Strategije u senzorno - integrativnim intervencijama
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Strategije u senzorno – integrativnim intervencijama

23/05/2023
in 0-6 m
0

Deca žele da komuniciraju o svojim senzornim potrebama. Gestovi, facijalna ekspresija, postura tela, vokalizacija sugerišu koliko/kako bi oni želeli da se senzorni inputi smenjuju – sporije, brže, diskontinuirano, više ili manje. Često su ovi znaci suptilni i neverbalni pa ih treba pažljivo uočavati.

Foto: Canva

 

Aktivna uključenost i samoinicijativa deteta

Strategije koje mogu da se koriste kao alternative za intervencije koje su direktno usmerene od strane odraslih u cilju ohrabrenja za aktivnu uključenost i samoinicijativu kod deteta:

Određivanje komunikativne namere preko detetovog ponašanja

Deca žele da komuniciraju o svojim senzornim potrebama. Gestovi, facijalna ekspresija, postura tela, vokalizacija sugerišu koliko/kako bi oni želeli da se senzorni inputi smenjuju – sporije, brže, diskontinuirano, više ili manje. Često su ovi znaci suptilni i neverbalni pa ih treba pažljivo uočavati. Odgovarajuća ponašanja mogu da postanu osnova socijalnog dijaloga između deteta i odraslog.

Angažovanje u adekvatno organizovanim senzorno-baziranim aktivnostima

Program tretmana treba da bude dizajniran kako bi odražavao kapacitete deteta I njegove potrebe koje su prepoznate kroz standardizovanu procenu. Terapeut treba sa posebnom senzitivnošću da posmatra dete dok ono ulazi u svaku novu sesiju kako bi prepoznao detetove potrebe za samoregulacijom. Praktičar mora da razume i prihvati detetova interesovanja tokom tretmana.

Neka deca imaju ograničene sposobnosti istraživanja okruženja, njih je jako teško motivisati. Upravo ta ograničena interesovanja kao što je na pr sedenje na jednom mestu i stavljanje igračaka u usta, mora da bude početna tačka u tretmanu. Uzimanje i stavljanje tih predmeta na mesta koja su detetu dostupna u terapijskom prostoru dovešće do razvoja njegove motorike I praksije.

Modifikovanje okruženja

Vremenom terapeut stavlja igračke koje zanimaju dete na mesta koja zahtevaju kompleksnije planiranje i izvođenje da bi se do njih došlo kao što je penjanje, savladavanje prepreka, prolazak kroz tunel ili ulazak u bazen sa lopticama. Mogućnost dobijanja vestibularnih, taktilnih i proprioceptivnih inputa dovodi do bolje senzorne modulacije I razvoja telesne šeme.

Bez da ga vodi odrasli ili daje instrukcije detetu šta treba da radi modifikovanjem okruženje se postiže željeni rezultat.

Motivacija

Ako dete ima dobro razvijen govor i simboličku igru veća je mogućnost za izvođenje kreativnih aktivnosti. Imaginacija dolazi od dece, dok terapeutsko vođenje dolazi od strane praktičara.

Kod mlađe dece ali i kod neke starije motivacija i kreativnost mogu da budu ograničene.

Kada želimo da preuzmemo rizik i napravimo razvojne promene u terapeutskim situacijama, dete mora da se oseća emocionalno I fizički sigurno i da doživi da je uspešno. Emocionalna sigurnost dolazi iz interakcije između terapeuta i deteta, bazirana je na senzitivnosti i fleksibilnosti praktičara.

Saradnja sa roditeljima

Praktičar takođe mora da stvori odnos poverenja sa roditeljima deteta kako bi kroz zajedničku saradnju otkrili detetove promene u potrebama i interesovanjima. Roditelji i terapeuti se moraju stalno angažovati u rešavanju problema oko detetovih novih izazova kako ono počne da integriše svoje novo stečene sposobnosti u funkcionalne kontekste i izvan samih tretmana. Zato je prisustvo i uključenost roditelja neophodna tokom tretmana.

Prekomerna stimulacija

Percepcija senzornih stimulansa je ekstremno promenljiva kako kod različite dece, tako i unutar samog deteta. Ta varijabilnost je bazirana na više faktora, uključujući ono šta je dete iskusilo pre stimulansa, detetovo stanje pobuđenosti i detetov urođeni senzorni prag.

Praktičari bi trebalo da budu svesni znakova autonomnog (zevanje, kijanje, znojenje, pljuvanje, baljenje, promena u boji kože) i ponašajućeg distresa (preterana uznemirenost, plakanje, vikanje, skretanje pogleda, odgurivanje/izvijanje u nazad, gledanje u prazno), koji mogu da budu povezani i da se jave kod preterane stimulacije. Ako im ovi znaci nisu jasni ili ne znaju kako da se sa njima nose kada se pojave kod dece, treba da izbegavaju korišćenje ljuljaški u radu sa malom decom ili ako dete ima neurološku dijagnozu. Znaci autonomne prekomerne stimulacije mogu često da deluju kao pospanost ili “isključivanje” tokom tretmana.

Ako se bilo koji od navedenih znakova javi, trebalo bi odmah zaustaviti trenutnu aktivnost, prekinuti izlaganje senzornim nadražajima i aktivno angažovati dete u aktivnosti koja će delovati umirujuće.

Jedan od najboljih načina da se izbegne prekomerna stimulacija jeste da se uzdržimo od nametanja senzornih inputa detetu. Detetov odgovor varira u zavisnosti od njegovog trenutnog praga nadražljivosti. Cilj je da na kraju sesije dete bude organizovanije, sa većom motivacijom i socijalnom dostupnošću nego što je bilo pre početka sesije.

Terapeutsko okruženje za senzorno-integrativne intervencije

Okruženje u specijalizovanoj ustanovi nudi senzorno i motorno obogaćivanje izvan kapaciteta postavke u kući ili u klasičnim salama za gimnastiku ili igraonicama. Od posebne važnosti je da se obezbedi vestibularni input, koji zahteva različite tipove ljuljaški i opremu za penjanje.

Intervencija “jedan na jedan” sa detetom koje ima teškoće procesiranja senzornih podražaja zahteva veštog praktičara i odgovarajuće terapeutsko okruženje. Detetov odgovor može lako da se promeni od optimalno organizovanog do prestimulirajućeg i praktičar mora da anticipira potrebe deteta kao i da mu obezbedi umirujuću i organizujuću aktivnost kada je to potrebno.

Terapeut mora pažljivo da gradi Iističe poverenje tokom povezujućeg odnosa/igre sa detetom. Ovaj odnos je esencijalan za podsticanje vrste rizika I održavanje aktivnosti koja je neophodna u procesu senzorno-integracijske intervencije.

ShareTweetSendSendShare
Snezana Milanović
Autor:

milanovic.fizio@gmail.com

Snezana Milanović dipl.fizioterapeut

milanovic.fizio@gmail.com

Biografija ➔
diplomirani fizioterapeut, senzorno-integracijski pedagog, SI Baby terapeut, MarteMeo Therapist/Colleague Trainer, licencirani instruktor IAIM masaže beba i MISP masaže dece. Osnivač „Centra za korektivnu gimnastiku“ 1997 i suosnivač Kabineta za senzornu integraciju i ranu intervenciju „Senzorijum“ 2017 u Beogradu. Stručni saradnik časopisa Moj pedijatar i Zdravo dete, brojnih portala namenjenih roditeljstvu i zdravom odrastanju beba i dece. Stručni saradnik časopisa Pedijatar dijagnostičko-terapijske preporuke.

0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

govor

Govor i jezik najsavršenije i najsloženije čovekove sposobnosti

16/06/2025
sisanje palca

Istureni zubi zbog sisanja palca

16/06/2025
spf seba med

„Mama vidi razliku“

12/06/2025
strah od stomatologa

Koje su to najčešće greške koje roditelji prave, pa njihova deca razviju strah od odlaska kod zubara

12/06/2025
Prikaži još

Vesti

Becutan Talks: Svesno, a ne savršeno roditeljstvo

Istraživanje: Kakav uticaj na zdravlje ima kisela voda

Dečji psihijatar dr Grujičić: Dolaze roditelji i kažu mi, doktore, on ne ispušta telefon. I onda, ja izađem u čekaonicu gde sede mama i ćerka i obe na telefonima

05.jun – Svetski dan zaštite životne sredine

Istraživanje: Šta su deca pretraživala i gledala na mreži ove godine

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora