Dr Rajović: Ne držite decu pod staklenim zvonom - Moj pedijatar
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Dr Rajović: Ne držite decu pod staklenim zvonom

21/04/2015
in Vesti
0

Savet stručnjaka: Igrajte se s decom, postavljajte im zagonetke i ne dozvolite im da vreme provode pred ekranom jer im to ne podstiče rad mozga

Otkad su u poslednja dve i po decenije višesatno sedenje pred televizorom i videoigre zamenile penjanje po drveću, igranje lopte, trčanje i skakanje u prirodi, polovina današnje dece od šest godina ima razvojne poteškoće. Tvrdi to dr Ranko Rajović, specijalista interne medicine iz Novoga Sada, koji se godinama bavio istraživanjima u oblasti neurofiziologije i njenoj primeni u pedagogiji.
Taj lekar, inače osnivač Mense Srbije i Odseka za talentovane Nikola Tesla Centra te višegodišnji predsednik odbora svetske Mense za talentovanu decu, održao je predavanje „Kako uspešno razvijati IQ deteta kroz igru“ i predstavio svoju metodu učenja NTC zasnovanu na igri koja se sprovodi u 15 evropskih zemalja. Ta metoda zasniva se na funkcionalnom, primenjivom znanju do kojeg se stiže igrom, asocijacijama i rešavanjem logičkih zagonetki, a ne bubanjem i reprodukovanjem podataka.
Rešite probleme u razvoju
Dr Rajović, pre svega, problem s razvojem dece pripisuje roditeljima. Smatra kako roditelji greše jer prevelikom pažnjom deci umanjuju razvoj bioloških sposobnosti i prilagođavanje okolini te ih prepuštaju modernim tehnologijama iza četiri zida koji im ne potiču razvoj mozga.
– Od roditelja se nasleđuje potencijal, a ne inteligencija. Istraživanja dokazuju da intelektualne sposobnosti zavise upravo o broju sinapsi u mozgu koje se formiraju zavisno o raznim stimulacijama. Deca danas više vremena provedu u stanu, a bez kretanja ne razvijaju se važni delovi mozga. Gledanje televizije je problem ako dugo traje, jer dete koje se ne kreće šalje pogrešne impulse u mozak. Ono što je evidentno, to su smetnje govora i ravna stopala kod 70 posto dece, a razvojne poteškoće prisutne su kod svakog drugog deteta od šest godina – upozorava dr Rajović. Naglašava da je problem i to što deca više ne hodaju jer se voze autimobilima u vrtiće i škole.
– Dete koje se želi vrteti treba i pustiti da se vrti tako da ono samo odabere koliko vremena želi provesti u toj aktivnosti. Ako želi skakati s fotelje na fotelju, ne treba mu braniti jer sve to simulira nastanak sinapsi. Za svaki pola ili sat gledanja televizije, dete istoga dana treba provesti dvostruko više vremena napolju u igri. Višesatno igranje kompjuterskih igara vodi do sve prisutnije disleksije, kao i poremećaja u govoru – kaže poznati stručnjak, saradnik 11 fakulteta i otac četvoro dece.
Istraživanja su pokazala da mozak uspostavlja 75 posto svih neuronskih veza u mozgu (sinapsi) do sedme godine, a od toga 50 odsto sinapsi nastane već do pete godine. Dokazano je da tokom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja učenici koriste samo 25 posto mogućnosti mozga, a nastava se, uz to, provodi po postulatima starima i više od 90 godina bez da, tvrdi dr Rajović, prati fiziologiju mozga. Zato upućuje na to da se posebno treba posvetiti predškolskoj dobi, efikasnijom učenju i korišćenje dečjeg pamćenja, kao što se to radi u azijskim zemljama poput Japana i Kine.
Rajović svoje zaključke o intelektualnoj nadmoći azijske dece temelji na PISA testiranju (Programme for International Student Assessment), međunarodnoj proceni znanja i veština 15-godišnjih studenata koja se svake tri godine provodi u industrijskim zemljama.
Dobra japanska iskustva
– PISA test iz 2003., 2006. i 2009. pokazao je da deca, ne samo sa područja bivše Jugoslavije, nego i iz čitave Evrope, znatno zaostaju za vršnjacima iz istočne Azije. Jedna od pretpostavki je da je razlog tome rana stimulacija koja je uobičajena za decu iz istočne Azije. Naime, dok evropska deca počinju da uče slova tek u petoj ili šestoj godini, u Japanu već u trećoj godini znaju više od 100 slova svoog  pisma – slikovnih simbola. Odnosno, savladavaju dva paralelna pisma, jedno koje ih uči japanske pojmove, a drugo uvezene poput automobila, kina i sl. Rezultati koji pokazuju da deca iz jugoistočne Azije postižu izuzetne rezultate na međunarodnim testovima znanja dovode do zaključka da su njihove metode ranog učenja prepoznavanja simbola , tj. klasifikacija i asocijativno pamćenje, zaista stimulativne. Japanci koriste mozak drugačije. Recimo, njihova matematička sekcija za naprednu decu u 6. razredu dobije na papiru milionske brojeve da ih pomnože. Dete gleda taj broj, nešto kucka rukom i dobije rezultat za 10-ak sekundi što mi ne možemo bez kalkulatora. Takođe, kod nas svaka je nova generacija slabija i slabija. Imaju manji rečnik te opšte i znanje iz matematike – rekao je dr  Rajović.
U Evropi se jedino Finska izdvaja sa decom koja funkcionalno razmišljanju. Njihov model učenja pokušao se primeniti i u drugim zemljama, no nije se pokazao preiše uspešnim. Rajović smatra da je razlog visoke nivoe funkcionalnog znanja uslovljen činjenicom da oko 60 posto finskih mališana nauči da govori  švedski u ranom uzrastu, a on je potpuno drugačiji od njihovog maternjeg jezika, u suprotnom vrlo teškog i komplikovanog jezika.
‘Učite mališane zastavama država’
Dr Rajović je osmislio NTC program za učenje. Kroz igre, slagalice i karte metoda pomaže da deca nauče puno stvari. Rajović  predlaže roditeljima da decu u najranijem uzrastu uče zastave država, kao i asocijacije koje su vežu uz te zemlje.

24 sata

Tagovi: dr Ranko RajovickretanjaMensapodsticanjeslagaliceučenjezadaci
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

lubenica

Da li perete lubenicu pre nego je isečete? Sa dinjom još veći oprez

30/06/2025
Šta uzrokuje grčeve kod moje bebe?

Šta uzrokuje grčeve kod moje bebe?

20/06/2025
adeno virus

Adeno virus – respiratorne ili gastrointestinalne tegobe?

18/06/2025
roditeljstvo

Prva godina roditeljstva u brojevima: 3300 pelena, 6689 fotografija….

17/06/2025
Prikaži još

Vesti

Becutan Talks: Svesno, a ne savršeno roditeljstvo

Istraživanje: Kakav uticaj na zdravlje ima kisela voda

Dečji psihijatar dr Grujičić: Dolaze roditelji i kažu mi, doktore, on ne ispušta telefon. I onda, ja izađem u čekaonicu gde sede mama i ćerka i obe na telefonima

05.jun – Svetski dan zaštite životne sredine

Istraživanje: Šta su deca pretraživala i gledala na mreži ove godine

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora