Iako su razlozi za ovako nešto često preteški zadaci, nerazumljive lekcije, ali i nezrelost dece za polazak u školu, dečiji domaći zadaci nikako ne treba da postanu svakodnevna obaveza roditelja.
Jedino ispravo je, savetuju stručnjaci, da roditelji usmere dete, savetuju ga, ali nikako da sednu i domaći zadatak urade umesto njih. Takođe, roditelji moraju da nemetnu stav da je domaći zadatak obaveza deteta i ničija druga.
Razvijati samostalnost do najranijeg uzrasta
Psiholog dr Marina Nikolić iz Savetovališta za mlade kaže da deca moraju da znaju koje su njihove obaveze i odgovornosti.
– Bitno je da odmalena dete stiče samostalnost. Roditelj je tu da mu pomogne kroz davanje smernica, podrške i da mu obezbede sve što mu je potrebno za učenje, a ne da domaći radi umesto njega. Takođe, roditelji ne smeju ni da sede uz dete dok ono uči, jer se takva vrsta „pomoći“ obično oduži u nedogled i ispunjava neke druge, psihološke potrebe deteta, a ne za sticanjem znanja – kaže psiholog.
Samo „iskulirajte“
Prema rečima psihologa, najbolje je da roditelji pokušaju da budu nezainteresovani za njegovo učenje.
Nikakva podmićivanja, podsećanja i zapitkivanja neće naterati dete da radi domaći, već će se baš naprotiv, ono prema toj obavezi odnositi još nemarnije.
Kad vas dete istrenira
– Zašto bi dete brinulo o domaćem kad će ga roditelji napomenuti. Čak će, ako odugovlači dobiti čokoladu ako sedne i uradi ga. Detetu je lakše da glumi bespomoćnost, jer će mama da se uključi i na kraju uradi ceo domaći ili da odugovlači celo veče, a onda će da bude umorno i bez koncentracije, a mama će da se sažali i opet uradi domaći. Malo po malo dete istrenira roditelja da mu radi domaći i uživa u toj medveđoj usluzi, a posledice će trajno ostati – objašnjava psiholog.
Preporučljiva taktika
Ako roditelji zauzmu ovakav stav deca će da shvate svoje obaveze, biće samostalnija i sposobnija. Ako ne radi domaći zadak mora da snosi posledice za to, neka za to odgovara, pa će mu se više isplatiti da domaći uradi na vreme.
„Puno je besmislenih zadataka“
Roditelji kažu da je jedan od razloga što rade deci domaći i to što su često domaći zadaci besmisleni i bez cilja.
– Ćerka često ima domaći zadatak za koji joj je potrebno i više od dva sata da ga uradi, a pritom, često su prilično besmilseni. Zato ja često uradim umesto nje, kako bih je oslobodila nekih glupih i nebitnih stvari koje radi – kaže mama S. Petrović iz Beograda.
Ona dodaje i da decu retko kada tera da rade domaći odmah posle škole. Smatra da su deca tada umorna i da treba da se odmore kako oni žele, a vreme za izradu domaćeg dolazi obično pre večere, za trpezarijskim stolom.
A šta kažu učitelji
Učiteljica Dragana Plavšić iz novopazarske osnovne škole „Halifa Bin Zaid Al Nahjan“, smatra da roditelji treba da sede pored dece dok se domaći radi, i da ih tako navode, „guraju i pomažu u rešavanju zadataka“.
– Primetim ja odmah kada je nešto radio roditelj, a kada dete. Prema mom zapažanju, roditelji rade domaći uglavnom sporijoj deci, jer ona brzo izgube strpljenje – kaže ova učiteljica.
Prema njenim rečima, postoji još jedna stvar: „Kada su deca prvi razred, roditelji žele da im sveske budu što urednije i da njima mogu da se pohvale rođacima i prijateljima, pa dete donese svesku da pokaže domaći, a ono sve uredno i lepo urađeno, a ja znam kako je to izgledalo dan ranije kada je dete napisalo prva dva reda“.
– Smatram da to nije opravdano i da dete treba samostalno da radi ove stvari. Deca posle slabije prate nastavu, nauče da neko radi za njih i ništa ih ne zanima – ističe učiteljica Plavšić.
Kada treba pomoći
Ipak, dodaje ona, domaći kao što su sastavi iz srpskog jezika treba da rade uz nečiju pomoć, jer će tako naučiti da primećuju stvari koje inače ne vide, zatim da znaju šta je bitno da se istakne u uvodu, a šta se piše u zaključku.
– Ne može prvak da napiše kvalitetan sastav bez ičije pomoći – objašnjava učiteljica.
Ona dodaje da često pohvali đake kada priznaju da im je neko pomagao.
– Problem je što roditelji puno rade, i onda su mrtvi umorni kada treba da objašnjavaju deci uveče zadatke, a deca često nisu raspoložena za učenje i tako na kraju roditelji i urade domaći – kaže učiteljica.
Roditelji često moraju da pomažu deci i zato što đacima nedostaje prethodno znanje, ne rade dovoljno, imaju obimno, neinteresantno gradivo ili im jednostavno ne odgovara način na koji nastavnik predaje.
Izvor: Blic
Komentari 0