Sprečite opadanje kose posle porođaja u 9 koraka

Sve nove mame imaju problem sa opadanjem kose posle porođaja, neke manje, neke malo više. U koju grupu spadate zavisi od broja dlaka koji opada. O čemu se zapravo tu radi i da li treba da budete zabrinuti zbog gubitka kose?

kosa

Foto: Flickr

Da li ste primetili da vam je kosa u trudnoći bila savršena kao sa reklame? Sva zabrinutost leži u toj činjenici: kako to da smo do juče imali fenomenalnu kosu na kojoj su nam svi zavideli, a odjednom nam na četki ostane dlaka koliko za jednu periku.

Evo šta se zapravo dešava.

Uzrok opadanja kose treba tražiti pre samog porođaja. U periodu trudnoće naše telo doživljava velike promene. Hormoni luduju, a kosa je bujna, zdrava i nahranjena. Za svilenkast izgled kose zaslužan je povišen nivo estrogena. Ovaj hormon čuva dlake na glavi u periodu trudnoće. Kako nivo hormona raste u zadnjem tromesečju trudnoće, kosa tada postaje najbujnija. Međutim, posle porođaja, kada nivo estrogena opada i hormoni se normalizuju, kreće naglo opadanje kose. Najosetljiviji delovi vlasišta nalaze sa na temenu glave.

Oko 40% kose koja nije opala u trudnoći, a trebalo je, jer je to normalna pojava, sada počinje da opada. Normalno je da se gubi 100 do 125 dlaka dnevno, ali posle porođaja, taj broj je pet puta veći, čak do 500 dlaka na dan opadne u tom periodu. To se obično dešava negde oko dvanaeste nedelje kada se hormoni stabilizuju. Prvo ćete primetiti da je kosa tanka, suva i da se mrsi.  Teško ćete uspevati da je savladate i namestite, jer će leteti. Važno je – ne paničiti! Nećete oćelaviti to je sigurno.

Jednostavno rečeno: za jedan od uzroka opadanja kose u prošlosti kriva je lepa kosa u trudnoći.

Ali, nije sve u hormonima.

Drugi uzrok opadanja kose posle trudnoće je nedostatak vitamina i minerala u periodu posle porođaja. Tokom trudnoće naše telo skladišti sve minerale i vitamine, a nakon porođaja njihove rezerve počinju da se troše. Nivo gvožđa, kalcijuma, magnezijuma i vitamina D koji hrane folikul dlake u periodu posle porođaja i za vreme dojenja nestaje. Njihov nedostatak se odražava i na kosu. Folikul dlake ne dobija dovoljno vitamina i minerala, kosa slabi i opada. Krvarenje tokom porođaja doprinosi smanjenju ovih elemenata, naročito vitamina B i C, gvožđa i cinka.

Postoji na žalost još uzroka padanja kose posle trudnoće. Sama trudnoća je najčešće blagosloveno stanje u kojima se fokusiramo na život u sebi. Pripremamo gnezdo, bavimo se sobom, završavamo stvari koje nećemo moći da radimo kada se porodimo, ukućani i okolina nas maze i paze, a mi radimo ono što želimo. Spavamo i odmaramo koliko nam to organizam traži i okolnosti dozvoljavaju, ali najčešće je to u skladu sa onim tempom koje diktira sam metabolizam. Trudnoća uglavnom prolazi bez nekakvog dodatnog stresa. Situacija se menja kada beba dođe na ovaj svet. Ustari, sve se menja. Sada ne brinemo o sebi i životu koji raste u nama, nego se posvećujemo životu koji je nastao i treba da raste sam za sebe, ali samo ne može. Mame su na raspolaganju non stop, i danju i noću, ne vode dovoljno računa o sebi.

Upotreba loših, agresivnih šampona u nadi da će spasiti oštećenu kosu jedan je od uzroka. Iskustva su pokazala da su šamponi bez sulfata, parabena i silikona prvi i osnovni korak ka oporavljanju kose. Korišćenjem ovih prirodnih šampona doprinosimo bržoj i efikasnijoj obnovi vlasišta.

Nedostatak sna je dodatni uzrok opadanja kose posle porođaja. Retko koja trudnca spava danju kada beba spava, jer u tom periodu završavamo druge obaveze oko bebe ili hvatamo vreme da uradimo nešto za sebe, a noću je san isprekidan na dva do četiri sata, zavisno od toga da li beba sisa ili pija mleko na flašicu. Zatim ide i stres, koji je nastao usled promene čitave životne situacije.

Stres oko toga da li sve radimo kako treba, da li je bebi sve potaman, da li je sita, da li je zdrava, da li napreduje dovoljno, pa onda stres oko mleka, stres oko milion stvari. Sve to utiče na zdrav folikul dlake, na zdravu kosu. Zbog toga je veoma važno da se odmaramo nakon porođaja. Ne kažu svi džabe – spavajte kad beba spava.

U periodu trudnoće i posle porođaja imati izbalansiranu ishranu je bitno i za vas i za bebu. To je četvrti razlog, ali ne i manje bitan za zdravlje kose i stanje čitavog metabolizma posle porođaja. Neredovna ishrana, previše hrane koja na brzinu rešava pitanje gladi, kao što su ugljeni hidrati, a pre svega testo, slatkiši, grickalice i zaslađeni sokovi. Zdrava ishrana je ona ishrana koja organizmu obezbeđuje optimalan unos kalorija, vitamina i minerala, ali i ravnomeran unos belančevina, ugljenih hidrata i masti. Prioritet u ishrani neka bude meso, voće, povrće, orašasti plodovi (badem, orah, lešnik). Ishrana bazirana na kvalitetnom unosu namirnica čini ceo organiam izdržljivijim, jačim i zdravijim, a samim tim i kosu čini zdravijom.

Kada prestaje opadanje kose posle porođaja?

Dobra vest je da proces normalizacije hormona traje relativno kratko. Obično se kaže da se čitav metabolizam žene posle porođaja dovodi u red koliko je trajala i sama trudnoće. Dakle, 9 meseci. Kod nekih žena, hormoni se stabilizuju malo ranije, oko osmog meseca nakon porođaja, ukoliko je laktacija ranije prestala, ali može da traje i do 12 meseci.Tako će se i kosa oporaviti

Šta možemo ODMAH uraditi posle porođaja?

Potrudite se da otklonite dodatne faktore koji oštećuju vašu kosu, a na koje možete da utičete.

Nedostatak sna i ishrana neka budu prvi koraci koje ćete preduzeti kako za opšte stanje metabolizma, tako i za vašu kosu koja opada. Vodite računa i da unosite dovoljno tečnosti u organizam, najpre vodu. Jedite dovoljno voća i povrća, jer to je najprirodniji put za unošenje vitamina i minerala. Zdrava kosa zavisi od proteina, tako da je unošenje proteina polazna osnova u ishrani za regeneraciju kose. Konzumirajte namirnice koje sadrže kalcijum, cink i gvožđe, kao što su mahunarke, orašasti plodovi i semenke (badem, lan, golice, orasi, susam), junetina, riba, suve kajsije, šljive, smokve, zelje, spanać, brokoli, kelj, žumance. To je veoma važno i ako dojite.

Šta možete uraditi kako biste sprečili opadanje kose posle trudnoće?

Za oporavak kose potrebno je vreme, ali i adekvatna nega. Pročitajte ovih ključnih 9 tačaka i zaštitite vašu kosu na vreme.

  1. Jedan od načina da nahranite kosu je kokosovo ulje. I to ono što koristite i u kuhinji. Mažite ga na suve krajeve kose i vrlo brzo ćete primetiti da je kosa nahranjena i svežija.
  1. Birajte uvek prirodnu negu kose, bez hemije i sastojaka koji dodatno opterećuju folikul dlake. Koristite prirodne šampone bez parabena, silikona i sulfata kako biste kosu hranili i u toku pranja.

To je veoma važno za potpuno oporavljanje kose.

  1. Svi dermatolozi na prvo mesto preporučuju maslinovo ulje. Ono podstiče rast i neguje kako teme glave, tako i sam folikul dlake, sprečavajući opadanje.

Kako napraviti masku od maslinovog ulja?

Masku od maslinovog ulja možete napraviti veoma lako. Maslinovo ulje kombinujte sa aloe vera gelom, medom, limunovim sokom ili sa kokosovim uljem i limunovim sokom, ili pak sa kašikom meda i celim jajetom. Masku koristiti jednom nedeljno i ostavite je da deluje od pola sata do sat vremena. Nije poželjno koristiti pretoplu vodu, ali kako se samo ulje teže ispira, ponoviti šampon barem dva puta.

  1. Pronađite frizuru koja se može namestiti bez upotrebe pomagala (fenova, pegli, gumica, gelova, pena za kosu…). Kraća kosa deluje zdravije u periodu obnove vlasišta.
  1. Uvek sušite kosu prirodnim putem ukoliko vam vremenski uslovi to omogućavaju.
  1. Pronađite boju koja je što sličnija vašoj prirodnoj boji kose. Veće promene odložite za period 12 meseci posle porođaja.
  1. Koristite češljeve sa širokim zubcima i četke sa nežnim dlačicama. Uvek nežno češljajte kosu. Oštri pokreti, raščešljavanje na silu i čupanje kose oštećuju i kidaju folikul dlake.
  1. Tokom pranja kose koristite vodu srednje temperature.
  1. Ulje lavande takođe može pomoći u sprečavanju opadanja kose tokom dojenja i u periodu posle porođaja.

Razmislite i o suplementima. Probajte vitamin B, C, E i cink.

Šta nikako ne treba da radite?

  • Ne fenirajte kosu i ne izlažite je pegli i figaru.
  • Izbegavajte jako vezivanje kose, bilo gumicama bilo metalnim šnalama.
  • Izbegavajte gnječenje kose (na primer, kad želite da je ukovrdžate).
  • Izbegavajte farbanje, blajhanje i druge hemijske tretmane za kosu.
  • Ne perite kosu vodom jake temperature i ne izlažite je suncu.
  • Nemojte koristiti tretmane vrućeg ulja, jer oni mogu dodatno oštetiti kosu i skalp.
  • Ne igrajte se sa kosom iz dosade. Preterano dodirivanje kose dovodi do još većeg opadanja i rascvetalih krajeva.
  • Izbegavajte šampone koji su spojeni sa regeneratorom (često pod nazivom 2 u 1 ili “conditioning shampoons”) jer mogu doprineti da vaša kosa bude teška.

Kao i u životu vaš glavni aduti su strpljenje i upornost. Ništa ne dolazi preko noći. Nakon 12 meseci, kosa će se, ukoliko se pridržavete naših preporuka, pre svega zdrave ishrane i unošenja dovoljno vitamina i minerala, a potom i korišćenja pre svega prirodnih preparata,totalno regenersati. Redovno konzumirajte povrće i voće, unosite dooljno tečnosti i negujte kosu redovno. Jednom ako izostavite masku ili adekvatan šampon, ispeglate kosu, budite sigurni da se vraćate dva koraka unazad. Zato, pridržavajte se samo ovih 9 tačaka i čekajte sjaj u kosi koji zaslužujete.

Podeli:

Komentari


Ostavite komentar (Vaša mail adresa neće biti objavljena)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA