Dr Ranko Rajović, specijalista interne medicine, magistar neurofiziologije, autor NTC programa koji se primenjuje širom Evrope i osnivač Mense u regionu, u podkastu „Agelast“ sa voditeljem Galebom Nikačevićem otvorio je temu koja zabrinjava stručnjake širom sveta: nedostatak empatije kod dece i posledice koje to nosi za društvo.
„Kad imaju problem sa empatijom, oni se ne snalaze. Oni reaguju drugačije, mi se čudimo kako nemaju empatiju. Nema to medicina nije opisivala i njima delovi mozga ne rade dobro. Ne povezuju informacije, nemaju osećaj za druge ljude. Samo se setite Erika Froma, a ja ću završiti sa Dositejem Obradovićem koji je govorio ‘Učite decu dobroti, od toga zavisi svet’. Da prevedemo, učite decu empatiji od toga zavisi budućnost države, deca bez empatije to je propast države. I ponoviću, učiti omladinu dobroti od toga zavisi sve. I to je to“, rekao je Rajović.
Škola i razvoj kompletne ličnosti
Rajović naglašava da obrazovanje ne sme da bude fokusirano samo na matematiku i fiziku, već na razvoj celokupne ličnosti: sposobne da povezuje, razmišlja i pomaže drugima.
„Nije škola da oni nauče matematiku i fiziku, nego da razvijemo kompletnu ličnost, da je sposobna da misli, da povezuje, da pomogne. Skrenuće neki kad porastu, pa će neko otići u kriminal, neko ne znam gde, ali smo ih razvili, izdržali smo od 14 do 18 godine. Ali ako svi skrenu već sa 12 ili 14 godina, čemu mi da se nadamo. Što je najgore nema puno te dece, bez empatije. Ali počinju da se pojavljuju ekstremni primeri i ima ih sve više, to je problem, čak i tri ili četiri posto je puno. Toga nikad nije bilo. I ponoviću, nisu nama deca problem nego roditelji i mi moramo da objasnimo roditeljima neke stvari pa će oni da objasne deci. A mi ne možemo do dece da dođemo, moraju roditelji da obave svoj deo posla, zato i jesu roditelji. I ko pravi granicu detetu, pa roditelji. Ako dete nema granicu, da li on zna sebi sam da je napravi, ne ume. Izgubićemo decu. To je suština te priče“, istakao je on.
Izazovi digitalnog sveta i veštačke inteligencije
Osim emocionalnog i socijalnog razvoja, Rajović ističe i važnost pripreme dece za digitalnu eru i veštačku inteligenciju:
„Mi se ne snalazimo u digitalnom svetu za 20 godina, a ne u okvirima veštačke inteligencije“, upozorio je on, naglašavajući da nova generacija mora razviti kritičko razmišljanje i adaptabilnost kako bi se snašla u svetu koji se brzo menja.
Komentari 0