Postovani Dr Vukomanovic, Imam troje dece (8, 6 i 5 godina). Najmladji decak puni pet godina sledece nedelje i prosli smo Sodomu i Gomoru u protekle dve godine vezano za njegov razvoj. Rodjen je 25/4/12 u Melburnu, trudnoca je bila normalna, rodjen je u 42 nedelji sa 4. 320 g. Uredno se razvijao, motoricki, proizvodio zvuke, gugutao, smejao se, prohodao sa 12 meseci. Zainteresovan je bio za igracke, ljude, dobro je jeo i neverbalno komunicirao, ali do trece godine nije sastavljao recenice, nego pricao brojeve i engleski alfabet, cak i unazad. Jos oko druge godine smo posetili lekara opste prakse, inace lekarka iz beograda, koja nam je rekla da dete izgleda zdravo i napredno i da ne dizemo paniku oko govora i da ce to samo po sebi da dodje. Tada su pocele jake upale srednjeg uha, i to preko 10 puta u toku godine, pri cemu je bio tretiran antibiotskim kapima ili sirupima. Upala bi se smirila nekoliko nedelja, dok nismo doslu u stadijum da smo sami zahtevali uput kod URL specijaliste, koji nam je savetovao da moraju da mu se ugrade cevcice. Operacija je uradjena 15 novembra 2015, dete i dalje nije govorilo. Nakon operacije, poceo je vise da reaguje na svet oko sebe, i da polako koristi jezik. Za 2-3 meseca naucio je mnogo pesmica, i posao u preskolsko (godinu dana ranije) jer smo hteli da se socijalizuje sa decom koja mu nisu familija. Tada vaspitacica pocinje da nas svakodnevno obasipa zalbama na njegov razvoj, i da pod hitno odvedemo dete kod pedijatra. Moram da priznam da smo jako posveceni i brizni roditelji, koji dete vode kod pedijatra redovno i deca su nam prioritet . Nas malisan je od prakticno od deteta koje uopste nije govorilo tada bio u fazi eholalije, i jer je sve sto cuje ponavljao i sumira i bio je jako uzbudjen novim desavanjima. Pediajtar je rekao da Milos ima autizam. Bio je to sok za nas, jer je Milos bio mnogo poslusniji od njegovog starijeg brata u istom uzrastu, i nikad ne treba da mu se ponavlja dva puta. POsaljem ga da obuce pidzamu, ili carape, on ode gore i obuce, dok starijem Aleksi moram deset puta da ponavljam ( a Aleksa vazi za matematickog genija u skoli i smatraju ga da je dve godine iznad svojih vrsnjaka! ) Elem, kad je pedijatar napisao dijagnozu za Milosa (20. 6 2016) dobili smo drzavni fond za terapije, tako da Milos od avgusta 2016 pohadja muzikoterapiju i vidja logopeda jednom nedeljno. MI smo kod kuce razvili razne strategije da ga sprecimo da se penje. Milos je jako pametan, vodi se logikom. Jos od dve ipo godine moga oj da slozi puzle od 100 kom. za pet minuta. Zatim je na mom kompjuteru pronasao glasovnu pretragu, i dok radim svoj posao, samo pridje i preko mog ramena kaze: Thomas the Tank Engine , i pojavi se njegov omiljeni vozic. On zna da cita na engleskom, speluje reci od 15 slova, govori recenice od 6 reci. Ako trazi cokoladu i na primer, kazemo da ne moze jer nije rucao, onda pokazuje nezadovoljstvo tako sto se zali da ga bole obrazi (trazi sazaljenje), ili kaze da ta osoba ide (na primer tata ako ne da cokoladu, dodje kod mene i zali se neka tata ide na posao). Problem koji trenutno imam je taj sto se on jos malo zbunjuje kada govori o sebi li drugoj osobi. Kada prica o sebi govori u prvom licu, a i ponekad kada nesto trazi, dodje i pita me: Da li hoces album sa slicicama! umesto: Mama, da li mogu da imam album! Ne prica uvek isto, nekad kaze gramaticki savrseno tacnu recenicu, a nekad tako, vise kao izjavnu recenicu sa tendencijom ka pitanju. Dakle, prvo su dosle imenice, onda glagole uopste nije koristio, a sada je naucio dosta glagola , ali mesa gramatiku. Pretpostavljam da je to normalan sled ucenja jezika, buduci da sam i sama dosla u stranu zemlju i tim redosledom sam ucila engleski (sad sam na doktorskim). To sev je naucio od avgusta 2016 do danas. Trebao je da ponavlja predskolsko, ali je savetnica za ranu intervenciju rekla da ce biti bolje za njega da ide u specijalnu skolu godinu dana gde ce imati rad sa logopedom i uciteljicu koja je edukovana za rad sa decom sa posebnim potrebama. Ovde deca polaze u osnovnu skolu sa punih pet, tako da ce u januaru sledece godine imati pet (tad pocinje skolska godina u Australiji). Zato sam ga upisala u specijalnu, i sad moj decak ide u razred sa jos tri decaka, od kojih jedan ima Fragilni X sindrom poremecaj, a ostala dva imaju autizam ali jako izrazen, potpuno su neverbalni i masu rukama, sasvim su u svom svetu i kao od gume. Milos se bas ne uklapa u taj razred, a i plasim se da ce mu se socijalne vestine redukovati. Planiram da ga upisem u normalnu skolu sledece godine, jer verujem da ce biti spreman, mada je to tesko sagledati iz ove perspektive. MOje pitanjeje: da li je moguce da Milos ima autizam kao trajni poremecaj u razvoju, ili je zapaljenje srednjeg uha dovelo do kasnjenja u razvoju govora, s obzirom da je nakon operacije poceo verbalno da se izrazava, poboljsan je kontakt ocima, igra se pretvaranja, gleda utakmice da bratom, sestrom, rodjacima, navija, oblaci fudbalske dresove iako je pre mrzeo odecu da oznakama, pogadja ko ce da pobedi u utakmici, cita rezultate i to sve na engleskom. Kada ga ispravim, poslusa i ponovi za mnom ispravno, znaci da je fleksibilniji jer je imitacija otvorenost ka ucenju. Jako me zanima vase misljenje i da li imate neki savet za ubuduce. Najlepse hvala na vremenu koje ste odvojili da procitate nasu pricu. Srdacan pozdrav, Slavica Kandic
NAprosto je nemoguće napraviti sigurnu procenu ove situacije bez praćenja deteta. Ipak, SVE ukazuje da IMA mesta za optimizam, uz redovan rad sa detetom i kontrole logopeda. Mislim da će obo biti OK, ali će biti potrebno mnogo strpljenja i upornosti
S poštovanjem,
Specijalisti pedijatrije
dr Tatjana Vukomanović i ass. dr Goran Vukomanović
Copyright © 2023.
Moj Pedijatar