Kako da pravilno pročitate deklaraciju namirnica, bez zabluda

Sa sve većom ponudom različite hrane u prodavnicama, sve je teže odlučiti se za onu koja predstavlja pravi odnos cene i kvaliteta.

Foto: Canva

Često smo svedoci različitih marketinških trikova, gde se proizvođači zarad borbe za prevlast nad konkurencijom, služe metodama plasiranja informacija koje zvuče pompezno, ali zapravo osim lepog naslova ne nose značajne benefite, pa čak i dovode do ozbiljne zablude.

Kako da izbegnemo da nas proizvođači namame sa slatkim porukama ?

Danas, više nego ikada, se čini da se više pažnje i energije posvećuje reklami i poruci koju proizvod nosi, pre nego njegovom sastavu i nutritivnoj vrednosti. Upravo zbog toga prvo pravilo mora da bude, da kada idete u prodavnicu imate već pripremnjen spisak namirnica koji Vam je neophodan, i da ga se striktno držite, ukoliko ne želite da se neki nepoželjni paketići nađu u vašoj korpi.

Nije zlato sve što sija, nije light, prirodno ili zdravo sve što piše….

Ukoliko Vas neka poruku koju primetite zainteresuje, uvek prethodno istražite o tom proizvodu i zapitajte se da li Vam je zaista neophodan, pre nego što ga kupite. Zapamtite da najčešće proizvodi koji pompezno ističu svoju prirodnost, zdrave karakteristike i superiornost nad drugima, zahtevaju još više vaše pažnje, da ih detaljnije istražite i uverite se da li su superlativi verodostojni, ili najčešće samo posledica dobrog marketinga.

Kako da Vam deklaracija postane bliska?

Većina uglavnom beži od deklaracija zato što im deluje komplikovano, ili misle da nisu dovoljno stručni da je protumače. Upravo deklaracija nosi najvažnije informacije o proizvodu, koje najčešće jako lako demantuju sve pompezne poruke koje Vas najčešće privuku. Da biste mogli lako da protumačite da li određeni proizvod zadovoljava Vaše potrebe i očekivanja neophodno je da pročitate samo nekoliko informacija, na osnovu kojih je finalna odluka na Vama.

Rok trajanja kao prva stanica

Iako očekujemo da proizvodi koji se nude u prodavnicama bi trebalo da budu u roku, često se desi da je datum njihovog isteka blizu, ili čak nekada i da je prošao. Zato, prvi korak koji morate da uradite je da obratite pažnju na rok trajanja i da procenite da li u određenom roku možete da iskoristite proizvod. Nema potrebe da naglašavamo, da kada je hrana u pitanju, apsolutno nema kompromisa oko konzumacije hrane kojoj je istekao rok, čak i kada su u pitanju na primer čajevi ili kafa, koji su najčešće korišćene namirnice i nakon isteka roka, po istraživanju.

Šta sve piše na deklaraciji?

Kada ste još uvek novi u analizi deklaracija, primetičete dosta naziva, cifri i nepoznatih termina, koji se uglavnom ponavjaju, tako da je važno da razumete šta je svrha svakog od njih. Što češće budete čitali deklaracije, trebaće Vam manje vremena, pa ćete samo blic pogledom biti u mogućnosti da kažete proizvodu da, ili ne. Značajan deo deklaraciju predstavlja spisak sastojaka, a pored toga imamo i tabelu koja nam ukazuje na kalorijsku vrednost, makronutritijente , težinu proizvoda, preporučeni dnevni unos određenih sastojaka.

Na šta je najvažnije obratiti pažnju na listi sastojaka?

Često je lista satojaka jako dugačka, a mnoge od njih ne samo šro je teško pročitati, nego i razumeti šta su. Zato je najvažnije da znate da su sastojci poređani po svojoj koncentraciji u proizvodu, od one koja je najviše zastupljena , pa potom sa obadajućim nizom ka onoj koje ima najmanje. Uvek treba da obratite pažnju na prva tri proizvoda, najviše prvih pet, jer su to zapravo dominantni sastojci vašeg proizvoda. Većina proizvoda u sebi sadrže različite E supstance koji predstavljaju konzervanse, boje, zaslađivače i ostale aditive koji su tu da sačuvaju kvalitet i svežinu namirnica, ali nikako nije dobro kade se oni nađu na samom početku spiska ili u prevelikom broju.

Šta je tablica hranljivih vrednosti?

Pored sastojaka, najvažniji deo deklaracije je upravo tablica hranljivih vresnosti. Ona nam  govori kolki je ukupan sastav ugljenih hidrata, proteina i masti, kao i kalorijska vrednost, ali i referentne vrednosti preporuka dnevnog unosa.

Ugljeni hidrati u tablici hranljivih vrednosti

Ugljeni hidrati predstavljaju najbolji i najkvalitetniji izvor energije koja je neophodna za svako funkcionisanje naših i najsitnijih ćelija, mišića, mozga i nervnog sistema, ali i celog organizma kao celine. Pored toga što obezbeđuju energiju, bogati su i u biljnim vlaknima koja olakšavaju čišćenje i pražnjenje creva .Iako svi ugljeni hidrati, kada se obrade u organizmu , prolaze isti put od pretvaranja u glukozu, nisu svi ugljeni hidrati ni isti,ni podjednako važni za nas organizam. Najlošiji od ugljenih hidrata su prosti šećeri, koje ćete uvek naći izdvoje od samog udela ugljenih hidrata, pa na osnovu toga ćete moći da se odlučite da li Vam određena namirnica odgovara ili ne. Budite oprezni jer često namirnice kod kojih ne očekujemo šećer u sastavu, ga često imaju u značajnoj količini, a to ćete upravo u ovom delu deklaracije i saznati.

Proteini u tablici hranljivih vrednosti

Proteini su esencijalni elementi neophopdni za rast,razvoj, regeneraciju i normalno funkcionisanje svih naših ćelija.Oni su neophodni za razvoj nasih mišića, kose, noktiju ,regeneraciju kože, ali i za stvaranje antitela koji se bore protiv raznih infekcija, kao i za sintezu hormona, učestvuju u stvaranju hemoglobina i drugih krvnih ćelija kao i mnogih važnih ćelija u našem organizmu. Energetska vrednost proteina iznosi približno 4 kcal po gramu, što je ista koncentracija energije kao i kod ugljenih hidrata.

Masti u tablici hranljivih vrednosti

Masti su gradivni element jer ulaze u sastav ćelijske membrane, imaju važnu ulogu u imunitetu i koagulaciji krvi, u njima se rastvaraju vitamin A,D,E i K , održavaju integritet kože i sluzokoža, čuvaju nas od zime, trauma i radioaktivnog zračenja, skladište energiju, važne su za sintezu mnogih hormona. Postoje dve vrste masti koje je bitno razlikovati jer jedne su važne za naš organizam i deluju tako što snižavaju loš holesterol i to su nezasićene masti,a druge, loše, koje izazivaju razne bolesti,podižu loš holesterol i deluju na ubrzano starenje organizma,a to su zasićene masti. Masti su značajan izvor energije,sadrže 9 kcal po gramu.

Značaj tablice hranljivih vrednosti

Jako je važno da pogledate koliki je sadržaj svih ovih elementa po porciji, a ne u sto grama, i na taj način da vidite da li je namirnica zaista bogata sa onim sastojcima koje tražite i koje od nje očekujete, a šta je samo marketinški trik koji nije potkovan dokazima.I kada kupujete proizvode koje već poznajete, proverite da li došlo do nekih promena u sastavu, kako biste od vaših namirnica dobili sve ono što Vam je zaista neophodno.

Organsko mora da ima dokaz da je organsko

Svi proizvodi koji se promovišu kao organski, moraju da nose oznaku “ Organski proizvod” , nacionalni znak i logo, kao i da poseduju broj koda ovlašćene kontrolne organizacije.Ukoliko ne vidite ovaj znak, a na reklami piše da je organski, znajte da to nije realnost.

Dovoljno je samo nekoliko sekundi da proverite da li proizvod koji kupujete je sve ono što od njega očekujete i šta Vam je od njega neophodno. Zato sledeći put u prodavnici, samo okrenite proizvod i na pravi način odlučite da li ide u korpu, ili ne.

dr Jovana MajstorovićAutor: dr Jovana Majstorović

doktorka medicine, specijalizantkinja Dermatovenerologije.

Pohađala i položila akademski kurs za ishranu-nutricionistički kurs i stekla stručno zvanje „Nutricionista“ , Akademija „Purity“, York University. Više od pet godina radi u sportskoj medicini, kao doktorka i savetnica za ishranu dece, omladine i rekreativnih sportista.

Autorka mnogobrojnih tekstova na temu zdrave ishrane i zdravih stilova života na mnogobrojnim portalima, širom regije.

Kontakt: jovanamajstorovic@yahoo.com

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA