Bundevino seme – golica

U Meksiku i Južnoj Americi, bundeva i bundevine semenke su korišćeni u ishrani i u lekovite svrhe još u doba Asteka.Golica je tamno zeleno, seme bundeve koje raste bez ljuske.
Na našoj trpezi bundeva se može naći pečena ili u piti, dok se semenke bundeve uglavnom ne koriste. U novije vreme golica postaje veoma popularna.

bundevino-seme-golica-113.jpg

Od svih uljarica bundeva se nalazi na vrhu po bogatstvu cinkom, magnezijumom i gvožđem. Grickajući pola šake golice dnevno obezbeđujete 28% dnevnih potreba za gvožđem, 52% mangana, 46% magnezijuma, 17% proteina i 17% cinka.
U semenu bundeve pronađeni su fitosteroli. To su jedinjenja strukturno slična holesterolu. Kada se redovno koriste u ishrani, smanjuju nivo holesterol, poboljšavaju imunitet i sprečavaju pojavu raka.
U ishrani dece golica, zajedno sa drugim uljaricama (na primer lanom), predstavlja neprevaziđen izvor omega 3 i omega 6 masnih kiselina, neophodnih za ravnotežu hormona, funkciju mozga i zdravlje kože. (vidi predhodni broj)
Vitamini B i Vitamin K takođe predstavljaju bogatstvo iz bundevinog semena, a važni su za zdrave kosti, mišiće i tako neophodan proces zgrušavanja krvi.
Postoje dokazi da upotreba bundevinog semena, kao pomoćnog lekovitog sredstva može pomoći pri lečenju parazitarnih infekcija.
Za one starije mame, tate, deke i bake, golica je veoma značajno jer ima zaštitnu ulogu u prevenciji preloma kosti, a sve zahvaljujući cinku kojim obiluje.
Bundevino seme može da se konzumira sirovo ili pečeno. Najbolje se iskoristi ako se sirova samelje sa ostalim sirovim uljaricama (lan, susam, očišćen suncokret) i uzima po jedna do dve kafene kašičice dnevno.
Ako se pak gricka, nemojte preterati. Jedna šaka je i više nego li dosta za dnevni unos.

Recepti
– Iako je uobičajena praksa da se semenke bundeve jednostavno ispeku u rerni, bolje ih je prethodno skuvati u posoljenoj vodi (čisto da baci ključ), a zatim sušiti na nešto nižoj temperaturi u rerni. Ovako seme postaje sočnije, a manje osoljeno, a prirodni sastojci se sačuvaju u većoj meri.
– Sirova golica se može kao poslastica pripremiti tako što se prokuva u osoljenoj vodi, a zatim poslaže u pleh, pospe belim lukom u prahu, kao i crnim u prahu (ako uspete da ga nađete) i peče na 4000 C, 45 minuta. Može se služiti kao grickalica, uz koju odlično ide soja sos, ili pak kao dodatak salatama i varivima.
– Golica dodata krem čorbama je odlična ne samo kao dekoracija, već i kao poboljšivač ukusa. Prava su poslastica čorbe od paradajza, bundeve ili brokule, posute golicom. U ovom slučaju preporučujemo već pečenu.
– Čaj od bundevinog semena je jako dobar kod problema sa prostatom. Stoga tate i vi deke, pravite deci društvo pijuckajući čaj dok oni grickaju semenke.

Pašteta od uljarica
100 gr sirove golice
50 gr sirovog suncokreta
maslinovo ulje

Slana
Samleti seme golice i suncokreta, dodati malo morske soli i dobro zaliti maslinovim ulje, dok ne dobijete namaz. Otužnost ovog namaza razbićete ako dodate kašičicu ili dve senfa, prema ukusu. Ko ne voli senf, a prija mu pikantan ukus, u ovu paštetu može dodati 2 kašičice usitnjenog rena.

Slatka
U samlevene uljarice, dodati supenu kašiku meda i 50 gr mlevenih oraha. Naravno, dodajte, ali ovaj put nešto manje, maslinovo ulje i imate slatku paštetu od uljarica.

I u jednoj i u drugoj kombinaciji, ovo je idealan namaz za početak dana. Znam da deca neće biti oduševljena, ali ne predajte se tako lako. Ukrasite krišku hleba, kolutićima šargarepe, listom zelene salate, a slatko parče ukrasite omiljenim voćem vašeg mališana. Objasnite mu koliko je to dobar i koristan doručak. Prijatno!

Dr Rijalda Ostojic

Pin It

Komentarišite ovaj članak

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.

*