Grafomotorika, bauk ili igra

Vaše dete polazi u prvi razred i skoro svi pričaju o grafomotorici. Šta je grafomotorika? U kojoj meri je razvijena kod mog deteta? Kako da pomognem detetu da je unapredi? Da li to radim na pravi način? Ukoliko Vas muče ova pitanja možete pročitati tekst i dobiti odgovore, kao i  nekoliko praktičnih saveta.

grafomotorika

Šta je grafomotorika?

Grafomotorika je sposobnost pisanja i zato se o njoj puno govori u predškolskom periodu, kao i tokom prvog razreda. Jedan od važnih preduslova za razvoj grafomotorike je  razvijena  fina motorika šake. Fina motorika šake počinje da se razvija kod deteta kada je još beba i kada počinje da uzima predmete i dodiruje različite površine. Istraživanja su pokazala da su razvoj fine motorike i govora usko povezani. Pravilan izgovor slova je takođe povezan sa pravilnim pisanjem. Kod deteta koje polazi u školu razvijena fina motorika šake podrazumeva da su šaka i prsti dovoljno fleksibilni kako bi dete moglo pravilno da  drži olovku (vrhovima prstiju: kažiprstom, palcem i srednjim prstom) i precizno piše.

Iz iskustva…

Iz učionice prvaka, kao učitelj, mogu da kažem da je kod značajnog broja učenika fina motorika nedovoljno razvijena. Teško im je da pravilno drže olovku, da koriste gumicu, da seckaju makazama, lepe papiriće, rade sa različitim materijalima, vezuju pertle, kao i da zakopčaju ili otkopčaju nešto. Kao pedagog, prilikom testiranja za polazak u prvi razred, i Marija je primetila da se broj dece spremne za školu, sa nedovoljno razvijenom motorikom, koncentracijom i logopedskim problemima povećava. Često se pogrešno misli da nedovoljno razvijena fina motorika može učeniku da oteža samo pisanje. Međutim, na svakom školskom času dete dobija zadatke koji zahtevaju primenu različitih sposobnosti i veština. Tako im i osnovne školske obaveze postaju teške, a oni postaju demotivisani i to utiče na njihov odnos  prema školi.

Mnogo je razloga koji utiču na porast broja dece sa nedovoljno razvijenom grafomotorikom. Jedan od razloga je i razvoj informacione tehnologije koji donosi mnogo novih i zanimljivih sadržaja  korisnih za decu, ali preterana upotreba kompjutera, smart telefona, tablet računara, utiče na to da je dete manje fizički aktivno. Dugo igranje igrica, bojenje, slaganje slagalica i to sve  na računaru ili telefonu,  dovodi do toga da dete sve to radi jednim klikom i  nema potrebu  da se  kreće, trči, hvata loptu, slaže slagalicu,  pravi kule i gradove od kockica, kolače od blata i na taj način razvija finu motoriku. Dete sve  manje  vežba pokrete ruku, šake, prstiju i njihovu koordinaciju pri crtanju, pisanju i modelovanju.

Kako da vežbamo  grafomotoriku?

Motoričke sposobnosti najbolje je razvijati kroz igru, pa i grafomotoriku. Kako bi dete što više razvilo prste  može da modeluje, tj. da se igra plastelinom, glinom, blatom ili testom.  Kada se u kući nešto mesi, detetu možete dati komad testa da se igra sa njim i pravi različite oblike. Igrajući se dete vežba grafomotoriku, a vreme provedeno zajedno je neprocenjivo.  Kada počne da  piše slova i brojeva u školi, da biste motivisali dete i pomogli mu da što lakše savlada tehniku pisanja možete na tanjir ili neku tacnu sipati kukuruzno brašno i dati detetu da prstima piše slova i brojeve koje je učilo u školi. Dete će na zanimljiv način uvežbati pisanje određenog slova i nakon toga će mu biti lakše da uradi domaći zadatak u svesci. Mnogo je načina da se vežba grafomotorika tokom prvog razreda, ovo su samo neke ideje.

Na osnovu našeg iskustva, izabrale smo da na našim radionicama „Od igre do škole“ za đake prvake  vežbamo koncentraciju, grafomotoričke, motoričke  sposobnosti dece i  njihovo razumevanje odnosa u prostoru i vremenu kroz igru. Ukoliko je Vaša dete đak prvak može da se pridruži našim radionicama.

Tokom meseca septembra  održaće se ciklus  radionica  „Od igre do škole“. Ciklus je u trajanju od  4 radionice, koje će se realizovati jednom nedeljno i namenjene su učenicima prvog razreda. Svaka radionica je celina za sebe, tako da deca mogu da dođu na jednu ili više radionica,  odnosno na sve četiri.

Radionice će se održavati jednom nedeljno i svaka radionica traje 90 minuta, subotom  od 12:00 do 13:30h u „Onici“, Batutova 8, Beograd.

Termini radionica će biti:

I radionica  Sečem, crtam, lepim I, subota-  3. septembar
II radionica Sečem, crtam, lepim II, subota- 10. septembar
III radionica  Odnosi u prostoru i vremenu, subota-17. septembar
IV radionica  Pletemo prstima, subota-  24. septembar

Sve informacije i prijave na:

edukacijazadecuiroditelje@gmail.com ili 064/23 89 115 i 063/ 43 60 62

Cena za ciklus radionica  „Od igre do škole“, odnosno za sve četiri radionice je 2500 dinara. Porodice koje upišu dvoje dece, imaju popust 20% za drugo dete, što znači da je cena za drugo dete 2000 dinara. Cena za pojedinačnu radionicu je 700 dinara.

Više o nama i radionicama možete pogledati na: https://www.facebook.com/edukacijazadecuiroditelje/

Autori: Marija Stanojević, dipl.pedagog i sistemski porodični psihoterapeut i Snežana Dragičević, profesor razredne nastave

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA