Zašto je domaća supa lekovita?

Iako deluje vrlo jednostavno za pravljenje na određene sitnice morate obratiti pažnju, ukoliko želite da Vaša supa bude ukusna i da je iz njenih namirnica izvučen nutritivni maksimum.

Foto: Flickr

Značaj domaće supe u ishrani

Nezaobilazni početak svakog kvalitetnog ručka, vrlo jednostavna za pravljenje, ne zauzima puno vremena i ne traži puno kulinarskog talenta, a donosi mnogobrojne benefite za zdravlje celog organizma svih generacija. Supa je postala podrazumevana navika, koju tek kada ne konzumiramo makar jednom dnevno, počinje da nam nedostaje. Iako najvoljenija u zimskim mesecima, podjednako je važna i korisna tokom čitave godine.

Zašto je domaća supa bolji izbor od supe iz kesice ili kocke?

Iako jednostavnija i brža za napraviti, domaća supa uz samo malo više truda donosi nebrojano mnogo prednosti. Gotove supe su uglavnom pune aditiva i šećera pa samim tim anuliraju benefite  ovog važnog napitka. Iako one mogu da budu prva pomoć kod potrebne hidratacije i nadoknade elektrolita, uvek birajte opciju domaće supe jer će Vam ona pružiti mnogo više hranljivih sastojaka a ukoliko je dobro začinite, može biti i značajno ukusnija od ustaljenog ukusa „gotove“ supe.

Zašto je domaća supa bolja i od potaža?

Potaži ukoliko se prave od pravih namirnica mogu da budu izuzetno ukusni i zdravi. Ali uzimajući u obzir činjenicu da se prave od celih namirnica mogu da budu poprilično kalorični. Zato mogu biti dobar izbor za večeru kao kompletan obrok. Potaži napravljeni u restoranima su najčešće pravljeni od brašna i neutralne pavlake, pa iako poprilično ukusni, nisu pravi izbor za sve one koji vode računa o svojoj ishrani. Ukoliko pravite potaž kod kuće na primer od pečuraka, brokolija ili bundeve, dobro skuvajte namirnice, dodajte luka, malo soli, bibera i začina po ukusu , izmiksajte štapnim mikserom i izbegavajte pavlaku za kuvanje. Za dekoraciju dodajte malo semeki bundeve na vrh.

Zašto je domaća supa lekovita?

  1. Zimi je pogodna za grejanje organizma , jača imunitet i pomaže u borbi protiv prehlada. Leti je idealan vid rehidratacije, predstavlja pravu malu infuziju elektrolita, u periodima obimnog znojenja, ali i nakon različitih gastrointerstinalnih tegoba, nakon povraćanja i proliva. Umiruje creva i pomaže i olakšava pražnjenje
  2. Idealna je za dijete i posebne režime ishrane, posebno ako je napravljena bez dodataka brašna i pavlake.
  3. Najlakši način da Vi ili Vaše dete pojedete značajnu količinu povrća. Pomešajte nekoliko različitih vrsta i iskoristite najbolje iz svake namirnice.
  4. Pomaže u detoksikaciji organizma u celosti, pored toga što hidrira organizam, poboljšava eliminaciju toksina putem jetre.
  5. Ukoliko je pravite od životinjskih kostiju, biće bogata kolagenom i na taj način uticati na bolje stanje koštano zglobnog sistema, ali i kože u celosti. Deluje kao antiejđžing preparat i utiče na smanjenje celulita.
  6. Začinska bilja ruzmarin, origano, biber , majčina dušica, peršun su bogati eteričnim uljima i cinkom koji imaju značajan antibakterijski i antivirusni efekat. Dodajte prirodne začine u vašu supu i poboljšajte šanse da se izbegnete prehladu.
  7. Šargarepa i celer osnovni sastojci svake domaće supe su bogate Vitaminom A i C koji ne samo što pomažu u detoksikaciji i borbi protiv infekcija, nego i pomažu u borbi protiv raznih kožnih bolesti, posebno akni i ekcema.
  8. Bujon od pilećeg mesa bogat je gvožđem, Vitaminima B kompleksa, kalcijumom, magnezijumom i cinkom
  9. Pileće meso tokom kuvanja otpušta aminokiselinu cistein koja je vrlo slična acetilcisteinu koji se koristi kao lek kod različitih prehlada respiratornog sistema. Ona razlaže sluz u  nosu i grlu i olakšava disanje, a pomaže i pri iskašljavanju sekreta iz pluća.
  10. Istraživanja su pokazala da pored efikasnosti u borbi protiv virusnih i bakterijskih infekcija, domaća supa, ukoliko se redovno konzumira može uticati na snižavanje povišenog krvnog pritiska i holesterola.

Najčešće greške u pravljenju

Iako deluje vrlo jednostavno za pravljenje na određene sitnice morate obratiti pažnju, ukoliko želite da Vaša supa bude ukusna i da je iz njenih namirnica izvučen nutritivni maksimum. Nikada ne kuvajte supu na najvećoj temperaturi. Bolje je duže je krčkati na blažoj vatri, jer tako njeni sastojci ne postan prekuvani, a vitamini i minerali ubijeni. Ne preterujte sa žačinima, posebno se sa solju, ali i ne eksperimentišite previše sa začinskim biljem jer supa može da bude otužna.

Pileći bujon

Pileći bujon se brzo i jednostavno pravi, a možete ga napraviti u većim količinama, potom sačuvati u zamrzivaču. Za njega Vam je neophodno pileće meso, najbolje krila, batak, karabatak i vrat, povrće po želji, a najbolje šargarepa, celer i peršun.Kuvajte meso i povrće, nakon ključanja vode još 20-30 minuta.Procedite i koristite odmah ili ostavite u zamrzivaču. Dodajte so i biber po želji. Bujon možete konzumirati čist, ali on može da bude i odlična osnova za supe, čorbe ili neko drugo jelo.

Domaća pileća supa

Sipajte dve kašike maslinovog ulja u šerpu, dodajte iseckani crveni luk, 3 čena belog luka, praziluk i malo đumbira, sve to dinstajte 3 minuta. Dodajte 2l bujona, piletinu, lovorov list, so i biber po ukusu. Dodajte povrće po želji (šargarepa, celer, krompir, batat, šparglu), ako volite malo jači ukus, možete dodati i pečurke. Sve to krčkajte na blažoj vatri pola sata dok povrće ne omekša.

Supa za zdrave kosti

Ukoliko želite da unesete dodatni kalcijum u organizam, domaća supa od kostiju je pravo rešenje za Vas. Da bi se dobro kalcijum absorbovao potrebno je dodati malo sirćeta ili sveže ceđenog limuna. Najbolje je da uzmete goveđu kost, a možete dodati i meso po želji ( piletina, ćuretina, teletina). Dodajte testeninu ili žitarice u zavisnosti od dijetetskih navika ( standardna, integralna testenina, heljda, proso, kinoa, integralni pirinač). Umutite dva belanceta i dodajte malo peršuna, soli i bibera.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalizantkinja Dermatovenerologije.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA

5 × five =