Hiljadu i jedna noć za priče

U bilo koje doba dana ili noći, čitanje priča je najbolji način da smirite uplašeno ili uznemireno dete. Tokom čitanja priče stavite dete na krilo ili sedite pored njega, jer su trenuci bliskosti i nežnosti dragoceni i za Vaše dete i Vas.

Dok čitate knjigu postavite je tako da dete može da vidi sliku. Ponekad slike izazivaju kod dece razne asocijacije na dnevne dogadjaje ili moguće situacije, pa iskoristite sliku za kreativno razmišljanje i zamišljanje mogućih ishoda onoga što je naslikano. Na primer, ako dete vidi sliku psa, možda će vam ispričati da se upalšilo nekog psa, ili da bi želeo da ga ima, i još mnogo toga. Iskoristite knjigu kako biste saznali šta se „krije” u glavici vašeg mališana. Na ovakav način često „isplivaju” dečji strahovi i sumnje, jer ponekad dete nije u stanju da glasno verbalizuje ono čega se boji ili šta ga brine. Pomozite mu pitanjima, jer mali neiskazani i neotkriveni strahovi itekako mogu da muče dete.

Ukoliko ste u prilici, dečje knjige držite u dečjoj sobi, na polici takve visine da dete može da ih uzme kad god to poželi. I dvogodišnje dete zna koje su knjige njegove i omiljene. Poželjno je da korice i stranice knjiga budu čvrste ili plastificirane, da ih dete ne bi moglo grickati ili cepati.

Trogodišnje dete voli priče o životinjama, i to o onim koje su mu bliske – kucama, macama, pilićima itd. Priče za taj uzrast moraju biti kratke i bogato ilustrovane, jarkih boja.

U četvrtoj godini mališani su mnogo strpljiviji. Dobri su slušaoci, vole duhovite preokrete u pričama, povezuju uzrok i posledicu. Priče ne smeju još uvek da budu predugačke. Važno je da slike budu jasne.

U petoj godini deca su spremna da slušaju i duže priče. Tada već možete da eksperimentišete sa likovima, jer mališani tog uzrasta vole dešavanja iz svakodnevnog života, da im dajete druga imena, opisujete karaktere, pa čak i da odglumite pojedine likove iz priča.

Vaše dete će vrlo rado prihvatiti ovakav način zabave i poigravanje likovima, situacijama i dogadjaima, jer ono nije samo pasivni slušalac, već je aktivni učesnik i kreator. Usput će možda poželeti da vam ispriča neki doživljaj koji je samo preživelo i postaviti hiljadu pitanja ne čekajući odgovor. Ukoliko imate vremena, možete da napišete nekoliko reči na velike prazne papire i dete će samo ilustrovati sopstvenu „knjigu”. Bićete jako ponosni i Vi i ono.

U šetoj godini deca su već uveliko zainteresovana za mini enciklopedije primerene uzrastu, sa pitanjima i odgovorima koja se odnose na ljudsko telo, sportove, prirodne pojave, ekološka pitanja. Ovakve enciklopedijske knjige, tipa pitanja i odgovora su dobra priprema za polazak u školu, jer će Vaše dete samopouzdano kročiti u novi svet sa punim kovčegom raznih znanja.

Marijana Petrović, specijalista med. psihologije

Podeli:

Komentari


Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA