Zašto je umetnost važna u razvoju deteta

Deca su po prirodi radoznala bića. Od trenutka kada ostvare kontrolu nad svojim udovima, nastoje da se otisnu u svet ne bi li videli kako funckioniše. Ona istražuju, osmatraju i imitiraju, pokušavajući da skapiraju kako stvari funkcionišu i kako da kontrolišu sebe i svoje okruženje. Ovakvo nesputano istraživanje pomaže deci da formiraju veze u mozgu, pobaljšava im sposobnost učenja, a pritom je i zabavno.

Umetnost je prirodan dodatak koji treba da podrži ovu istraživačku igru kod dece. Sloboda kontrolisanja različitih materijala na organski i nestrukturiran način dopušta izražavanje kreativnosti i eksperimentisanje.

Ovakva umetnička nastojanja i samostalna istraživanja nisu samo zabavnog karaktera, već i obrazovnog. Ako nemate vremena ili iz bilo kog drugog razloga ne možete da se posvetite vašim malim umetnicima, upis deteta u kreativne radionice za decu, koje kombinuju slikanje, vajanje ili pravljenje predmeta je sledeće najbolje rešenje. Umetnost omogućava deci da razvijaju širok spektar veština koje su korisne ne samo za učenje, već i za život generalno.

Veštine koje deca razvijaju baveći se umetnošću

Motoričke veštine – Rad sa olovkama, bojicama i četkicama prilikom slikanja pomaže deci da razviju svoje motorne sposobnosti. Razvoj ovih veština će pomoći vašem detetu prilikom pisanja, vezivanja pertli i drugih aktivnosti koje zahtevaju dobru koordinaciju pokreta.

Kognitivne veštine – Umetnost pomaže deci da nauče i vežbaju veštine kao što su prepoznavanje šablona i koncepta uzroka i posledica (na primer, ,,Ako pritisnem jače bojicu – boja je tamnija.”). Takođe vežbaju veštine kritičkog razmišljanja dok prave mentalni plan ili sliku onoga što su zamislili da naprave i prate izvršavanje svog plana.

Matematičke veštine – Deca mogu da uče, kreiraju i polako ulaze u razumevanje pojmova kao što su veličina, oblik, brojanje, prostorno razmišljanje i pravljenje poređenja.

Jezičke veštine – Kada deca pruže opis i podele svoje radove, ona razvijaju jezičke veštine. Obavezno ohrabrite ovaj razvoj tako što ćete aktivno slušati šta dete ima da kaže i postavljati otvorena pitanja. To je odlična prilika da dete obogati svoj vokabular i nauči nove reči u vezi sa svojim radom (npr. tekstura).

Pored toga, sloboda izražavanja kroz umetnost pomaže deci pri razvoju važnih veština, sloboda je takođe od velike važnosti za opšte zdravlje i dobrobit deteta. Pružanje mogućnosti detetu da kroz kreativni ventil ublaži stres i prolazi kroz stvari koje mu se dešavaju u svakodnevno životu veoma je korisno. Podsticanjem dečjeg umetničkog nastojanja, možete im olakšati proces učenja.

Kako da podržite svoje mini umetnike

Razgovarajte sa detetom o njihovom delu. Nije baš tako jednostavno skapirati crteže deteta, iako dete tačno zna šta je želelo da prikaže. Kada ih pitate: ,,Šta je to?” vi zapravo kažete da crtež treba da izgleda kao nešto što bi odrasli prepoznali. Umesto toga, postavite otvorena pitanja, poput: ,,Reci mi nešto više o svojoj slici.” Takođe, opišite određena zapažanja o njihovom radu: ,,Crtaš kratke linije, vidim da bojiš crvenom, zelenom i plavom.”

Imitirajte vaše dete. Umesto da nacrtate svoju sliku, zasednite sa detetom i imitirajte njegove korake. Nacrtajte velike žvrljotine, nepravilne linije ili vežbajte crtanje krugova. Ako se dete fokusira na vaš crtež ili na to kako je ,,dobar”, manje su šanse da će biti maštovito i kreativno na svoju ruku.

Svako može da nauči kako da crta

Slikanje je veština koja se može naučiti, baš kao i pisanje. Većina ljudi na slikanje gleda kroz prizmu romantike – vidimo radove osobe koja oslikava realne prizore stvarnog života i bude nam krivo, jer mislimo da nikada ne bismo mogli da uradimo isto to.

Dete koje misli da mu crtanje ne ide, i koje besno briše gumicom svoje crteže dok se papir ne istroši je verovatno naučilo šta je ,,dobar’’ crtež od nepromišljenih primeraka odraslih koji su ,,davali savete’’ da nebo nije crveno, ili da im lav izgleda kao kengur.

Obično sa 8 ili 9 godina, počinjemo da posmatramo svoje crteže kao i svi ostali, i većina nas se razočara onim što vidimo – i odustajemo od crtanja. Međutim, uz edukaciju i ohrabrenje, svi mi možemo da naučimo prilično dobro da crtamo, i što je zapravo važnije, da osetimo zadovoljstvo koje dolazi pri ovom vidu izražavanja.

Umetnost doprinosi razvoju brojnih veština, a ako deci u početku ne ide kako bi želela, naučiće još jednu važnu životnu lekciju. Vežba dovodi do savršenstva. Deca koja nauče da naporan rad dovodi do uspeha biće upornija i samopouzdanija tokom odrastanja. Pustite ih neka crtaju.

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA