Deca u automobilu – nikad van sedišta

Autosedišta za decu imaju jasno određenu svrhu – da zaštite dete u slučaju udesa. Ipak, i posle uvođenja novog zakona o saobraćaju, previše je roditelja koji sedište pogrešno (pogrešna veličina, pogrešno nameštanje, odsustvo homologacije) ili uopšte ne koriste.

Roditelji još uvek nisu dovoljno svesni rizika kojem izlažu svoju decu tokom prevoza u automobilu.Evo šta treba da znate da bi vaš najvredniji prtljag bio siguran.

Saobraćajne nesreće su prvi razlog smrti dece između 5 i 13 godina u Evropi. Svetska zdravstvena organizacija naglašava da pravilno upotrobljena dečija sedišta umanjuju za 70% verovatnoću smrtnih povreda u slučaju sudara.

Kod nas ne postoje zvanični podaci o broju porodica koje koriste sedišta ali je nezvanična slika veoma zabrinjavajuća jer se govori o procentu ispod 10%. Zabrinjava i činjenica da starija deca takođe ne vezuju pojas jer smatraju da je bespotreban.

Bolje sprečiti

Deca treba da budu uvek vezana u odgovarajućem sedištu jer u suprotnom mogu da budu ozbiljno povređena čak i u blažem udesu ili pri naglom kočenju. Najveći rizik je snažan udarac u prednja sedišta ili u šoferšajbnu. Za dete koje putuje bez sedišta rizik ozbiljnih povreda je 7 puta veći.

Neophodnost sedišta pokazuju i brojevi. Naime, prilikom frontalnog sudara pri brzini od 56 km/h dete od 15kg dobija snagu od čitavih 225kg, a mala beba od samo 5 kg postaje 20 puta teža, znači 100kg.

+ Šta kaže zakon?

Najčešće greške 

“Opravdanja” i razmišljanja roditelja koji ne vezuju decu su obično sledeća:

“Nisam još kupio sedište”. Ova izjava pokazuje da roditelj nije svestan rizika kao i da ne poznaje zakon.

“Idemo samo do prve prodavnice, na 3 min”. Koliko god da je put kratak uvek postoji rizik sudara. Činjenica je da je najčešći put kojim se prevoze deca u kolima onaj do jaslica, obdaništa ili škole. Taj “transfer” se obavlja skoro svakodnevno, po svim vremenskim prilikama i obično po najgušćem saobraćaju.

“Vezao sam dete sigurnosnim pojasom”. Sigurnosni pojas se može koristiti samo kada dete pređe visinu od 1,5m. Suprotno od toga pojas za spasavanje postaje veoma opasan!

“Držim ja dete čvrsto u rukama”. Ovo razmišljanje je veoma rasprostranjeno, posebno kod starijih generacija, ali ovakav način putovanja, čak i na zadnjem sedištu, nije uopšte siguran. U slučaju sudara, čak ni ruke sa najviše ljubavi, ne bi nikako uspele da zadrže dete.

“Dete ne voli to sedište i stalno kuka”. Plač deteta često može da izazove gubitak strpljenja kod roditelja ali je ipak bolje biti uporan i naučiti dete da se u kolima uvek putuje vezani. Vremenom će se dete navići na ovo pravilo  pa će vezivanje postati normalna i očekivana radnja.

Homologacija

ECE R44 nalaže da sedište pre nego što ode u prodaju mora da bude testirano i homologovano.

Dokaz je etiketa narandžaste boje koja predstavlja jednu vrstu lične karte proizvoda i pokazuje njegove osnovne karakteristike.

Koji modeli sedišta postoje?

  • Grupa 0: od 0 do 10 kg
  • Grupa 0+: od 0 do 13 kg
  • Grupa 0+/1: od 0 do 18 kg
  • Grupa 1: od 9 do 18 kg
  • Grupa 2/3: za decu od 15 do 36 kg

U narednu grupu se prelazi čim glava deteta pređe gornju ivicu naslona sedišta.

Korisni saveti

  • Postavite dečije sedište uvek pozadi. Dajte prednost srednjem zadnjem sedištu ukoliko ima pojas sa 3 tačke (normalan pojas za vezivanje). U suprotnom bolje je koristiti zadnje desno sedište koje je pri parkiranju okrenuto trotoaru.
  • Nemojte koristiti polovna sedišta ako niste 100% sigurni kako su korišćena. Dečije sedište koje je bilo uključeno i u najmanji sudar treba odmah zameniti. Naime, možda je struktura pretrpela štetu (čak i nevidljivu) koja može da dovede u pitanje sigurnosne karakteristike proizvoda.
  • Pratite detaljno uputstva postavljanja sedišta jer veliki broj sedišta nije uopšte pravilno namešten. Samo pravilna upotreba smanjjue rizike po dete uslučaju nezgode.
  • Ne popravljajte sami sedište i nemojte mu dodavati nikakve delove koji nisu predviđeni od strane proizvođača.
  • Pazite koje igračke dajete detetu tokom vožnje. One ne treba da budu metalne ili šiljate jer bi u slučaju iznenadnog kočenja postali opasni. Isto tako dete ne treba da ima reflektujuće igračke koje mogu da smetaju vozaču ili drugim učesnicima u saobraćaju.
  • Ne naslanjajte teške predmete na zadnji deo automobila jer bi oni mogli da pogode dete u slučaju naglog kočenja.
  • Ne oblačite dete previše da ga ne biste pregrejali i zaštitite ga od sunčevih zraka specijalnim zavesicama za prozore automobila.
  • Ne ostavljajte nikada dete samo u automobilu.

Izvor: Najboljamamanasvetu.com

 

Podeli:

Komentari

Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA