Podsticanje kognitivnih sposobnosti kod male dece
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Podsticanje kognitivnih sposobnosti kod male dece

31/10/2025
in 12-24 m
0

Istraživanja su pokazala da je iskustvo vrlo važno za kognitivni razvoj, posebno za razvoj održavanja pažnje. Deca trebaju bogatu i emocionalno podsticajnu atmosferu za učenje.

kognitivne sposobnosti

Foto: Freepik

Rođeni smo sa sposobnošću da učimo.
(Jean-Jacques Rousseau)

Prostor u kojem borave mala deca ne treba često menjati, nego ga treba  nadopunjavati novim materijalima. Soba mora biti sigurno mesto u kojem deca mogu spontano istraživati svoju okolinu i izgrađivati svoje znanje.

Pre prvog rođendana deca su spremna za oponašanje – oponašanje u igri.  Deca tog uzrasta najbolje uče posmatranjem, sposobni su za jednostavne kategorizacije (npr. izdvojit će slike hrane, životinja i sl.) i jednostavna sortiranja (kocke i krugove). Dete tog uzrasta najčešće se igra s predmetima iz svoje okoline otkrivajući šta sve predmet može.

Kako bismo podstakli kognitivni razvoj, moramo detetu:

  • omogućiti jednostavne igre oponašanja
  • omogućiti da posmatra rad odraslih ili druge dece
  • dati materijale koji podstiču jednostavne kategorizacije i sortiranja
  • dati konkretne predmete iz okoline koji mogu proizvoditi razne efekte .

U uzrastu do 18 meseci deca mogu sortirati igračke i grupisati ih u pojedine kategorije (npr. prema boji), oponašanje je bogatije i duže traje, u oponašanje unose nova ponašanja i promene, prepoznaju svrhu predmeta i u igri se njime tako i koriste (npr. kuhinjski predmeti), vrlo je jak razvoj govora i igre.  Dete zna čemu koji predmet služi, tačnu upotrebu predmenta

  • obogatiti dramsko središte (npr. kuhinju) predmetima kojima se u njoj koriste
  • omogućiti vreme i prostor za igre
  • ponuditi konkretne stvari za igru (npr. kašiku, čašu, flaše sa čepovima itd.)

jer se u tom uzrastu igraju sa konkretnom stvarnošću.

U uzrastu između 18 i 24 meseca, deca su spremna za jednostavne razgovore, bez problema mogu da razvrstavaju stvari u dve kategorije, počinju da se igraju uloga, razvija se upotreba rečenica, a u igri počinju da koriste predmete simbolično (do tada su se igrala konkretno – pronađu telefon i „zovu“, a sada počinju da koriste, na primer, kocku kao telefon). Na taj način izražavaju simboličko mišljenje.

Deca ovog uzrasta igraju se stvarnosti – rade ono što su videla da neko radi, više oponašaju odrasle, a oponašanje se posebno može podstaći verbalizacijom odrasle osobe („Eto, sada sam to stavila i onda…“).

Do otprilike drugog rođendana detetu je potrebno pokazivati kako da rukuje predmetima, a nakon toga ono je sposobno da zamisli kako da koristi igračku, čak i ako se njome ranije nije igralo.

Deca sama daju značenje stvarima – moguće im je ponuditi neoblikovani materijal, jer se tada javlja unutrašnje razumevanje smisla igre.
Potrebno im je omogućiti razvoj senzomotorike (igre umetanja, vežbe prstića, taktilna diskriminacija i slično), jer je utvrđeno da je to direktno povezano sa kasnijim razumevanjem brojčanih, matematičkih i prostornih odnosa.

U uzrastu od jedne do dve godine deca napuštaju egocentričnu fazu igre i postaju sposobna za druženje, uvažavanje drugih i zajedničku igru.

Opšte pravilo glasi da deci treba davati dovoljno težak zadatak – onaj koji u početku ne mogu sami da reše, ali ga, uz pomoć i objašnjenje odrasle osobe, kasnije mogu ponoviti .
Odrasla osoba treba da verbalno prati faze rešavanja zadatka, i da detetu postepeno daje zadatke koji su malo teži od onih koje već može lako da savlada.

Dob Materijali Strategije
8–12 meseci Igračke, vizuelno privlačni predmeti Postaviti igračke na dohvat detetu, organizovati prostor za sakrivanje ispod čarsafa ili zavese, opisivati detetu šta se radi, organizovati prostor za igre oponašanja.
12–18 meseci Prekrivači, papir, igračke, lutke, kašike, zanimljivi i neobični predmeti, igračke za igru u vodi, posude, predmeti različitih veličina i oblika Igrati se skrivanja predmeta – dok dete gleda, sakriti predmet na različita mesta (npr. ispod prekrivača) i tražiti da ga pronađe, pohvaliti kada uspe; omogućiti igre sa vodom; davati detetu neobične predmete; postavljati pitanja bez davanja odgovora; podsticati igre zamišljanja („kao da jedemo“, „kao da pijemo“); ohrabrivati dete da samo sprema igračke; dopustiti da ponavlja aktivnosti koje mu prijaju.
18–24 meseca Isti materijali kao ranije (igračke, lutke, predmeti za igru uloga, materijali za maskiranje) Postavljati dete u različite situacije i dati mu vremena da razmisli i pronađe skriveni predmet; omogućiti da kroz igru izrazi emocije; posmatrati i beležiti teme detetove igre; podsticati igre u kojima dete „glumi“ ili „postaje“ neko drugi.
Tagovi: kognitivne sposobnostipodsticajpreporukarazvoj
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

zapusen nos

Kada dete ima zapušen nos

29/10/2025
klimav zub

„Pubertet klimavog zuba“: šta se zapravo dešava u mozgu šestogodišnjaka

28/10/2025
Poboljšajete fokus: Dete ne može da se koncentriše duže od 2 minuta

Poboljšajete fokus: Dete ne može da se koncentriše duže od 2 minuta

27/10/2025
ishrana

Kako da se ne ugojite posle trudnoće?

27/10/2025
Prikaži još
Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora