Individualne razlike u senzornim tolerancijama kod beba i male dece
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Individualne razlike u senzornim tolerancijama kod beba i male dece

23/05/2023
in 12-24 m, 6-12 m
0

Okvir za razumevanje kako je senzorno integrativni proces povezan sa ponašanjem beba i male dece, uključuje  kontekst njihovog fizičkog i socijalnog okruženja. U kontaktu sa bebama i malom decom, brzo postajemo svesni individualnih razlika u obrascima ponašanja I različitim varijacijama kapaciteta svakog deteta da se samo izreguliše.

Foto: FLickr

Siromašni adaptivni ili prevazilazeći obrasci ponašanja kod mnoge dece imaju korene u teškoćama sa senzornim procesiranjem. Kako je senzorna integracija nevidljiv proces, moramo prvo da naučimo kako da posmatramo ponašanje koje će nam jasnije pokazati način na koji dete procesira senzorne informacije i kako prevazilazi izazove u okruženju.

Četiri “A”

Barry Lester je prvi spoznao sa svojim kolegama tokom istraživanja, ponašanje koje je uslovljeno senzornim procesiranjem, posmatranjem plača novorođenčadi i opisao kako novorođenčad i mala deca primaju i modulišu senzorne informacije.

Pobuđenost, pažnja, uticaj/emocija i akcija čine srž regulacionog ponašanja beba i male dece. Svako od ovih stanja je refleksija procesa senzorne integracije i zahteva određen nivo sposobnosti samoregulacije.

Svako pojedino stanje ima višestruke regulatorne uticaje na ostale procese. Tako, detetova sposobnost regulacije stanja pobuđenosti, omogućava mu da se fokusira na usmeravanje pažnje i organizovanje aktivnosti. Ova vrsta organizacije slična je sinaktivnoj organizaciji kod novorođenčadi, opisano od strane Als-a (1989). Sinaktivni sistem razvoja je prihvaćena konceptualizacija regulacionog ponašanja novorođenčeta, gde četiri različita procesa (psihološki, fizički, motorički I system koji se odnosi na pažnju I interakciju) su nezavisna I međusobno utiču jedni na druge. Fiziološka regulacija je srž I fokus većine medicinskih intervencija kod novorođenčadi.

Konceptualizacija samoregulacije zasnovana na senzoričkim osnovama pobuđenost stavlja kao centralnu aktivnost za razliku od Alsove (1986) gde svaki od četiri procesa doprinose podjednako u organizaciji ponašanja.

„Arausal“ (pobuđenost/uzbuđenje) je sposobnost bebe da održava budnost I čini tranzicije između različitih stanja pospanosti/spavanja I pune budnosti. Berg I Berg (1979) I Brazelton (1984) među prvima su identifikovali I opisali šest posebnih stanja: dubok san, lagan san, dremka, mirno budno stanje (puna pažnja bez pokreta tela), aktivno budno stanje (manja pažnja sa pokretima tela) I plakanje.

Potreba da se posmatra detetovo stanje uzbuđenja se ne završava u novorođenačkom dobu. Stanje pobuđenosti nastavlja da utiče na I biva pod uticajem detetovih percepcija I interpretacija senzoričkih inputa dugo nakon što dostigne stabilne “pospanost-budnost” obrasce.

„Atention“ (pažnja) je sposobnost selektivnog fokusiranja na željeni stimulans/zadatak. Većina dece je u stanju da održi fokusiranu pažnju kada su u mirnom budnom stanju.

Kada razmišljamo o pažnji iz senzorne perspektive, važno je prepoznati da deca mogu da imaju preferencu prema određenim modalitetima. Jedno dete može da se smiri i orijentiše na vizuelni podražaj (vrteška iznad kreveca), drugo na auditivni (muzika ili glas svoje majke). Kada se auditivni stimulans kombinuje sa vizuelnim, beba može da postane prestimulisana i nesposobna za glavnu pažnju. Kod neke dece ovo može da dovede do aktivnog izbegavanja senzornih inputa (pogleda oči u oči).

„Affect“ (uticaj) podrazumeva emocionalnu komponentu ponašanja. Interakcija između majke i deteta uključuje taktilne, vestibularne i proprioceptivne inpute. Ako dete ne može da toleriše ove senzacije, odnos može da se poremeti (Holloway, 1998).

Da bi smo percipirali naše telo, objekte i druge ljude, senzorne impulse mozak mora da integriše u smislene oblike i odnose. Deca koja imaju teškoće da upravljaju/kontrolišu svoje reakcije na senzacije (senzornu modulaciju) često imaju atipičan visok ili nizak afektivni odgovor na senzorne inpute. Takve teškoće su posebno zabrinjavajuće kod jako male dece, jer njihov neobičan odgovor na senzacije može uticati na primaran obrazac atacmenta/vezivanja za roditelje (Stern, 1985)).

Deca koja imaju teškoće u organizaciji senzacija iz vlastitog tela ali i okoline razvijaju karakteristične bihevioralne obrasce koji mogu da ometaju njihovu sposobnost da istražuju i formiraju veze povezanosti (Ayres, 1974). Oni mogu da ne razviju širok obim i dubinu emocionalnog izražavanja koji je odgovarajući za njihov uzrast ili mogu da pokažu neobične obrasce anksioznosti koja može biti praćena senzorno-modulacijskim poremećajima (Koomar, 1996).

„Action“ – akcija je sposobnost da se angažujemo u adaptivno usmerenom/centriranom ponašanju (Anzalone, 1993). Ona uključuje organizaciju percepcije i kognicije kako bi se ponašali sa određenom svrhom. Iako su motoričke sposobnosti fundamentalne za izvršavanje akcije, ona je zapravo mnogo kompleksnija nego što je to sam pokret. Mišićni tonus, posturalni refleksi, snaga i veštine su aspekti neuromotornog sazrevanja koje je neophodno za uključivanje u akciju.

Igra je dobar primer akcije koja je zavisna od neuromotorne zrelosti koja predstavlja mnogo viši nivo nego sama motorna koordinacija. Da bi se igralo uspešno dete mora da bude sposobno da stvori cilj igre i da sekvencionira tu aktivnost kako bi to dovelo do efekta koje dete priželjkuje.

ShareTweetSendSendShare
Snezana Milanović
Autor:

milanovic.fizio@gmail.com

Snezana Milanović dipl.fizioterapeut

milanovic.fizio@gmail.com

Biografija ➔
diplomirani fizioterapeut, senzorno-integracijski pedagog, SI Baby terapeut, MarteMeo Therapist/Colleague Trainer, licencirani instruktor IAIM masaže beba i MISP masaže dece. Osnivač „Centra za korektivnu gimnastiku“ 1997 i suosnivač Kabineta za senzornu integraciju i ranu intervenciju „Senzorijum“ 2017 u Beogradu. Stručni saradnik časopisa Moj pedijatar i Zdravo dete, brojnih portala namenjenih roditeljstvu i zdravom odrastanju beba i dece. Stručni saradnik časopisa Pedijatar dijagnostičko-terapijske preporuke.

0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

kretanje

Smernice za kretanje, sedenje i san dece mlađe od 5 godina

15/05/2025
herpes zoster

Herpes zoster

14/05/2025
autizam

Dokazani razlog zašto se stopa autizma povećava

13/05/2025
lekovi

5 pravila o bezbednom čuvanju lekova

12/05/2025
Prikaži još

Vesti

Smernice za kretanje, sedenje i san dece mlađe od 5 godina

Oglasilo se Ministarstvo prosvete: Objavljen najnoviji školski kalendar, za neke raspust počinje tek 21. jula

Edicija Korak po korak razvijamo veštinu čitanja bogatija je za jedan nov naslov!

Dokazani razlog zašto se stopa autizma povećava

Sve više adolescenata oboleva od raka debelog creva – evo šta je glavni uzrok

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora