Zašto se deca vrpolje? - Moj pedijatar
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
  • Beba
    • 0-6 m
    • 6-12 m
    • 12-24 m
    • Dojenje
    • Razvojne tabele
  • Dete
    • Mališani
    • Školarci
    • Tinejdžer
    • Sport
    • Razvojne tabele
  • Porodica
    • Roditeljstvo
    • Škola
    • Zimovanje
    • Letovanje
    • Praznici
    • Kreativno / Uradi sam
  • Ishrana
    • Nemlečna hrana
    • Vitamini i minerali
    • Namirnice
    • Recepti
  • Pedijatar
    • Najčešće bolesti
      • Alergije
      • Dečja hirurgija
      • Digestivni trakt
      • Infektivne bolesti
      • Kardiologija
      • Korona virus COVID19
      • Logoped
      • Neurohirurgija
      • ORL
      • Psihologija
      • Respiratorni sistem
      • Stomatologija
      • Ostale bolesti
    • Simptomi
    • Lekovi
    • Vakcine
    • Laboratorija
    • Hitna stanja
    • Zanimljivosti iz medicine
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
    • Postavite pitanje pedijatru
    • Najnovija pitanja
    • Pretraga pitanja i odgovora
No Result
View All Result
Moj pedijatar
No Result
View All Result

Zašto se deca vrpolje?

18/04/2015
in Mališani, Školarci
0

Retko ćete sresti decu koja se kotrljaju nizbrdo, penju po drveću i vrte u krug radi zabave. Roleri, trotineti, vrteške i ostali rekviziti polako putuju u muzeje. Uvek nedostaje vremena na račun povećanih obrazovnih zahteva ili puke roditeljske želje da im deca nauče sedam svetskih jezika do sedme godine.

Kada ste zaposleni kao pedijatrijska sestra u Domu zdravlja, vrlo često budete svedok raznoraznih roditeljskih muka i nedoumica. Toga dana, jedna majka mi je preko telefona iznela čitav svoj problem koji je imala sa detetom, mada je trebalo samo da joj zakažem testiranje deteta na sindrom poremećaja pažnje. Čim je krenula sa pričom shvatila sam da je u današnjem veku to sve češći problem roditelja i dece.

Naime, njen 6-godišnji sin nije u stanju da satima sedi mirno u učionici. Majka nastavlja i objašnjava mi da to, što njen sin svaki dan dolazi sa žutim „smeškom“ nacrtanim od strane učitelja , a druga deca sa zelenim, utiče na njegovo samopouzdanje. Žuti smajli je znak za neprihvatljivo ponašanje, a zeleni za dobru decu. Ti smajliji su doveli do toga da njeno dete svaki dan govori o sebi stvari poput: “mrzim sebe“ i „neću nikad biti dobar ni u čemu“. A sve to zato što ne može da sedi na času bez vrpoljenja, koje naravno ometa i nastavu i drugu decu.

Tokom protekle decenije, sve više i više dece je obeleženo problemom poremećaja pažnje i novoizmišljenom dijagnozom ADHD. U lokalnoj osnovnoj školi, jedan učitelj mi je rekao da je najmanje osam od dvadeset dvoje njegovih učenika ima problema da se skoncentriše na rečenicu dužu od „Dobar dan“. Istovremeno, od dece se očekuje upravo ono što je suprotno njihovoj prirodi, da sede duži vremenski period.

I to koliko u školi, toliko i u obdaništima. Zato i nastaje problem. Iako mislimo da je to najbolje i najbezbedije, deca su užasno dugo i neprirodno statična. Ako rade još nešto sem sedenja, onda je to uspravno stajanje i hodanje.

Retko ćete sresti decu koja se kotrljaju nizbrdo, penju po drveću i vrte u krug radi zabave. Roleri, trotineti, vrteške i ostali rekviziti polako putuju u muzeje. Uvek nedostaje vremena na račun povećanih obrazovnih zahteva ili puke roditeljske želje da im deca nauče sedam svestskih jezika do sedme godine. Još ređe se deca igraju napolju, što zbog roditeljskih strahova, tto zbog pitanja odgovornosti ili napornog rasporeda savremenog društva. Budimo iskreni: Deca se ne kreću dovoljno za svoje godine i potrebe i to zaista počinje da biva problem.

„Retko ćete sresti decu koja se kotrljaju nizbrdo, penju po drveću i vrte u krug radi zabave. Roleri, trotineti, vrteške i ostali rekviziti polako putuju u muzeje.“

Nedavno sam bila gost, prema pravilniku škole, na jednom od časova. Ušla sam tiho i sklonila se sasvim pozadi. Nastavnik je čitao naglas knjigu za decu, i to je bio sam kraj radnog dana. Nikad nisam video ništa slično. Neka deca su bila nagnuta unazad na svojim stolicama, pod ekstremnim uglovima, ostali su se ljuljali napred-nazad, neki su žvakali krajeve svojih olovaka, a jedno dete je kotrljalo bocu sa vodom, gnječeći je.

Bila sam zatečena. To nije bila učionica dece sa posebnim potrebama. Moja prva misao bila je da su se deca uzvrpoljila jer je bio kraj dana i da je to jednostavno zbog umora.

Nakon daljeg ispitivanja, saznali smo da je većina dece u učionici bila fizički slaba i sa lošim osećajem za ravnotežu. U stvari, u nastavku testiranja u nekoliko drugih učionica, utvrdili smo da je, u poređenju sa decom iz ranih 80-ih, samo jedno od dvanaestoro dece imalo normalnu snagu i ravnotežu. Samo jedno! O moj Bože, pomislila sam u sebi! Ova deca treba da se kreću! I to mnogo! Da trče, jure igraju se i penju po drveću!

Ironično, mnoga deca kao da i ne znaju dobro da hodaju, baš usled nedostatka kretanja i tog istog hodanja!

„Utvrdili smo da je, u poređenju sa decom iz ranih 80-ih, samo jedno od dvanaestoro dece imalo normalnu snagu i ravnotežu. Samo jedno! O moj Bože, pomislila sam u sebi! Ova deca treba da se kreću! I to mnogo! Da trče, jure igraju se i penju po drveću!“

Šetaju okolo kao male nezgrapne drvene lutke, baš zbog toga što smo im ograničili fizičku aktivnost. Da bi se pravilno razvijala, rasla i postigla očekivanu snagu, moramo im dozvoliti baš ono što smatramo opasnim – kretanje i igru. To što dva ili tri puta nedeljno imaju treninge nekog svog sporta nije dovoljno. Očekujemo da uče bolje nego i jedna generacija pre, a nikad nam deca nisu bila više zakržljala nego danas. Njihova tela traže dinamiku, i u jednom trenutku, koji je iz naše perspektive uvek pogrešan, u školi naravno, oni počinju da se vrpolje. I vrpoljenje postaje njihova nasušna potreba u nedostatku svega boljeg. A roditelji i učitelji tada urade najgoru moguću stvar, opominju ih da prestanu! Tom opomenom, kao da su pritisli na njima imaginarno dugme „stop“. Njihov mozak zadrema i oni su umireni. Ali i nespremni da prime nova znanja.

Zapitajte se sledeći put kad dete krene da se vrpolji, koliko prave višesatne igre ste mu priuštili svakog dana?

Dvadeset minuta kretanja za njih nije ništa. Popravite dok se još popraviti da. Na uštrb violine, korejskog i svahili jezika pustite ih da trče, jurcaju i igaju se onako kao to deca rade odvajkada, kako smo i mi sami trčali. Da bi deca učila, moraju naučiti da obrate pažnju na nešto. A za taj proces potrebno im je da na vazduhu, kroz igru i kretanje, izoštre čula.

Prevela: Jasmina Jovanović

Izvor: Hafington Post / Detinjarije

Tagovi: aktivnostikretanjepažnjavrpoljenje
ShareTweetSendSendShare
0

Komentari 0

Ostavi komentar

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

koliko igračaka

Pedagog objasnio koliko igačaka treba da ima dete

08/05/2025
alergijski rinitis

Alergijski rinitis – drugačiji pristup

07/05/2025
ćutanje

Ako dete kažnjavate ćutanjem, znajte da je to jedna od najbolnijih kazni

06/05/2025
tuzno dete

Iz psihološke ordinacije: Važno je i da roditelji „poprave“ sebe

05/05/2025
Prikaži još

Vesti

Mikroplastika u žvakama

Od­lo­žen za­vr­šni is­pit za osma­ke

Produžetak školske godine: Od pet dana u osnovnim školama, do 25 u gimnazijama

Alimentacioni fond dobro rešenje, pomaže ženama da ostvare svoje pravo

Rutina nege za mame – put ka osveženju i unutrašnjoj harmoniji

Instagram

Moj pedijatar

Copyright © 2023.
Moj Pedijatar

ODRICANJE ODGOVORNOSTI
Materijal koji je preuzet s interneta smatra se javno dostupnim, ukoliko nije drugačije navedeno. U slučaju da postoji problem ili greška u vezi s autorskim pravima na određeni materijal, povreda autorskih prava je učinjena nenamerno. Nakon predstavljanja dokaza o autorskim pravima, sporni materijal će odmah biti uklonjen sa sajta.

  • O nama
  • Marketing
  • Politika poslovanja
  • Kontakt

Pratite nas na društvenim mrežama

No Result
View All Result
  • Početna strana
  • Beba
  • Dete
  • Porodica
  • Ishrana
  • Pedijatar
  • Video
  • Vesti
  • Pitajte pedijatra
  • Najnovija pitanja
  • Pretraga pitanja i odgovora