Ako imate decu, verovatno ste već prošli kroz borbu s razbacanim igračkama i svakodnevnim podsećanjem na spremanje. Učenje dece da sama preuzmu odgovornost za svoj nered ne donosi samo uredniji dom, nego i razvija važne životne veštine. Što ih ranije naučite organizaciji, to će vam kasnije biti lakše, i to bez vikanja i stalnih upozorenja. Ključ je u tome da pospremanje ne doživljavaju kao kaznu, već kao igru.
Dok su još mali, broj igračaka može se lako držati pod kontrolom, ali sa godinama dolaze knjige, kocke, puzzle i još što šta. Bez dobre organizacije, dečja soba vrlo brzo postaje haotična. Iako zvuči idealno da dete pospremi jednu igračku pre nego što uzme drugu, u stvarnosti to se retko dešava. Postoje četiri delotvorne metode koje roditelji često koriste kako bi deca sama naučila red.
1. Oznake s nazivima i slikama pomažu više nego što mislite
Deci je lakše spremiti ako tačno znaju gde koja igračka pripada. Zato je korisno imati kutije ili sanduke označene slikama i imenima, npr. „autići“, „lutke“, „kocke“. Idealno su rešenje providne kutije koje omogućavaju da dete odmah vidi sadržaj. Takva organizacija ne pomaže samo deci, već i svima koji im pomažu, kao sto su bake, dadilje ili prijatelji.
Vizualne oznake nisu samo praktične – istraživanja su pokazala da pomažu deci u učenju, razvoju organizacije i stvaranju osećaja kontrole nad prostorom.
2. Manje igračaka znači manje nereda i više fokusa
Previše izbora može decu zbuniti i smanjiti im koncentraciju. Ako su im sve igračke stalno dostupne, teško će odlučiti čime žele da se igraju, a još teže će spremiti sve to. Umesto toga, ostavite samo nekoliko igračaka (dve do tri) i rotirajte ih na nekoliko sedmica.
Tako zadržavate njihovu pažnju, izbegavate nered i pomažete im da se bolje fokusiraju. Jedno je istraživanje pokazalo da manji broj igračaka podstiče kreativnost, produžuje pažnju i uči dete da bolje čuva ono što ima.
3. Spremanje može biti igra, a ne naporna obaveza
Deca najbolje uče kroz igru, pa iskoristite to. Neka zadatak spremanja bude izazov: ko će brže spremiti sve kocke ili knjige? Ili pustite omiljenu pesmu i neka igra traje dok muzika svira.
Važno je da hvalite trud, čak i ako nije sve savršeno složeno. Oduprite se porivu da sve „popravite“ odmah nakon njih, jer time im dajete osećaj da nisu dovoljno dobri, što može obeshrabriti i umanjiti njihovu volju.
4. Spremanje kao deo svakodnevice
Kao što deca svakodnevno peru zube, tako mogu da steknu naviku spremanja igračaka. Odaberite deo dana kad je to najlogičnije, na primer pre večere ili odlaska na spavanje.
Možete ih povremeno nagraditi nečim jednostavnim, poput zajedničkog izleta na igralište, omiljenog deserta ili dodatnog vremena za igru. Tako im šaljete poruku da se trud isplati. Naravno, važno je da kutije za sortiranje budu jednostavne i pristupačne – da kutije nisu previsoke i da su lagane za otvaranje.










Komentari 0