mirovati nekoliko dana uz zauzimanje tzv. zaštitnih položaja u krevetu u kojima se ne oseća bol, to je uglavnom na boku sa polu savijenim nogama u kolenima. Utopljavanje krsta takođe može da pomogne (tuširanje krsta toplom vodom ili stavljanje toplih obloga na krsta), ali ne uvek, ukoliko se bol pojača treba probati sa rashlađivanjem.

Vežba opružanja noge u nazad iz četvoronožnog položaja dovodi do rasterećenja pa se bol uglavnom smanji ili potpuno nestane nakon vežbanja. Ako bolovi ne prestanu nakon dva-tri dana ili se naglo pojačaju ne treba uzimati lekove samoinicijativno već se obavezno treba obratiti lekaru fizijatru koji će predložiti odgovarajuću fizikalnu terapiju.

Svakodnevnim opterećenjem koje se povećava kako beba raste i nepravilnim podizanjem iz kreveca ili kadice kičmeni stub majke može biti ozbiljno ugrožen.

Neophodno je o tome voditi računa i primeniti zaštitne položaje i pokrete. To znači da pre svega treba podesiti krevetac visoko dok je beba mala, koristiti poseban sto za prepovijanje ili kuhinjski sto i kadicu za kupanje držati na stolu.

Pri svakom podizanju i spuštanju deteta obavezno saviti kolena sa jednom nogom u napred u odnosu na drugu. Prostirke na podu ne smeju da se klizaju pa je bolje i skloniti ih na neko vreme ako drugačije ne mogu da se odezbede da ne biste bili u situaciji da se okliznete sa bebom u naručju i pri tom povredite pokušavajući da je  zaštitite.

Majke nakon porođaja  moraju da vode računa dok se ponovo ne naviknu na kretanje bez stomaka i sa razlabavljenim zglobovima i oslabljenim mišićima. Adekvatna obuća u kući može biti od velike pomoći kako iz zdravstvenih tako i iz bezbednosnih razloga.

Loša fizička kondicija I slaba mišićna snaga naročito ruku, leđa i stomaka takođe mogu da otežavaju nošenje bebe. Najbolje da se pripremite tokom trudnoće za fizički napor kome će te biti izloženi kasnije ali i nakon porođaja možete da vežbate.

Podeli:

Komentari

  1. Postovanje, imam sina od 2 god. Jutros kad se probudio sve je bilo u redu, onda je krenuo da sidje sa kreveta, poceo je da vristi i pokazuje na desnu stranu vrata. To je trajalo jedno sat vremena, i prestao je da place, normalno se igrao ali kad hoce da okrene glavu u desnu stranu, krene da place i primecujem da mu je vrat ukocen. Da napomenem, da nema temperaturu, ne povraca, veseo je. Jos i to da Vem kazem da mu je curio nosic pre nedelju dana ali sad je sve u redu. Ima li razloga za brigu i je l’ bi trebalo da se javimo pedijatru. Unapred zahvalna..

    Odgovori na komentar

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA