Pazi, pašćeš!

Da bi znali koliko je nešto udaljeno i u kom pravcu treba da idu, deca moraju sama da se kreću. Sa 13 meseci mogu da čučnu i da se usprave, sve bolje stoje i sigurnije hodaju.

Nakon nesigurnih, kratkih i koraka na širokoj osnovi sa podignutim i raširenim rukama da bi održali ravnotežu, vremenom uspostavljaju bolju kontrolu i počinju da koračaju spretnije. Na uzrastu od 12-18 meseci većina dece prohoda, uglavnom je to oko 14 meseca.

Detetu  treba omogućiti slobodu kretanja i dati igračke koje će stimulisati pokretljivost, snagu, brzinu, izdržljivost,  ravnotežu, koordinaciju.

Deca se kreću na razne načine, puze, hodaju pridržavajući se za nameštaj, guraju kolica, stolicu ispred sebe, penju se i hodaju samostalno. Kroz ove aktivnosti dete jača mišiće i zglobove, uspostavlja ravnotežu, poboljšava koordinaciju pokreta.

Hodanje treba da bude po različitim površinama, glatkim i ravnim, mekanim, neravnim, travi, šljunku i pesku, sa preprekama, na ograničenoj površini.

Kada dete samostalno prohoda, umesto da ga ohrabruju da se kreće roditelji uglavnom trče za njim i govore „Pazi! Pašćeš!“

Jedan od važnih elemenata kretanja je  penjanje koje služi da bi se savladala prepreka i stiglo do željenog predmeta. Dete sa 18 meseci će se popeti na stolicu i skočiće bez ikakvog straha roditelju u naručje. Ovo je jako važno za razvoj deteta i nikako mu to ne treba braniti iako postoji opasnost da padne i povredi se. Dovoljno je da budete u njegovoj blizini i naučute ga da skače, a ono će iz meseca u mesec biti sve preciznije u ovome. Penjanje i silaženje će naučiti ako mu po podu poređate  jastuke različitih veličina ili nešto slično i pokažete kako se to radi.

Penjanje na mali tobogan i spuštanje sa njega takođe razvija motoričke veštine.  Kroz penjanje, spuštanje i skakanje uvežbaće ravnotežu i pojačaće samopouzdanje.

Uloga roditelja u stimulaciji deteta je da prepozna njegove razvojne sposobnosti i obezbedi mu adekvatno okruženje u kome će ono moći da ih ispolji i dalje razvija. Kako dete uči kroz igru na odraslima je da igru shvate ozbiljno i pomognu detetu da igrajući se postane svesno svojih mogućnosti i oseti zadovoljstvo.

Snezana MilanovićAutor: Snežana Milanović

diplomirani fizioterapeut, senzorno-integracijski pedagog, SI Baby terapeut, MarteMeo Therapist/Colleague Trainer, licencirani instruktor IAIM masaže beba i MISP masaže dece.

Osnivač „Centra za korektivnu gimnastiku“ 1997 i suosnivač Kabineta za senzornu integraciju i ranu intervenciju „Senzorijum“ 2017 u Beogradu. Stručni saradnik časopisa Moj pedijatar i Zdravo dete, brojnih portala namenjenih roditeljstvu i zdravom odrastanju beba i dece. Stručni saradnik časopisa Pedijatar dijagnostičko-terapijske preporuke.

Kontakt: milanovic.fizio@gmail.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA