Govor i jezik najsavršenije i najsloženije čovekove sposobnosti
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Govor i jezik najsavršenije i najsloženije čovekove sposobnosti

16/10/2017
in 6-12 m
0

Roditelji, ukoliko želite da razumete svet svog deteta, morate mu pomoći da izgradi svoj govor i jezik. Izgubljeno vreme teško se nadoknađuje. Kvalitet detetovog života, u velikoj meri zavisi od njegove sposobnosti da komunicira. I deca koja još ne pričaju, slušaju!

Izgubljeno vreme se teško nadoknađuje

Roditelji, ukoliko želite da razumete svet svog deteta, morate mu pomoći da izgradi svoj govor i jezik. Izgubljeno vreme teško se nadoknađuje. Kvalitet detetovog života, u velikoj meri zavisi od njegove sposobnosti da komunicira. I deca koja još ne pričaju, slušaju!

Da li se govorno-jezički razvoj odvija kod svakog deteta na isti način?

Većina dece sledi sličan put govorno-jezičkog razvoja. Svaka veština (motorika, govor…) ima svoj period kada je najbolje raditi na njenom razvoju. Taj period je poznat kao PERIOD POSEBNE OSETLJIVOSTI, period kada unutrašnji nagoni podstiču dete na određenu aktivnost. Dete tada usvaja određene veštine sa lakoćom i radošću. Faze u razvoju govora i jezika se odvijaju istim redosledom, kod sve dece ali period nastupanja određene faze i dužina trajanja te faze karakteristične su za svako dete. Raznolikost u usvajanju jezika je pod velikim uticajem sredine ali i stilova i temperamenata, kako dečijih tako i roditeljskih. Roditelji, Vi ste primarni jezični model svom detetu! Važno je kao roditelj pratiti i osluškivati svoje dete, prepoznati te periode i znati kako odgovoriti na njih. Moramo uvek imati na umu da je svako dete jedinstveno i da ima individualni tempo razvoja. Prvih šest godina je zaista uzbudljv period, tokom kog će dete usvojiti osnove komunikacije. Kako njegove jezičke veštine jačaju, moći će bolje da izražava svoja osećanja, misli i ideje, da sledi svoja interesovanja i razvija svoje talente, uči u školi i izvan nje.

Šta kada stvari ne idu kako očekujemo?

Mnogi mališani, predškolci i školarci imaju teškoće u jednom ili nekoliko područja govorno-jezičkog razvoja. Neka deca imaju poteškoće sa glasovima. Njihov govor je ponekad vrlo teško razmljiv za širu socijalnu sredinu. Manji broj ima problem sa sluhom, ne čuju dobro ono što ima se govori. Ima dece koja imaju uredan sluh ali i pored toga otežano razumeju tuđ govor. Neka deca imaju teškoće u usvajanju gramatičkih pravila. Nekima je teško upotrebiti govor u cilju zadovoljenja svojih potreba. Uzroci tome nekad mogu biti vrlo lako uočljivi, ali isto tako i vrlo teško prepoznatljivi. Neka deca sa govorno-jezičkim problemima prođu nezapaženo nekada i do polaska u školu. Kasnije u školi ispoljavaju velike teškoće u savladavanju pisanja, čitanja, računanja, imaju kratku pažnju, slabo pamćenje, zaboravljaju domaće zadatke, loše se organizuju u vremenu i prostoru i otežano uspostavljaju komunikaciju sa vršnjacima.

Značaj rane stimulacije!

Rana stimulacija je od presudnog značaja za sve veštine, posebno za govor. Najintenzivniji period razvoja govora je do treće godine života, period intenzivnog rasta i razvoja mozga. Ukoliko dete sa govorno-jezičkim problemima prođe nezapaženo od strane sredine tj. roditelja i izgubi senzitivni period za usvajanje govora i jezika, pod velikim znakom pitanja je da li će određene veštine biti savladane u punom obimu. Velika je greška roditelja koji tepanjem (maženje u govoru) pokušavaju da se približe detetu. Oni nesvesno podržavaju ovaj način govora kod dece čineći sebi i detetu medveđu uslugu. Na taj način podržavanjem nepravilnog izgovora kod deteta se učvršćuje loš obrzac, a kasnije je potrebno više vremena i truda da se razgrade naučene šeme, stvore i učvrste nove. U prilog tome govori i narodna poslovica: „Navika je jedna muka, a odvika dve“. Ne učvršćujte loše govorno-jezičke modele, već pomozite svom detetu da ih što pre prevaziđe. Omogućite deci više razvojno podsticajnih iskustava, jer rana iskustva oblikuju moždane strukture. Kada se neuronske mreže slože na određen način formirajući pogrešan obrazac, važno je na što ranijem uzrastu pregraditi stare i izgraditi nove veze, a to je moguće isključivo uz pomoć i aktivno učešće deteta i roditelja. Istraživanja pokazuju da dobre govorno-jezičke veštine imaju važnu ulogu u kognitivnom i socio-emocionalnom razvoju. Na žalost, mnogi roditelji čija deca kasne u govoru i jeziku i danas dobijaju „savete“ tipa: “Ne brinite“, “Muško je dete“,“Lenj je“, “Javite se za tri meseca“ i slično. Puno toga se desi za godinu dana. Veliki gubitak vremena je čekati tri i više meseci u ranom uzrastu. Nisu sva govorno-jezička odstupanja u ranom uzrastu podjednako alarmantna. Ali svako govorno odstupanje koje nosi i zaostajanje u razvoju jezika (leksika, morfologija, sintaksa, semantika, gramatika i pragmatika) potencijalno može biti ozbiljno.

Roditelji, preokrenite zabrinutost u zainteresovanost. I deca koja još ne pričaju, slušaju! Nikad nije prerano za stimulaciju govora i jezika. Bebe slušaju još u stomaku. Već novorođenče razlikuje mamin glas od ostalih. Rana izloženost govoru je stimulativna za razvoj govora deteta. Mnoga su istraživanja već pokazala da deca kojima roditelji govore i čitaju od najranijeg uzrasta, ranije izgovaraju prve reči, na ranijem uzrastu grade rečenicu, bolje čitaju i razmišljaju na kompleksniji način od dece kojima roditelji nisu pružali ovakvo bogatstvo.

Postoji veliki broj lako dostupnih tabela i mapa razvoja koje ovom prilikom nećemo navoditi, pratite ih i osluškujte svoje dete. Za sve nejasnoće, brige i pitanja tražite savet stručnjaka. Ne zaboravite da ste Vi glavno sredstvo putem kojeg vaše dete uči govor i jezik. Tokom prvih šest godina detetovog života imate jedistvenu i neponovljivu priliku da mu pomognete da usvoji svoju najvažniju i najsloženiju veštinu, koju će ikad naučiti – moć da se služi jezikom. Jezik je glavni način kojim će vaše dete komunicirati. Govorno-jezički razvoj je čaroban, zadivljujući proces – proces u kome oboje, Vi i Vaše dete imate glavne i međusobno isprepletene uloge. Kako dete raste, iznenadiće vas kako dete sa velikom lakoćom uči da komunicira bilo neverbalnim signalima ili verbalnim, toliko toga će dolaziti sasvim spontano. Otkićete i bićete neopisivo srećni kada shvatite da je vaše aktivno učešće obogatilo njegove ili njene govorno-jezičke sposobnosti. Celi taj put od prvog pogleda, osmeha, prve reči, rečenice je izazovan, prijatan i nagrađujući. Adekvatna i pravovremena stimulacija govora i jezika je jedna od najboljih prilika da stvorite pozitivan, trajan uticaj na život vašeg deteta. Srećno!

SAVETI:

  • Beba ne govori, ali dok sluša aktivira važne centre u mozgu i tako se priprema da progovori.
  • Pričajte sa bebom kao da sve razume: ko je došao, šta radi tata, šta mama sprema za ručak…
  • Najintenzivniji period razvoja govora je do treće godine života.
  • Dete usvaja jezički model roditelja, tj. onih koji provode puno vremena sa njim (baka, deda…).
  • Govor roditelja je važan i ne može ga zameniti govor koji dete dobija putem medija (TV, radio…).
  • Uvedite na vreme čvrstu hranu, jer ona pomaže u razvoju govora.
  • Ukoliko primetite problem, nemojte čekati, jer što duže čekamo teže ćemo pomoći detetu.

Autori teksta: Anica Jezdić, Ranko Rajović

NTC sistem učenja

Tagovi: govorsposobnosti učenjestimulacija
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

virus

Dete je krenulo u kolektiv a od tada i roditelji dobijaju svaki virus- kako možemo da pomognemo da roditelji što pre ozdrave?

19/05/2025
slatkiše

Deca često konzumiraju veće količine bojene hrane kroz slatkiše, sokove, grickalice i žitarice

19/05/2025
kretanje

Smernice za kretanje, sedenje i san dece mlađe od 5 godina

15/05/2025
herpes zoster

Herpes zoster

14/05/2025
Prikaži još

Vesti

Bil Gejts: Moja deca nisu dobila mobilne telefone do 14. godine

Održiva poljoprivreda: Negovanje zelenije budućnosti

Smernice za kretanje, sedenje i san dece mlađe od 5 godina

Oglasilo se Ministarstvo prosvete: Objavljen najnoviji školski kalendar, za neke raspust počinje tek 21. jula

Edicija Korak po korak razvijamo veštinu čitanja bogatija je za jedan nov naslov!

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora