Sport za mališane- hir ili potreba?

Sve češće čujem kako roditelji sasvim malu decu upisuju na sportske aktivnosti. Ponekad su u pitanju bebe mlađe od 6 meseci. Istovremeno čitam upozorenja Udruženja ortopeda Amerike koji upozoravaju na konstantan porast sportskih povreda kolena i lakta kod mališana.

sportic

Foto: Cuellar

Njihov generalni stav je da deca prerano počinju sa sportom. Kada se roditelj nađe pred pitanjem da li je sport najbolje rešenje za njihove mališane, ja verujem u zdrav razum!

Sport za mališane, kako to gordo zvuči!

I zaista, sigurno ste osetili ponos u glasu roditelja koji vam saopštava kako njihova tromesečna ćerkica trenira plivanje. Do treće godine mališane je moguće upisati na razne sportive, iako su plivanje i korektivna gimnastika najrasprostranjeniji. U ponudi je i veliki broj školica sporta i DVD izdanja sa vežbama za mališane. Ali sem ponosa što Vaše dete od najranijeg uzrasta usvaja zdrave životne navike, šta zapravo sport za mališane nudi vašoj deci i Vama?

 Vreme koje provodite zajedno

Većina sportskih aktivnosti dece do tri godine podrazumeva prisustvo roditelja ili staratelja. Sa jedne strane, klinci su isuviše mali da bi im prijalo razdvajanje, a sa druge, rad sa njima je donekle otežan, pa je treneru neophodna i roditeljska pomoć. Za treniranje kolektivnih sportova neophodno je da mališani pristaju na razdvajanje. Pre toga, potrebno ih je dobro upoznati i sa okruženjem i sa drugom dečicom. Sociološki gledano, tek od treće godine mališani su zreli za pravu interakciju. Do tada jednostavno funkcionišu jedni kraj drugih. A gde smo mi, roditelji, u toj priči? Školica sporta može biti odličan način za socijalizaciju i jednovremeno vežbanje akomodacije (veza oko-ruka) i koordinacije pokreta, kao i kvalitetno provedeno zajedničko vreme. Samo što podjednako maštovito i kvalitetno vreme sa detetom do tri godine možete provesti i u obližnjem parkiću ili na igralištu. Gotovo sve vežbe korektivne gimnastike možete izvoditi i sami sa detetom, a donosim vam pregled 3 najzastupljenije:

Hodanje po gredi

Vežbanjem prelaska preko grede (ivičnjaka ili mostića na igralištu) unapređuje se osećaj ravnoteže, koordinacije, a psiholozi veruju da je ova vežba odlična u formiranju dečijeg samopouzdanja i sigurnosti. Ukoliko nemate gredu, a komplikovano vam je da se vaš mališan tako igra na igralištu prepunom dece, možete ga držati za ruku dok hoda po bankinama.

 Puzanje kroz tunel

Provlačenje kroz tunel je dostupno na igralištima, a moguće je i u dvorišnim uslovima. Tada vam je potrebno kupiti rastegljive tunele. Kretanjem kroz njih unapred ili nazad mališani razvijaju ravnotežu i smisao za orjentaciju koji pomaže u prevladavanju straha od ulaska u tunel.

Bacanje lopte

Mališani su previse mali za dobacivanje i zato u ovom uzrastu vežbamo samo bacanje lopte. Lopte su različitih struktura- glatke, hrapave, bodljikave ili rupičaste ( pretenciozno nazvane senzorno-motorički rekviziti). Na ovaj način podstiče se akomodacija i od najranijeg uzrasta stvaraju se čvrste neuro-motoričke veze.

Igra i ples

Za decu do tri godine pogodne su sve vrste pevanja praćenog pokretom. Ples može biti slobodan i kao takav dobar je način da se mališani izraze, a može biti i po unapred zadatim koracima. Ovo je odličan način da se zabavite, opustite i istovremeno izmorite svoje dete. Zašto je to važno? Nakon fizičke aktivnosti deca kvalitetnije spavaju,a i nama, njihovim roditeljima, je potreban predah, zar ne?

 Vodeni sportovi

Uvreženo je mišljenje da će bebe brže i lakše naučiti da plivaju. Strah od vode je stečeni strah i najintenziviji je u uzrastu od dve godine. Neka deca tada vrište na sam pomen tuširanja! Zbog svega toga roditelji svoje bebe vode na plivanje. Dokazano je da kod beba koje vole vodu, boravak u bazenu pospešuje opuštanje. Važno je voditi računa da je temperature vode u bazenu za bebe nešto toplija od vode u kojoj plivaju odrasli, zato što se bebe ne kreću. Na taj način sprečavamo da dođe do hipotermije. Boravak u vodi doprinosi razvoju svih mišića, ne opterećuje zglobove, a kada deca prevaziđu strah od vode mogu da uživaju u otkrivanju mogućnosti pokretanja tela kroz vodu. Najvažnije od svega je da se dete ni na trenutak ne ostavlja bez nadrzora odrasle osobe! Sledeći problem mogu biti prehlade, koju se učestale tokom hladnih zimslih meseci.

Sve u svemu, o sportu za mališane razmišljajte kao o jednom od načina da učestvujete u odrastanju svog deteta. Opsežna istraživanja pokazuju da nema primetnih razlika u ostvarivanju značajnih sportskih rezultata kod dece koja su sa treninzima počela pre treće godine života. Ako je to ono što želite- samo napred. Uživajte. Ako iz bilo kog razloga imate poteškoće da se organizujete sport za mališane, zapamtite da su tematska igrališta odlična zamena. U redu je da deca budu deca i da odrastaju igrajući se.

Uživajte u odrastanju!

Autor: Jelena Vojvodić

www.toddlersjoy.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA