Finska – prva zemlja u svetu bez školskih predmeta u obrazovnom sistemu
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Finska – prva zemlja u svetu bez školskih predmeta u obrazovnom sistemu

20/01/2017
in Škola
0

Finska najavljuje revoluciju školskog sistema. Učenici neće učiti gradivo podeljeno na istoriju, biologiju, matematiku, hemiju, već će razne pojave, teme, događaje i lekcije proučavati i o njima diskutovati na interdisciplinaran način.

Jedna od zemalja koja se godinama unazad nalazi na samom svetskom vrhu po pitanju obrazovanja najavljuje revoluciju školskog sistema po kojem učenici više neće imati klasične školske predmete na koje su navikli. Oni neće učiti gradivo podeljeno na istoriju, biologiju, matematiku, hemiju, već će razne pojave, teme, događaje i lekcije proučavati i o njima diskutovati na interdisciplinaran način.

Finska je poznata kao zemlja sa izuzetno kvalitetnim obrazovnim sistemom, i na međunarodnim rang-listama njene škole i fakulteti uvek zauzimaju jedno od prvih deset mesta. Ipak, uprkos visokim standardima, rukovodioci sektora za obrazovanje smatraju da postojeći sistem školovanja može značajno da se poboljša. Državni plan da se ukinu tradicionalni predmeti iz nastavnog programa najradikalniji je potez u tom smislu do sada.

Razlozi za revolucionarnu promenu

Školski predmeti decenijama su bili sastavni deo nastavnog plana i programa. Zato njihovo ukidanje deluje kao stvaranje nepotrebne konfuzije među prosvetnim radnicima, učenicima i roditeljima. Kako bi ovakav inovativan projekat zaživeo, potrebno je uraditi mnogo toga. Ipak, uspostavljanje novog obrazovnog sistema ima smisla ako se uzmu u obzir veštine koje današnji đaci treba da razviju tokom školovanja. Ili kako Marjo Kilonen, šef sektora za obrazovanje u Finskoj, ističe: „Potrebe učenika se konstantno menjaju“. Drugim rečima, obrazovni sistem fokusiran na predmete bio je od koristi učenicima početkom prošlog veka, ali veštine koje oni moraju da razviju kako bi ostvarili uspeh u 21. veku nemoguće je savladati na pravi način ukoliko se i dalje prati zastareli edukativni sistem.

Finski čelnici sektora za obrazovanje dugo su tragali za najboljim načinom za uspostavljanje novog pristupa nastavi s obzirom na to da učenici i dalje moraju da uče matematiku, istoriju, književnost ili fiziku. Njihovo rešenje bilo je da se ukinu školski predmeti i uvedu interdisciplinarni moduli. Učenici će tako proučavati Drugi svetski rat iz perspektive različitih predmeta, kao što su matematika, geografija i istorija. Još jedan primer novorazvijenog modula nosi naziv „Rad u kafiću“. Modul obuhvata usvajanje znanja iz ekonomije, engleskog jezika i veština komunikacije. Na taj način nastavnici mogu da promene strukturu svojih predavanja. Grupni rad imaće važnu ulogu na časovima, dok nijedan učenik više neće morati da brine o tradicionalnom načinu komunikacije nastavnik–učenik. To znači da će učenici učiti gradivo iz predmeta kroz diskusije o različitim temama u malim grupama umesto da slušaju nastavnika ili sede u klupama i nestrpljivo čekaju da im se postavi pitanje.

Usmerenost na pristup koji učenike uči da misle svojom glavom

Novi sistem biće predstavljen samo starijim učenicima, od 16. godine pa nadalje. Tako će đaci moći da izaberu teme koje žele da proučavaju, koje smatraju potrebnim za svoju buduću karijeru, u skladu sa svojim sposobnostima, i neće morati da se zamaraju onim temama odnosno predmetima od kojih ne vide preteranu korist. Umesto nemotivisanih učenika koji se pitaju zašto uče teške i komplikovane stvari iz hemije i matematike, posebno ukoliko teže zanimanjima društvenog smera, oni će biti u mogućnosti da izaberu kurseve koji ih zanimaju, oblasti koje im leže ili koje će napraviti razliku u njihovoj budućnosti.

Upoređenju sa drugim zemljama, finski obrazovni sistem bazira se na kolektivnom radu. Kako bi ponudili interdisciplinarne module, nastavnici koji predaju različite predmete moraće da sarađuju u cilju razvijanja novog nastavnog plana i programa, razmene znanja i nastavnih materijala. Oko 70 odsto nastavnika u Helsinkiju već je prošlo pripremni rad u skladu s novim sistemom za prezentaciju informacija. Kao rezultat dodatnog rada, nastavnici mogu da očekuju povećanje plate i raduju se radu sa učenicima koji su motivisani da učestvuju i stiču znanja u okviru interdisciplinarnih modula. Osim toga, očekuje se da se novi sistem obrazovanja proširi na sve škole u državi do 2020. godine.

Sprovođenje radikalne ideje u deloIzgradnja novog obrazovnog sistema

Finski čelnici sektora za obrazovanje dugo su tragali za najboljim načinom za uspostavljanje novog pristupa nastavi s obzirom na to da učenici i dalje moraju da uče matematiku, istoriju, književnost ili fiziku. Njihovo rešenje bilo je da se ukinu školski predmeti i uvedu interdisciplinarni moduli. Učenici će tako proučavati Drugi svetski rat iz perspektive različitih predmeta, kao što su matematika, geografija i istorija. Još jedan primer novorazvijenog modula nosi naziv „Rad u kafiću“. Modul obuhvata usvajanje znanja iz ekonomije, engleskog jezika i veština komunikacije. Na taj način nastavnici mogu da promene strukturu svojih predavanja. Grupni rad imaće važnu ulogu na časovima, dok nijedan učenik više neće morati da brine o tradicionalnom načinu komunikacije nastavnik–učenik. To znači da će učenici učiti gradivo iz predmeta kroz diskusije o različitim temama u malim grupama umesto da slušaju nastavnika ili sede u klupama i nestrpljivo čekaju da im se postavi pitanje.

Usmerenost na pristup koji učenike uči da misle svojom glavom

Novi sistem biće predstavljen samo starijim učenicima, od 16. godine pa nadalje. Tako će đaci moći da izaberu teme koje žele da proučavaju, koje smatraju potrebnim za svoju buduću karijeru, u skladu sa svojim sposobnostima, i neće morati da se zamaraju onim temama odnosno predmetima od kojih ne vide preteranu korist. Umesto nemotivisanih učenika koji se pitaju zašto uče teške i komplikovane stvari iz hemije i matematike, posebno ukoliko teže zanimanjima društvenog smera, oni će biti u mogućnosti da izaberu kurseve koji ih zanimaju, oblasti koje im leže ili koje će napraviti razliku u njihovoj budućnosti.

Izgradnja novog obrazovnog sistema

Upoređenju sa drugim zemljama, finski obrazovni sistem bazira se na kolektivnom radu. Kako bi ponudili interdisciplinarne module, nastavnici koji predaju različite predmete moraće da sarađuju u cilju razvijanja novog nastavnog plana i programa, razmene znanja i nastavnih materijala. Oko 70 odsto nastavnika u Helsinkiju već je prošlo pripremni rad u skladu s novim sistemom za prezentaciju informacija. Kao rezultat dodatnog rada, nastavnici mogu da očekuju povećanje plate i raduju se radu sa učenicima koji su motivisani da učestvuju i stiču znanja u okviru interdisciplinarnih modula. Osim toga, očekuje se da se novi sistem obrazovanja proširi na sve škole u državi do 2020. godine.

Novak Đoković Fondacija

Tagovi: Finskaobrazovni sistempredmeti
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

govor

Govor i jezik najsavršenije i najsloženije čovekove sposobnosti

16/06/2025
sisanje palca

Istureni zubi zbog sisanja palca

16/06/2025
spf seba med

„Mama vidi razliku“

12/06/2025
strah od stomatologa

Koje su to najčešće greške koje roditelji prave, pa njihova deca razviju strah od odlaska kod zubara

12/06/2025
Prikaži još

Vesti

Becutan Talks: Svesno, a ne savršeno roditeljstvo

Istraživanje: Kakav uticaj na zdravlje ima kisela voda

Dečji psihijatar dr Grujičić: Dolaze roditelji i kažu mi, doktore, on ne ispušta telefon. I onda, ja izađem u čekaonicu gde sede mama i ćerka i obe na telefonima

05.jun – Svetski dan zaštite životne sredine

Istraživanje: Šta su deca pretraživala i gledala na mreži ove godine

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora